de winter van 2014

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

de winter van 2014

Bericht door Jaap v.Popering »

Terwijl wij hier in ons koude kikkerlandje bakkeleien over onze bijen ; welk ras is een doorbroeder , welke stopt in de herfst op tijd , zij mogen ook weer niet te vroeg aan de lente gaan denken , Een volk in de winter verplaatsen , :think: enkele meters zeer voorzichtig , en ga maar door .

Ik kreeg vandaag een foto van een imker welke op dit moment zich in Spanje bevindt ,,, maar natuurlijk niet zonder aan zijn Bijen te denken .

Op 13 december een ingewinterd volk opgeladen en meegenomen naar spanje om tussen het aangenaam verpozen hiervan te kunnen genieten .

Op 21 januari een foto gemaakt , in dit volkje zitten nu 12 ramen met broed , terwijl hier in Nederland in zijn volken maar op enkele ramen met broed zullen zitten .

Nu is mijn vraag ; Moet ik de oorzaak in het bijenras zoeken of zou iets anders de oorzaak kunnen zijn , bij voorbeeld het klimaat . :think: welke onze bijen aansturen om te gaan /of blijven broeden ??

Afbeelding
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: de winter van 2014

Bericht door JackC »

Enkele jaren terug kwam ik in Lanjaron in gesprek met een plaatselijke imker. Op mijn vraag hoe hij inwinterde keek hij me niet begrijpend aan. Zijn bijen (hij had zo'n 200 volken) gingen van dracht naar dracht: sinaasappelbloesem, rozemarijn, thijm, eucaliptus, kastanje en bloemenhoning. Van hoog in de bergen tot laag aan zee, in feite het jaar rond. Vorig jaar echter ging het hem slechter af omdat het op plekken waar normaal dracht verwacht werd plotseling ging vriezen, dan weer 20 graden, dan weer vorst, hij had veel volken verloren toen.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik snap je punt niet, Jaap. Als zo'n volk nu op zoveel ramen broed zit daar in Spanje, dan is daar dus dracht. Als bij ons de bijen nog helemaal geen broed hebben, wat ik denk maar niet zeker weet, dan komt dat omdat wij nog geen dracht hebben. Als mijn bijen nu broed hebben, dan brengen ze dat groot op heidestuifmeel en klimopstuifmeel van het najaar. Er wordt op dit moment helemaal niets gehaald door mijn bijen en dus hebben ze niet of nauwelijks broed. Natuurlijk speelt de buitentemperatuur een rol in het verhaal, maar slechts in zoverre dat een hoge buitentemperatuur zorgt voor dracht en bijen in de gelegenheid stelt om die dracht te verzamelen. Toch?

Groet,

Bart
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Bart de Coo schreef:Ik snap je punt niet, Jaap. Als zo'n volk nu op zoveel ramen broed zit daar in Spanje, dan is daar dus dracht.

Bart
Dat is precies wat ik bedoel Bart .

Hier bakkeleit men over dat mijn koningin beter is dan die van een ander , en mijn hebben al broedstop , weer een ander ik heb doorbroeders . Terwijl ( dat heb ik al meer aangegeven ) de kleine verschillen in klimatologische omstandigheden ( per streek ) en de voorraad aan stuifmeel binnen de volken een veel grotere invloed zullen hebben op je volk , dan de verschillen welke uit de diverse bijenrassen voort zullen komen.
Om de verschillen in rassen waar te kunnen nemen zal je deze naast elkaar moeten plaatsen met een gelijke behandeling om de verschillen te kunnen constateren , zelfs met de vliegopening naar dezelfde kant geplaatst .

Jaap v P
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Het zou ook te maken hebben welke kast je hebt en streek waar je zit ik heb segerberger kasten en buckfast die hebben broed en collega imker straal van 2 km verder die heeft houten kasten en ook buckfast van mij en die hebben echt geen broed zelfs ligustica niet en die staat bekend als door broeder en mij ligustica wel
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

Jaap v.Popering schreef: Om de verschillen in rassen waar te kunnen nemen zal je deze naast elkaar moeten plaatsen met een gelijke behandeling om de verschillen te kunnen constateren , zelfs met de vliegopening naar dezelfde kant geplaatst .
Jaap v P
Een dergelijk experiment staat bekend als een "common garden" experiment. Om te weten te komen welk bijengedrag erfelijk is en welk door het milieu wordt veroorzaakt breng je ze in precies dezelfde omstandigheden. De verschillen die dan optreden zijn grofweg het gevolg van erfelijkheid.

Ik vraag me af of dat type experimenten niet al eens gedaan is.... Ik ben wel benieuwd naar informatie hierover.

Groet, Bert
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Ja, dat type experiment is al gedaan.

http://www.agroscope.admin.ch/publikati ... yWn5aniKfo

Uitstekende lectuur, ik bewaar het al een tijdje.

Er wordt ergens zo'n 'commongardenexperiment' beschreven, waarbij men de prestaties van buckfastbijen vergeleek met bastaardbijen. Conclusie: het verschil in prestatie hangt af van de standplaats en de bijbehorende dracht en niet van het ras.

Ik vind dat een hele bizarre conclusie, omdat die zo totaal in strijd is met mijn eigen ervaringen. Maar het zal wel.

Groet,

Bart
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

Tsja... als alle eigenschappen "plastisch" zijn en door het milieu bepaald worden dan bestaan er ook geen stekerige bijen (haha). Allemaal bepaald door het milieu (dus ook de imker). Betekent trouwens ook dat we kunnen ophoden met het telen van "raszuivere" buckfast en carnica want ze verschillen toch niet. Ik zal dat werk eens wat beter bekijken.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Nee Bert, dat zie je verkeert. Die verschillen zijn slechts beperkt tot kleur en stekerigheid. Op al het overige hebben genen geen invloed :dance:

...even serieus, ik heb ook zo mijn twijfels. Eén eigenschap die er al uit springt (want eenvoudig waar te nemen) is de enorme spreiding in het gebruik van propolis tussen rassen. Iedereen die enigzins zwarte bastaarden of zuiver zwarte bijen heeft gezien naast zuivere buckfast zal concluderen dat de zwarte bizar veel kitten in vergelijking met buckfast. Ik kan me niet voorstellen dat deze bijen op het gebied van honing en pollen dan net zo goed scoren als buckfast - als ze kitten dan kunnen ze die tijd niet aan andere zaken besteden.
Wat broedgedrag betreft kan Jaap nog best eens gelijk hebben, dat deze voornamelijk door dracht en klimaat worden bepaald. Honingoogst is volgens mij dan weer juist een imkereigenschap. Op vitaliteit denk dat er nogal wat verschillen zitten. Maar altijd: de imker bepaald voor zo'n groot deel het reilen en zeilen van het volk (hoeveel suiker geef je ze, evt bijvoeren in het voorjaar, verenigen, varroabehandelingen, antibiotica en weet ik wat niet meer), dat de verschillen daardoor altijd geminimaliseerd zullen worden. 'Imkeren' betekent vaak ook 'standaardiseren'.

Zeg, kunnen we onze Bijenmakelaar niet overhalen om de Ambrosiushoeve nieuw leven in te blazen? Lijkt me mooi om zo'n common garden project te draaien waar iedereen kan langskomen om het zelf te zien.
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Kleur en stekerigheid inderdaad, maar je slaat de zwermtraagheid natuurlijk wel over. Die eigenschap van rasbijen is voor iedere amateur toch ook wel heel makkelijk en overtuigend te constateren.

Ik denk vaak dat het die zwermtraagheid is die leidt tot hogere honingopbrengsten bij rasvolken.

Groet,

Bart
Plaats reactie