Als ik me dommer wil vóór doen dan ik ben, vraag ik aan zo'n spotter op het moment dat hij zó fanatiek bezig is,
dat hij 'n mens die passeert, geen blik waardig acht, "Sorry, mag ik even storen, welke soort Spotvogel kan
't beste spotten ?"
Meestal hebben vakidioten weinig gevoel voor humor, ook al is dat flauwe humor. Laatst ging het 'n keer goed.
"Man, daar vraag me je wat, daar heb ik nog nooit bij stil gestaan dat spotten twee betekenissen heeft. En ik schaam me
dat ik de geluiden van de Griekse Spotvogel en de Russische en de Orpheus en de Vale Spotvogel nog niet ken" zei de spotter.
Ik spot elke dag m'n bijen met een kijkertje als ik op m'n ........ lig op 2 meter opzij vóór de buitenste kast.
Ik kan scherp instellen op anderhalve meter en verder; gegevens 10 keer 25 UCF 5,6 booggraad(?) 96m|1000m.
Ik ontdekte gister dat de bijen die op de verlengde vliegplank landen, behalve effe uitpuffen, tegelijk het stuifmeel de korfjes
in vegen, dat aan hun borst- en buikharen kleeft. Ze staan dan iets te wiegelen. Lopend gaan ze daarna de kast in, zo zwaar
beladen zijn ze door de enorme stuifmeelproductie van de wilgen dank zij de zachte winter.
Het mooiste is het dat een zwaar beladen bijtje op je hand landt. Dat maakte ik gister mee. Ik kon de hele 'techniek'
van het kammen en overbrengen naar de korfjes van moment tot moment op leesafstand spotten. Verrekijkertje niet nodig. Zj.

Wie weet nog andere spottechnieken ? Wie past al een web-cam toe ? Wie meet de warmte- en vochthuishouding in de kast ?