Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Berichtdoor Ewout » di 12 jun 2018, 11:54

Ik kreeg een vraag over de bouwtekening van Uwe Bodenschatz waar ik hierboven naar linkte, de link werkt niet meer maar gelukkig had ik de PDF nog op mijn computer staan, zie bijlage!
Bijlagen
erb_geschraubt_bauplan.pdf
(240.32 KiB) 86 keer gedownload

d.hentenaar
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Berichtdoor d.hentenaar » za 12 jan 2019, 09:57

Hallo allen,

Aangezien deze topic nog redelijk recent is wil ik hierbij een linkje met jullie delen met daarin de officiële bouwtekening van Mellifera.
Aangezien ik zelf nog wat praktische vragen had m.b.t. de ERB heb ik ze een email gestuurd met daarin mijn vragenlijstje. Tevens heb ik gevraagd of het mogelijk is om een duidelijke(re) bouwtekening te krijgen die ze via een dropbox link met mij hebben gedeeld.

Eerlijkheidshalve dien ik wel te zeggen dat ze me hebben gevraagd om een kleine donatie indien ik gebruik zou gaan maken van deze tekeningen. Van dat soort giften zijn zij namelijk een beetje afhankelijk. Of je daartoe bereid bent laat ik aan jullie over.

Ikzelf ga voorlopig nog niet voor de grote versie maar wil ik een wat kleinere variant gaan maken enigzins gelijk aan de afmetingen van de NL natuurbouwkast. Deze wil ik echter qua grootte gelijk houden aan zo'n 15 a 17 ramen. De 13 van de NL natuurbouw + een klein beetje extra ruimte voor een eventuele voederbak en/of ventilatie. Aangezien ik ook wil gaan werken met een afsluitblok maakt het in mijn ogen daarom niet zo heel veel uit of er 8 mm meer of 18 mm minder is qua binnenruimte in de lengte.

TIP: In de bijenwinkel in Wageningen hebben ze de ramen voor deze ERB kast kant en klaar. Deze zijn van lichtgewicht hout gemaakt en hebben bedrading (die nog wordt vervangen voor sate prikkers). Je bent dan qua prijs 25 cent duurder uit per raam dan waneer je ze zelf zou maken. Mijn keuze was dus snel gemaakt.

Op veel bouwtekeningen die rond gaan, zie ik vaak de de sleuf als opening/vlieggat en grote ventilatie roosters in de bodem; De nieuwe aangepaste modellen van Mellifera zijn nu uitgevoerd met een rond vlieggat aan de voorkant en een dichte bodem. Check hiervoor hun filmpjes op YT waarin het e.e.a. wordt uitgelegd.

Onderstaand de link:

https://dmhentenaar.stackstorage.com/s/4hkcT2M8Lpv2pgq

Terug naar “Bedrijfsmethoden- en materialen”