Verzamelbroedaflegger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Verzamelbroedaflegger

Bericht door Bart de Coo »

Besten,

Ik heb twee weken geleden iets gedaan wat heel goed uitgepakt lijkt te hebben. Ik wilde het zwermen een beetje uitstellen en er een volkje bij creëren. Dan kun je het volgende doen.

Ik heb vier volken in spaarkasten. Uit alle vier de volken haalde ik één raam broed met bijen. Drie van die raampjes waren gesloten, eentje had eitjes en larfjes; dat was een raampje uit mijn lievelingsvolk. Ik stopte ze in een zevenramer met een raam voer erbij en sluitblokken aan weerszijden.

Ik voerde het volkje zo'n drie kilometer af naar de achtertuin van een goede vriend, die ik jaarlijks voorzie van dit soort volkjes, gewoon voor de gezelligheid. Ik opende het vlieggat pas 's avonds laat.

Het volkje begon onmiddellijk goed te vliegen. Dit weekend moeten de doppen rijp zijn. Over twee weken ga ik maar eens kijken of het moertje aan de leg is.

Ik heb sterk de indruk dat dit de honingopbrengst totaal niet beïnvloed heeft. Sterker nog, het lijkt de zwermneiging inderdaad wat uitgesteld te hebben, waardoor de honingbakken misschien des te beter gevuld zijn.

Ik ga morgen vliegers maken. Ik zie er een beetje tegenop om de honingbakken eraf te halen. ( :D Volgend weekend slingeren bedoel ik!)

Het is een bekende bedrijfsmethode, maar ik had hem nog nooit uitgetest. Hij lijkt dus goed te werken. Doe er je voordeel mee!

Bart
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: Verzamelbroedaflegger

Bericht door Ewout »

Leuk! De Duitsers noemen dat met een mooi woord "schröpfen". Liebig past het toe in zijn Völkervermehrung in 4 Schritten (of als PDF van Dr. Liebig zelf). Zeer lezenswaardig! Waarom is dat boek van hem eigenlijk nog niet vertaald in het Nederlands?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ewout schreef:Leuk! De Duitsers noemen dat met een mooi woord "schröpfen". Liebig past het toe in zijn Völkervermehrung in 4 Schritten (of als PDF van Dr. Liebig zelf). Zeer lezenswaardig! Waarom is dat boek van hem eigenlijk nog niet vertaald in het Nederlands?
Ja Bart je had toch nog een paar vrije uren ? gebruik ze zou ik zeggen. :be3:

En wat die methode betreft, het werkt!
Als je vegers maakt kun je ook een verzamelde veger maken.
Bijen van de twee volken gewoon bij elkaar in een kast kloppen er ontstaat geen gevecht!!.
Van de twee volken laat je de minst goede moer naar de eeuwige drachtvelden gaan.
De ander moer tijdelijk in een kluisje en als de operatie klaar is de moer bij de bijen laten lopen.
!Hans.
Dylan Elen
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Contacteer:

Bericht door Dylan Elen »

Voor diegenen die zelf hun koninginnen telen is zo'n verzamelbroedaflegger een echte aanrader. Om toekomstige zwermlust te voorkomen neem je nu per productiekast 3 ramen gesloten broed weg (met opzittende bijen) en die hang je samen met voer in een nieuwe bak: voor segeberger zijn dat 9 broedramen en 2 voerramen. Op het weinige open broed zullen de bijen redcellen trekken, dus negen dagen later redcellen breken en 2 uur later je teeltlat met larfjes inhangen (hiervoor dient dan wel een uitgelopen broedraam verwijderd te worden). Nog eens zes dagen later de doppen inkooien en men kan zijn bevruchtingskastjes vullen met de (ondertussen talloos uitgelopen) jonge bijen uit diezelfde verzamelbroedaflegger. Moerteelt hoeft gelukkig niet moeilijk te zijn ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

En als je het nog simpeler wilt houden kun je het doen zoals Bart: gewoon een raam met veel jonge larfjes inhangen uit je lievelingsvolk (na het doppen breken de 9e dag). Je kunt dan de 13e dag na inhangen van dat raam luisteren naar tuters en kwakers en ze allemaal apart in een bevruchtingsvolkje zetten (opgezet uit je verzamelbroedaflegger). Iets minder zekerheid qua aantal, en redcelmoeren ipv teeltmoeren, maar wel super simpel...
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Vorig jaar had ik ook een aflegger met broed uit verschillende bijenvolken.
Werkte prima - wel wat weinig bijen in het begin.. :|

Eergisteren ook een aflegger gemaakt van een supervolk - lievelingsvolk :) - dat qua omvang al uit 2 BK's + 1 HK barstte.
Een 3e broedbak erop zetten wilde ik niet.

Daarom heb ik om zwermen te ontmoedigen vier ramen BRIAS met bijen uitgenomen en die een 6-ramer geplaatst.
De 6-ramer heb ik ongeveer 5 km verderop geplaatst.

Uit een eerste observatie lijkt dit afleggervolkje ook weer gewoon verder te gaan - 'buisness as usual' :D

Over een paar dagen maar eens kijken of er redcellen getrokken zijn.
Zo mogelijk een nieuwe F1 moer erin over een dag of 10 anders tijdelijk met een eigen F2 moer laten groeien.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Ewout schreef:En als je het nog simpeler wilt houden kun je het doen zoals Bart: gewoon een raam met veel jonge larfjes inhangen uit je lievelingsvolk (na het doppen breken de 9e dag). Je kunt dan de 13e dag na inhangen van dat raam luisteren naar tuters en kwakers en ze allemaal apart in een bevruchtingsvolkje zetten (opgezet uit je verzamelbroedaflegger). Iets minder zekerheid qua aantal, en redcelmoeren ipv teeltmoeren, maar wel super simpel...
Als er dan geen zwermplannen zijn in de broedaflegger zullen op de dertiende dag de doppen zijn afgebeten.

ad staals
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

A.A. Staals schreef:Als er dan geen zwermplannen zijn in de broedaflegger zullen op de dertiende dag de doppen zijn afgebeten.
Daarom zorg je dat de broedaflegger overstroomt van bijen toch?
somussessein.png
somussessein.png (120.39 KiB) 5913 keer bekeken
Bij de Aalster methode breek je de 13e dag ook meestal meerdere cellen. Vorig jaar heb ik van 5 volken meer dan 20 moeren laten inlopen, en om die reden een aantal apart opgezet in MiniPlus. Maar misschien dat bastaarden meer cellen laten staan dan Carnica?
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

Dit jaar heb ik voor het eerst ook eens een verzamelbroedaflegger gemaakt, in een zesramer. Uit drie kasten elk twee raampjes gehaald, een raampje honing en een raampje stuifmeel uit kast 1, twee raampjes jong broed uit mijn favoriete volk en dan nog twee raampjes met uitlopend broed, stuifmeel en wat honing uit een andere kast. Alle raampje met opzittende bijen. Deze aflegger heb ik gemaakt op 25 april. Vorig weekend gecheckt. Ik zag een paar uitgelopen doppen, maar geen eitjes, geen broed, geen koningin en ietwat brommende bijen. Moerloos?

Daarop heb ik een leeg raampje verwijderd en een raampje eitjes ingehangen uit een andere kast. Toen ik nog een keer goed naar het verwijderde raampje keek zag ik plots toch eitjes! Snel dit raampje in een ander volk gehangen... Toen ik gisteren de verzamelbroedafleeger controleerde was mijn conclusie dat er inderdaad toch een leggende koningin is, want larven en pas gesloten werksterbroed waren zichtbaar op een ander raampje...

En toch, brommende bijen en vreemd genoeg trof ik een moerdop met een larve in de gelei op het ingehangen raampje! Een vreemde gang van zaken en dit alles geeft mij de indruk dat er onvrede is in het volk over de (redcel-) moer. Zij wordt nu blijkbaar vervangen. Ik vraag me af of verzameld broed onmin in het nieuwe volk veroorzaakt, met concurrerende zusterlijnen.

Zijn er meer mensen die dit soort zaken in hun verzamelbroed troffen?

Groet, Bert
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Dar-Bert schreef: Ik vraag me af of verzameld broed onmin in het nieuwe volk veroorzaakt, met concurrerende zusterlijnen.
In ieder bijenvolk zitten verschillende zusterlijnen, immers de moer paart met meerdere darren dus de bijen hebben dezelfde moeder en verschillende vaders, dat geeft in ieder geval geen zichtbare problemen.
ik gebruik al een aantal jaren de verzamelbroedaflegger, met succes, alleen breek ik na het verzegelen en voor het uitlopen de doppen en hang daar een raampje met overgelarfde dopjes in. Splits de aflegger in het aantal ingebrachte ramen broed (in jou geval 4) raam voer erbij en een raam met kunstraat moer erbij en je hebt kans op vier jonge volkjes. Valt er ook nog iets te selecteren.
De kunst van het overlarven niet machtig? kijk dan eens rond of er een "aangeblazen doppen projekt" in de omgeving is om bij aan te haken
Groeten, Willem :violin:
Plaats reactie