Ik heb twee weken geleden iets gedaan wat heel goed uitgepakt lijkt te hebben. Ik wilde het zwermen een beetje uitstellen en er een volkje bij creëren. Dan kun je het volgende doen.
Ik heb vier volken in spaarkasten. Uit alle vier de volken haalde ik één raam broed met bijen. Drie van die raampjes waren gesloten, eentje had eitjes en larfjes; dat was een raampje uit mijn lievelingsvolk. Ik stopte ze in een zevenramer met een raam voer erbij en sluitblokken aan weerszijden.
Ik voerde het volkje zo'n drie kilometer af naar de achtertuin van een goede vriend, die ik jaarlijks voorzie van dit soort volkjes, gewoon voor de gezelligheid. Ik opende het vlieggat pas 's avonds laat.
Het volkje begon onmiddellijk goed te vliegen. Dit weekend moeten de doppen rijp zijn. Over twee weken ga ik maar eens kijken of het moertje aan de leg is.
Ik heb sterk de indruk dat dit de honingopbrengst totaal niet beïnvloed heeft. Sterker nog, het lijkt de zwermneiging inderdaad wat uitgesteld te hebben, waardoor de honingbakken misschien des te beter gevuld zijn.
Ik ga morgen vliegers maken. Ik zie er een beetje tegenop om de honingbakken eraf te halen. (

Het is een bekende bedrijfsmethode, maar ik had hem nog nooit uitgetest. Hij lijkt dus goed te werken. Doe er je voordeel mee!
Bart