Broed overhangen?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Broed overhangen?
Een van mijn volken blijft flink achter. Vorig jaar bleef het al een beetje achter en dit jaar gaat het eigenlijk niet veel beter. De bijen zijn ook niet blij met de moer, er zat afgelopen weekend een gesloten dop in, die ik verwijderd heb. De moer was nog aan de leg, ik heb eitjes gezien. Nu heb ik dit volk eigenlijk over: ik heb nu 3 volken, maar wil er maar 2. Zomaar afzwavelen o.i.d. vind ik ook niks, dus ik heb eraan gedacht van dit volk een broedaflegger te maken met veel afgeklopte bijen in een zesramer. De vliegbijen kunnen mijn andere volken extra versterken. Als de zesramer een nieuwe leggende moer heeft kan ik vast wel iemand blij maken met dit volk.
Stel dat ik nu toch nog een raampje overhou met broed, kan ik dat straffeloos zonder opzittende bijen bij een van mijn andere volken inhangen, of is dat nu vragen om problemen?
Stel dat ik nu toch nog een raampje overhou met broed, kan ik dat straffeloos zonder opzittende bijen bij een van mijn andere volken inhangen, of is dat nu vragen om problemen?
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 40
- Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
- Contacteer:
Re: Broed overhangen?
Broedramen zonder opzittende bijen kunnen probleemloos uitgewisseld worden, ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Groeten,
Dylan
Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Ik heb zelfs al vaker broedramen met opzittende bijen en een flinke puf rook in een ander volk gehangen zonder dat ik daar problemen zag ontstaan. Maar dat is geen advies (ik ben benieuwd hoe dat ervaren imkers daarover denken!). Ik weet dat er imkers zijn die op die manier in het najaar verenigen zonder krant: om en om broedramen bij elkaar hangen. Het jaargetij zal er ongetwijfeld invloed op hebben.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
als je volken een paar minuten aan het daglicht blootsteld kun je meestal
samenhangen zonder enig probleem.
je creert chaos (afkoeling etc, Ik geef ze nog even een lichte nevel uit de plantenspuit),
dan gaan de samengehangen bijen eerst de orde tempt, rust in het nest herstellen.
tegen de tijd dat ze klaar zijn zijn ze 'vergeten' dat ze van verschillende volken komen.
eigenlijk werkt het krantje net zo eerst samen de normale situatie herstellen
en na het opruimen van de krant zijn het geen vreemden meer.
altijd even blijven kijken en natuurlijk zorg ik dat er een raam met eigen bijen tussen de moer en de vreemde bijen blijft.
gebruik je verstand en doe dit niet met agresieve (defensive) volken, of op een ' moeilijk' moment voor het volk,
op een goede vliegdag, het zijn vaak de oudere dames die problemen veroorzaken,
komen ze nu thuis dan is de eenwording al een feit.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps als ik twijfel gebruik ook ik een krantje,
de omstandigheden moeten gustig zijn.
samenhangen zonder enig probleem.
je creert chaos (afkoeling etc, Ik geef ze nog even een lichte nevel uit de plantenspuit),
dan gaan de samengehangen bijen eerst de orde tempt, rust in het nest herstellen.
tegen de tijd dat ze klaar zijn zijn ze 'vergeten' dat ze van verschillende volken komen.
eigenlijk werkt het krantje net zo eerst samen de normale situatie herstellen
en na het opruimen van de krant zijn het geen vreemden meer.
altijd even blijven kijken en natuurlijk zorg ik dat er een raam met eigen bijen tussen de moer en de vreemde bijen blijft.
gebruik je verstand en doe dit niet met agresieve (defensive) volken, of op een ' moeilijk' moment voor het volk,
op een goede vliegdag, het zijn vaak de oudere dames die problemen veroorzaken,
komen ze nu thuis dan is de eenwording al een feit.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps als ik twijfel gebruik ook ik een krantje,
de omstandigheden moeten gustig zijn.
-
- Contacteer:
Wat ik eigenlijk wil is de huisbijen samen met wat broed (ook open broed zodat ze een dop kunnen maken) en voer, maar zonder moer, in een zesramer hangen. Deze zesramer zet ik op mijn schuurdak, ongeveer 2km van mijn stand. De vliegbijen vliegen dus af op de goede volken en zullen zich in moeten bedelen. De raampjes met broed die over blijven wil ik zonder opzittende bijen in de andere volken hangen.
Goed idee of wordt dit een ramp?
Goed idee of wordt dit een ramp?
-
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Volgens mij moet dat kunnen, je moet de 6 ramer wel voer en stuifmeel meegeven of voeren, want die heeft geen vliegbijen meer.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Ik ben bang dat het een ramp wordt. Waarom? Ik begrijp niet wat je wilt omdat ik onderstaande niet snap:Santtu Pikkarainen schreef: Goed idee of wordt dit een ramp?
Bekijk eens http://www.immelieb.de/?page_id=299De raampjes met broed die over blijven wil ik zonder opzittende bijen in de andere volken hangen.
Groeten, Willem 

-
- Contacteer:
Pfff... Vandaag met het volk aan de gang gegaan. Dat ging dus compleet anders dan gehoopt! De moer van het volk leek al weg te zijn, geen eitjes, maar wel een aantal doppen. Op zoek naar de moer twee keer door de kast gegaan, dat ging nog wel. Toen een aantal raampjes afgeslagen in een zesramer, dus bijen al nukkig. Bij in mijn pak, AU!
in mijn nek... Hoe verder in het volk hoe nukkiger de dames werden, uiteindelijk het ik een deel maar in de buurt van de andere twee kasten afgeslagen, onder continue aanvallen en meerdere geslaagde steken...
Ik heb geen broed meer overgehangen, dat werd veel te gek!
De zesramer in de auto en vanwege de constante aanval met imkerpak aan in de auto! Thuis gekomen bleek dat in alle onrust het afdekplaatje van het voergat van de zesramer verschoven was. Dus thuis een hele partij bijen uit de zesramer. Potverdikkie! Met spelende kinderen in de buurt was zich een ramp aan het voltrekken (mijn zoon is gestoken...). Zesramer dicht en op het schuurdak, kast neergezet om de ontsnapte bijen te vangen, zodat ze tenminste geen mensen meer steken.
Wijze les: ik wil maar twee volken, dus in het vervolg gaat er òf een volk in de verkoop als ik er meer zou hebben, òf ga ik ze veel eerder verenigen.
Nu maar hopen dat het verder goed gaat...
Gelukkig hadden de goede volken wel veel honing

Ik heb geen broed meer overgehangen, dat werd veel te gek!
De zesramer in de auto en vanwege de constante aanval met imkerpak aan in de auto! Thuis gekomen bleek dat in alle onrust het afdekplaatje van het voergat van de zesramer verschoven was. Dus thuis een hele partij bijen uit de zesramer. Potverdikkie! Met spelende kinderen in de buurt was zich een ramp aan het voltrekken (mijn zoon is gestoken...). Zesramer dicht en op het schuurdak, kast neergezet om de ontsnapte bijen te vangen, zodat ze tenminste geen mensen meer steken.
Wijze les: ik wil maar twee volken, dus in het vervolg gaat er òf een volk in de verkoop als ik er meer zou hebben, òf ga ik ze veel eerder verenigen.
Nu maar hopen dat het verder goed gaat...
Gelukkig hadden de goede volken wel veel honing

- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
òf je maakt een tussenaflegger... (feitelijk splitsen zonder dat je daar een extra bodem voor gebruikt, en 'verenigen' zonder dat je een krant nodig hebt).Santtu Pikkarainen schreef:Wijze les: ik wil maar twee volken, dus in het vervolg gaat er òf een volk in de verkoop als ik er meer zou hebben, òf ga ik ze veel eerder verenigen.
Maar ik kan me voorstellen dat je na zo'n dag er even genoeg van hebt... Zo'n 'oorlogsdag' heb ik ook wel meegemaakt en het is niet leuk. Als beginner maak je nu eenmaal fouten en als het allemaal niet soepel genoeg loopt dan kun je pech hebben en nemen de dames je te grazen. Met de jaren komt dan (hopelijk

-
- Contacteer:
Zonder kap durf ik ook nog niet. Gelukkig had ik elastieken om mijn broekspijken gedaan, vijf steken vond mijn rechtervoet meer dan genoeg...