Extra honingkamer erop?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Extra honingkamer erop?
De dracht is de laatste weken uitbundig en twee volken hebben een volledig gevulde honingkamer. Het verzegelen is begonnen. Nu lees ik dat je er een tweede honingkamer op kunt zetten als de eerste halfvol is. Heeft dat nu nog zin, krijgen ze die nog vol? Ik sta met de kasten (Segenbergers) niet op het fruit of zo, maar gewoon in de tuin met een zeer gevarieerde tuinrijke omgeving.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Extra honingkamer erop?
Leuk een gevulde HK! Inderdaad nu nog een tweede Hk plaatsen! - er onder.
Dus op het moerrooster de nieuwe bak en dan de gevulde HK.
Weet niet waar je zit. De beschrijving is gelijk aan mijn drachtgebied.
Er moet nog veel komen. Pas als de lijsterbes en contoneaster uitbloeien is bij mij de voorjaars dracht over!
Dus op het moerrooster de nieuwe bak en dan de gevulde HK.
Weet niet waar je zit. De beschrijving is gelijk aan mijn drachtgebied.
Er moet nog veel komen. Pas als de lijsterbes en contoneaster uitbloeien is bij mij de voorjaars dracht over!
!Hans.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Nieuwe honingkamer eronder.... Niet iedereen zal het hier mee eens zijn. Een theorie die ik onlangs hoorde was, dat een lege honingkamer, zeker in het voorjaar, erboven gezet moet worden. Als reden werd genoemd dat de bijen zich bij koude nachten terugtrekken in de broedruimte, de verafgelegen honingkamer gaat afkoelen, waardoor condensvorming zou kunnen optreden. Hierdoor zouden de bijen moeite hebben met het indikken van de honing.
Zelf zou ik ook zeggen: lege bak erboven op. Gewoon omdat dit de natuurlijke gang van zaken benaderd. Boven het broed wordt een honinggordel aangelegd. Naarmate de voorraad toeneemt, groeit die honinggordel. In de natuur zal dan het broednest uitzakken, waardoor er meer ruimte aan de bovenkant ontstaat voor honingopslag. In onze kasten kunnen we het broednest laten zitten waar het zit, de ruimte voor honingopslag aan de bovenkant kunnen we uitbreiden. Dus....., lege honingbak er bovenop.
Zelf zou ik ook zeggen: lege bak erboven op. Gewoon omdat dit de natuurlijke gang van zaken benaderd. Boven het broed wordt een honinggordel aangelegd. Naarmate de voorraad toeneemt, groeit die honinggordel. In de natuur zal dan het broednest uitzakken, waardoor er meer ruimte aan de bovenkant ontstaat voor honingopslag. In onze kasten kunnen we het broednest laten zitten waar het zit, de ruimte voor honingopslag aan de bovenkant kunnen we uitbreiden. Dus....., lege honingbak er bovenop.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Beste hoelang heb je dit nu gedaan?
Heb je zelf in de praktijk het verschil gezien?
Boven plaatsen enof onder?
Zijn de bijenvolken in 2014 tegenwoordig anders?
Heb je zelf in de praktijk het verschil gezien?
Boven plaatsen enof onder?
Zijn de bijenvolken in 2014 tegenwoordig anders?
!Hans.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Volgens mij zou jouw redenatie juist een argument zijn voor het plaatsen van de HK tussen reeds geplaatste HK en BK ('onderop' dus).Eddy Geurtsen schreef:Zelf zou ik ook zeggen: lege bak erboven op. Gewoon omdat dit de natuurlijke gang van zaken benaderd. Boven het broed wordt een honinggordel aangelegd. Naarmate de voorraad toeneemt, groeit die honinggordel. In de natuur zal dan het broednest uitzakken, waardoor er meer ruimte aan de bovenkant ontstaat voor honingopslag. In onze kasten kunnen we het broednest laten zitten waar het zit, de ruimte voor honingopslag aan de bovenkant kunnen we uitbreiden. Dus....., lege honingbak er bovenop.
En wel zo:
Een volk 'begint' in de winter bovenin de raten.
Er komt nectar binnen en dat wordt bijvoorkeur boven het nest geplaatst.
Het oudste broed zit bovenin (ze groeien immers naar onderen) en loopt dus als eerste uit, daar wordt honing geplaatst.
Zo zit de 'lege' rand (die eigenlijk nooit 'echt' voorkomt omdat hij gelijk gevuld wordt) dus altijd tussen het broednest en de verzegelde honing in, bij de natuurlijke situatie. Om het anders te verwoorden: in de natuurlijke situatie zit de oudste honing dus altijd bovenin.
Mijn (beperkte) ervaring is ook dat ze bij voorkeur juist onder die verzegelde ramen opslaan. Vorig jaar door de rijke lindedracht had een van de afleggers een BK vol met honing en suiker (ze waren ook gevoerd). Opvallend was dat ze niet naar boven maar naar onderen bleven opslaan, het broednest wegdrukkend, terwijl boven de verzegelde honing nog lege cellen waren: op alle ramen maar met name de ramen aan de zijkanten. Ze hadden er dus een mooie bolvorm op nagehouden! Bij goed weer en dracht zal het allemaal niet zoveel uitmaken, maar ik zou toch bij voorkeur de verzegeling bovenin zetten.
waarom zou je een volle HK er niet afhalen of vervangen door een lege en hoelang kan/mag je een HK op een volk laten staan?
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Ik kan ze er nog niet afhalen omdat de honing nog maar voor een klein deel verzegeld is.
Hans, Eddy en Ewoud dank voor de uitleg en het advies. Ik neig naar het plaatsen van een 2e HK onder de volle.
Ik zit echter zelf nog met het volgende dilemma. Ik krijg bij de verschillende commentaren op dit forum het idee dat deze extreem warme start van het jaar ertoe leidt dat we moeten gaan denken aan zwermverhindering, door broedafleggers, vegers of vliegers. Zeker bij de volken die al heel groot zijn, en dat is het geval bij de volken met de gevulde HKs. De volken worden dan (aanzienlijk) verkleind. Wat doe ik dan met de gevulde honingkamers? Als ik die bijvoorbeeld op de vlieger laat staan, zou dan ook die tweede HK nog steeds een goed idee zijn?
Hans, Eddy en Ewoud dank voor de uitleg en het advies. Ik neig naar het plaatsen van een 2e HK onder de volle.
Ik zit echter zelf nog met het volgende dilemma. Ik krijg bij de verschillende commentaren op dit forum het idee dat deze extreem warme start van het jaar ertoe leidt dat we moeten gaan denken aan zwermverhindering, door broedafleggers, vegers of vliegers. Zeker bij de volken die al heel groot zijn, en dat is het geval bij de volken met de gevulde HKs. De volken worden dan (aanzienlijk) verkleind. Wat doe ik dan met de gevulde honingkamers? Als ik die bijvoorbeeld op de vlieger laat staan, zou dan ook die tweede HK nog steeds een goed idee zijn?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Je kunt het beste honingkamers er afhalen een paar dagen voor het slingeren. Zeker als er kans is dat je bijen "ergens" ingezaaide stroken hebben ontdekt waar veel koolzaad bloeit.sdewit schreef:waarom zou je een volle HK er niet afhalen of vervangen door een lege en hoelang kan/mag je een HK op een volk laten staan?
Warme honing is beter te slingeren.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Frank schreef: "De volken worden dan (aanzienlijk) verkleind."
Bedenk wel dat een volk dat je moerloos maakt, binnen korte tijd geen broed meer te verzorgen heeft, je kunt het dan wel kleiner gemaakt hebben door een of andere ingreep, de resterende bevolking kan met volle energie aan de honingoogst.
Bedenk wel dat een volk dat je moerloos maakt, binnen korte tijd geen broed meer te verzorgen heeft, je kunt het dan wel kleiner gemaakt hebben door een of andere ingreep, de resterende bevolking kan met volle energie aan de honingoogst.