Gisteren kon ik nog een aantal moeren oogsten van mijn kI moer uit redcellen. Dus ik er als de kippen bij. Er waren drie moertjes die nog niet rijp waren, maar 4 hadden volledig volgroeid en klaar om uit te kruipen (dat moeten 1daags larfjes zijn geweest). In kooitjes mee naar huis genomen. Ik woon echter in een zeer houd huis verstoken van moderne CV. Voerdeeg bij in de kooitjes en de koninginnen in een zachte dweil gerold. Het hele pakket op de kachel gelegd op het plekje exact boven de waakvlam. Die produceert precies voldoende warmte om de koninginnen lekker warm te laten hebben.
groet
De Koningin op de waakvlam
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Re: De Koningin op de waakvlam
Waarom dat risico als je net zo goed de kooitjes in het betreffende volk had kunnen hangen/leggen? 'precies voldoende warmte' lijkt mij in het geval van een ongeregeld systeem niet zo waarschijnlijk. RV? Zitten er werksters in de kooitjes?
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik bewaar koninginnen altijd op het plastic van de kasten, daar liggen ze juist op temperatuur voor bijen volgens mij. En het lukt ook altijd perfect.
MVG CP
MVG CP
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Jelle,
Is best wel lastig om uit redcellen koninginnen (Schier Carnica) te oogsten is mijn ervaring.
De bijen bijten vaak alles open als er een koningin is uitgelopen.
Ik had een paar gele koninginnen (niet helemaal rijp) daarvan heeft maar een het gered, die zit in een kieler, in de achtertuin.
Ik heb daarom "vroeger geoogst" en een paar redcellen met wat omliggende was uitgesneden, met elastiekjes in kielers vastgemaakt, kielers 3 dagen met apifonda in de voerbak dicht op koele plek, en twee keer daags water gegeven met de plantenspuit daarna buiten gezet.
Ben benieuwd of het doppen experiment lukt.
Freek
Is best wel lastig om uit redcellen koninginnen (Schier Carnica) te oogsten is mijn ervaring.
De bijen bijten vaak alles open als er een koningin is uitgelopen.
Ik had een paar gele koninginnen (niet helemaal rijp) daarvan heeft maar een het gered, die zit in een kieler, in de achtertuin.
Ik heb daarom "vroeger geoogst" en een paar redcellen met wat omliggende was uitgesneden, met elastiekjes in kielers vastgemaakt, kielers 3 dagen met apifonda in de voerbak dicht op koele plek, en twee keer daags water gegeven met de plantenspuit daarna buiten gezet.
Ben benieuwd of het doppen experiment lukt.
Freek