Rose Hive methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
dicki
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 3
Locatie: Nederland
Contacteer:

Rose Hive methode

Bericht door dicki » do 17 apr 2014, 19:59

Goede avond,

Mijn naam is Dicki Smits en ben nieuw op het forum. In het verleden heb ik al enkele jaren bijen gehouden, maar door omstandigheden een tijdje moeten stoppen.
Nu wil ik weer beginnen en tijdens mijn voorbereidingen kwam ik op de Rose beehive methode.http://www.rosebeehives.com/
Zijn er op dit forum mensen die er mee werken, of zijn er ervaringen die me deze methode zeker afraden? Of is het een kwestie van smaak?
Een maat voor alle bakken zie ik wel zitten, het maakt je wat flexibeler.
Maar jullie ervaringen zijn heel welkom.
Daarom hoor ik jullie graag.

Met vriendelijke groet,
Dicki Smits
Deest

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door Albert Stoter » vr 18 apr 2014, 10:01

Ik werk met alleen broedbakken (zie http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 83#p153883 ). Het gaat me te ver om dat een methode te noemen.

Er zijn er ook die met alleen honingkamers werken.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door A.A. Staals » vr 18 apr 2014, 10:46

Albert Stoter schreef:Ik werk met alleen broedbakken (zie http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 83#p153883 ). Het gaat me te ver om dat een methode te noemen.

Er zijn er ook die met alleen honingkamers werken.
Ik gebruik ook alleen broedkamer ramen. Voor mij is de ideale kast acht ramen breed. Die acht ramen breed is bij mij 32,5 cm zodat aan de buitenkant wat meer ruimte is.
Werk met drie bakken en dat is aan raam oppervlak gelijk aan twee maal 10 broedkamer formaat met 10 honingkamer ramen.

ad staals

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door cefas » vr 18 apr 2014, 11:07

Toen ik een bouwtekening voor een Warrékast zag, dacht ik dat ik zo'n kast en de bijbehorende methode wel zou willen. Raampjes, maar toch zelfbouw, bakken onderaan toevoegen en het broednest verplaatst zich vanzelf naar beneden. Maar wat me tegenhield is de afwijkende raammaat, waardoor uitwisseling met andere kasten onmogelijk wordt. Broedkamers leken me te groot voor een dergelijke methode en dus dacht ik erover om alleen honingkamers te gebruiken. Maar ja, dan heb je dus wel al die overgangen tussen de kastdelen... Van die achtraamskamers lijken me dus wel mooi. Volgens mij verkopen ze die bij De Werkbij.
Die Rose Hive methode is toch eigenlijk precies hetzelfde?
Cefas

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door Albert Stoter » vr 18 apr 2014, 11:57

cefas schreef:Broedkamers leken me te groot voor een dergelijke methode en dus dacht ik erover om alleen honingkamers te gebruiken. Maar ja, dan heb je dus wel al die overgangen tussen de kastdelen...
In Bijenhouden maart 2013 staat een artikel 'Meten is weten, 20 jaar lang studie aan de volksterkte' met resulataten van allerlei onderzoeken door Dr. Gerhard Liebig:

"Wat volksontwikkeling en gedrag betreft, is er geen verschil tussen ... Het maakt ook niet uit of de broedruimte bestaat uit enkele grote of veel kleine ramen."

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door cefas » vr 18 apr 2014, 13:40

Als ik dit voorjaar een zwerm kan pakken, ga ik het eens proberen met honingkamers. Dank, Albert!

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door Samuel Murray » vr 18 apr 2014, 13:59

Albert Stoter schreef:In Bijenhouden maart 2013 staat een artikel 'Meten is weten, 20 jaar lang studie aan de volksterkte' met resulataten van allerlei onderzoeken door Dr. Gerhard Liebig:

"Wat volksontwikkeling en gedrag betreft, is er geen verschil tussen ... Het maakt ook niet uit of de broedruimte bestaat uit enkele grote of veel kleine ramen."
Ja, maar kan je hem wel geloven? Hij zei ook:

“Ik heb heel wat mythes uit de wereld geholpen. Alles bij elkaar is het
een heel boek: ‘Wat imkers geloven en wat de bijen doen’; het wordt in
2013 gedrukt. De titel zegt eigenlijk alles al.”


...en dat is niet uitgekomen.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door Samuel Murray » vr 18 apr 2014, 14:23

dicki schreef:Tijdens mijn voorbereidingen kwam ik op de Rose beehive methode. ... Een maat voor alle bakken zie ik wel zitten, het maakt je wat flexibeler.
De Rose OSB methode gaat om meer dan het gebruik van een bakmaat. Het gaat om een specifieke soort volksvergroting en -vermeerdering aan het begin van de jaar. Let op dat je met de Rose methode niet echt kan reisen (de kasten staan op één plaats) en dat je in de hele voorjaar een uitstekende dracht moet hebben. Dhr Rowe woont in een klimaatstreek waar zijn methode heel goed werkt, maar woon jij ook in zo'n gebied?

Terloops, een Rose bak van 12 ramen heeft hetzelfde raatoppervlak als een simplex broedbak van 11 ramen, en de Rose bak heeft hetzelfde toplat-lengte als die van een simplex bak.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door Albert Stoter » vr 18 apr 2014, 17:46

Samuel Murray schreef:
Albert Stoter schreef:In Bijenhouden maart 2013 staat een artikel 'Meten is weten, 20 jaar lang studie aan de volksterkte' met resulataten van allerlei onderzoeken door Dr. Gerhard Liebig:

"Wat volksontwikkeling en gedrag betreft, is er geen verschil tussen ... Het maakt ook niet uit of de broedruimte bestaat uit enkele grote of veel kleine ramen."
Ja, maar kan je hem wel geloven? Hij zei ook:

“Ik heb heel wat mythes uit de wereld geholpen. Alles bij elkaar is het
een heel boek: ‘Wat imkers geloven en wat de bijen doen’; het wordt in
2013 gedrukt. De titel zegt eigenlijk alles al.”


...en dat is niet uitgekomen.
Liebig heeft niet goed kunnen voorspellen wanneer zijn boek zou uitkomen. Daarom is hij (en zijn z'n onderzoeksresultaten) nu onbetrouwbaar?

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Rose Hive methode

Bericht door jossmits » vr 18 apr 2014, 18:50

Op de site van Liebig zijn een aantal van zijn resultaten via een pdf bestand te downloaden.
Mijn persoonlijke ervaring met de overgang van kastdelen is zowel bij de Warre-kast als de spaarkast dat dit geen enkel probleem is.


Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten