Mijn goedkope, eenvoudig te bouwen balkprofiel kasten
Geplaatst: vr 18 apr 2014, 20:02
Hoy allemaal
Jullie weten mischien van mijn vloerdelenhout kasten, waarbij ik zo goedkoop mogelijk probeerde uitkomt. De afgelopen week of twee heb ik gewerkt aan een ander idee van me, namelijk het gebruiken van een balkprofiel voor de voor/achter wand van de kast. Het idee is om kasten te hebben die wel een beetje goedkoop zijn maar wel ook eenvoudig aan elkaar te timmeren. Mijn vloerdelenkasten waren vrij simpel maar het was steeds een klus om ze te monteren. Bij een balkprofiel kast bestaat de voor/achter wand uit een stuk balk waaruit een ruimte voor de raam oren is gesneden, en de zijwanden zijn van multiplex of enige soort hout wat voorradig is. Je kunt de balken op maat laten zagen, maar je kunt ze ook gewoon als lange balken behouden en dan zélf op maat zagen afhangend van de dikte van die zijwanden (die je dan van enige ouwe planken van verschillende dikten kunnen maken).
Ik kwam op het idee van een balkprofiel bij het zien van de ontwerp van de Rose OSB kast:

(ook te zien bij de imkershop Thornes]
Ik vroeg aan een timmerman wat het zou kost om zo'n balk profiel te laten maken, maar het kwam uit op heel veel geld als de preciese balkgrootte niet in de timmermans shop voorradig is, en als je een handvat wil laten snijden. Voor een spaarkast honingbak met een eenvoudige handvat zou ik bijvoorbeeld een larikshoutbalk van 50x150mm kon gebruiken (eur 12 per 3 meter). Ik zal het gewoon zelf moet kopen en naar de timmerman nemen, anders kost het me eur 40 extra voor afleveringskoste.
De timmerman en ik kwam dus voorlopig op een andere idee, namelijk om een profiel te maken uit drie stukken hout, waarvan de dikste een stuk steigerhout is. De idee is goed omdat ruw steigerhout 32 mm dik is, in tegenstelling met geschaafde steigerhout die 28-30 mm dik is. De orenrest in een spaarkast is 32 mm dik.
De steigerhout balk profiel kast is een beetje duurder dan mijn vloerdelenhout kast, maar het gaan dubbeld so makkelijk om een bak te maken. Ik wou de zijwanden van multiplex maken maar had overige hout liggen en heb het gewoon gebruikt.
Stap 1: acht planken per bak

Stap 2: de "profiel" maken

Er zijn ruimte onder de orenrest omdat ik hier de Britse kastontwerp volgt, met bijenruimte beneden, maar bij een echte spaarkast zal je dus geen of weinig ruimte onder de steigerhout hebben.
Stap 3: lijmen en meten

Step 4: spijkeren en haaks maken

Ik spijkert eerst totdat de lijm droog is, en schroefd erna de wanden steviger vast.
En nu... beitsen.
Voordelen van de methode om een steigerhout-balk plus twee korter stukken hout te gebruiken is dat de dikte en breedte van de plankjes boven en beneden echt niet uitmaakt. Je kunt enige plank gebruiken die voorradig is. De steigerhout-balk word gezaagd (door een timmerman met een goede zaag) op de juiste breedte, en dan moet je gewoon meten wanneer je lijmt -- in mijn geval is de ruimte boven de steigerhout balk 27 mm (niet 23 mm zoals in een echte spaarkast), en dan moet je gewoon zeker maak dat de totale hoogte van de kast 150 mm of 230 mm is (afhangende van honing of broed). Zoals ik ook zei maakt de dikte van de zijwanden ook niet veel uit -- in de kast op de foto zijn de zijwanden van 18 mm hout, dus heb ik de steigerhout-balk gezaagd op [430 mm - (2x18mm)], i.e. 394 mm.
Samuel
Jullie weten mischien van mijn vloerdelenhout kasten, waarbij ik zo goedkoop mogelijk probeerde uitkomt. De afgelopen week of twee heb ik gewerkt aan een ander idee van me, namelijk het gebruiken van een balkprofiel voor de voor/achter wand van de kast. Het idee is om kasten te hebben die wel een beetje goedkoop zijn maar wel ook eenvoudig aan elkaar te timmeren. Mijn vloerdelenkasten waren vrij simpel maar het was steeds een klus om ze te monteren. Bij een balkprofiel kast bestaat de voor/achter wand uit een stuk balk waaruit een ruimte voor de raam oren is gesneden, en de zijwanden zijn van multiplex of enige soort hout wat voorradig is. Je kunt de balken op maat laten zagen, maar je kunt ze ook gewoon als lange balken behouden en dan zélf op maat zagen afhangend van de dikte van die zijwanden (die je dan van enige ouwe planken van verschillende dikten kunnen maken).
Ik kwam op het idee van een balkprofiel bij het zien van de ontwerp van de Rose OSB kast:

(ook te zien bij de imkershop Thornes]
Ik vroeg aan een timmerman wat het zou kost om zo'n balk profiel te laten maken, maar het kwam uit op heel veel geld als de preciese balkgrootte niet in de timmermans shop voorradig is, en als je een handvat wil laten snijden. Voor een spaarkast honingbak met een eenvoudige handvat zou ik bijvoorbeeld een larikshoutbalk van 50x150mm kon gebruiken (eur 12 per 3 meter). Ik zal het gewoon zelf moet kopen en naar de timmerman nemen, anders kost het me eur 40 extra voor afleveringskoste.
De timmerman en ik kwam dus voorlopig op een andere idee, namelijk om een profiel te maken uit drie stukken hout, waarvan de dikste een stuk steigerhout is. De idee is goed omdat ruw steigerhout 32 mm dik is, in tegenstelling met geschaafde steigerhout die 28-30 mm dik is. De orenrest in een spaarkast is 32 mm dik.
De steigerhout balk profiel kast is een beetje duurder dan mijn vloerdelenhout kast, maar het gaan dubbeld so makkelijk om een bak te maken. Ik wou de zijwanden van multiplex maken maar had overige hout liggen en heb het gewoon gebruikt.
Stap 1: acht planken per bak

Stap 2: de "profiel" maken

Er zijn ruimte onder de orenrest omdat ik hier de Britse kastontwerp volgt, met bijenruimte beneden, maar bij een echte spaarkast zal je dus geen of weinig ruimte onder de steigerhout hebben.
Stap 3: lijmen en meten

Step 4: spijkeren en haaks maken

Ik spijkert eerst totdat de lijm droog is, en schroefd erna de wanden steviger vast.
En nu... beitsen.
Voordelen van de methode om een steigerhout-balk plus twee korter stukken hout te gebruiken is dat de dikte en breedte van de plankjes boven en beneden echt niet uitmaakt. Je kunt enige plank gebruiken die voorradig is. De steigerhout-balk word gezaagd (door een timmerman met een goede zaag) op de juiste breedte, en dan moet je gewoon meten wanneer je lijmt -- in mijn geval is de ruimte boven de steigerhout balk 27 mm (niet 23 mm zoals in een echte spaarkast), en dan moet je gewoon zeker maak dat de totale hoogte van de kast 150 mm of 230 mm is (afhangende van honing of broed). Zoals ik ook zei maakt de dikte van de zijwanden ook niet veel uit -- in de kast op de foto zijn de zijwanden van 18 mm hout, dus heb ik de steigerhout-balk gezaagd op [430 mm - (2x18mm)], i.e. 394 mm.
Samuel