Niewe moer, oude broed, wanneer gaat zij aan het leggen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Niewe moer, oude broed, wanneer gaat zij aan het leggen?

Bericht door Samuel Murray » do 05 jun 2014, 10:15

Hoi allemaal

Feit of fabel? Als je een nieuwe, onbevruchte moer in een kast stop, zal de moer niet begin eitjes leggen als er nog niet-uitgelopen broed in die kast is.

Twee ervaren imkers in mijn buurt hebben verschillende meningen over. De een zegt "feit", de ander "fabel". Ik kreeg geen informatie hierover via google. Wat zijn jullie meningen hierover? Is het een vaak voorkomende feit/fabel, en indien het een fabel is, waar komt het vandaan? Weet jullie mischien van onderzoeken die erover is gemaakt?

Let op, het gaat hier over een onbevruchte moer (niet een bevruchte moer en ook niet een al leggende jong moer). Als je een onbevrucht moer in de kast stopt en er zitten BRIAS of gesloten broed in de kast, en de moer krijg het voor elkaar om na drie dagen al bevrucht te zijn en zij wil begin leggen, zal zij eerst wachten totdat al de broed is uitgelopen, of zal zij gewoon begin te leggen wanneer zij het fijn vind?

Ik begrijp dat bij het invoeren van een niewe moer de volk vaak eerst hopeloos moerloos word gemaakt, en dat er dan logisch gesproken geen gesloten broed meer is wanneer de moer begin te leggen, maar wat zal gebeur bij een kast met BRIAS (als wij aanvaarden dat de volk de moer accepteert)?

Samuel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Niewe moer, oude broed, wanneer gaat zij aan het leggen?

Bericht door Hans van der Post. » do 05 jun 2014, 14:06

Interessante vraag voor jou.
Je kunt wel de meest ingewikkelde vragen samenstellen.
Hoeveel keer komt het voor dat in een volk waar brias zit een jonge niet bevruchte moer loopt.
Het enige wat ik meer male meemaakte is bij een stille wissel. - Dan zit de oude moer er vaak ook nog in.

Bij natuurlijke gang der dingen kan een jonge moer in haar eigen volk (waar ze geboren is) kan het 10 -tot 21 dagen duren voordat ze aan de leg gaat.
!Hans.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Niewe moer, oude broed, wanneer gaat zij aan het leggen?

Bericht door Samuel Murray » do 05 jun 2014, 14:16

Hans van der Post. schreef:Hoeveel keer komt het voor dat in een volk waar brias zit een jonge niet bevruchte moer loopt.
Het zou niet zeldsaam moet zijn. Ik dacht dat het niet ongebruikelijk is voor een imker om een moer om zeep te helpen als de moer volgends de oordeel van de imker niet meer goed is. Een niewe imker kan de moer ook per ongeluk hebben gekilld. In dat gevalle heeft je BRIAS en je kunt een nieuwe moer meteen indoen (hetzij direct in een kluisje of door zamen te voegen met een 1-raams volkje), als je niet wil wachten dat de volk hopeloos moerloos wordt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Niewe moer, oude broed, wanneer gaat zij aan het leggen?

Bericht door Hans van der Post. » do 05 jun 2014, 14:40

Samuel een jonge nog niet bevruchte moer geeft andere feromonen alf dan een bevruchte.
Het gaat normaal niet, een niet bevruchte jonge moer in een groot volk invoeren, hele hoge uitzondering daar gelaten.
!Hans.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Niewe moer, oude broed, wanneer gaat zij aan het leggen?

Bericht door Albert Stoter » do 05 jun 2014, 17:14

Waarschijnlijk komt het "feit" uit een bepaald aspect van de Aalstermethode dat door velen wordt toegepast: in een volk waarvan je de koningin hebt afgenomen breek je na 13 dagen (na constatering van de tuter) de redcellen waarna de jonge koningin vervolgens na zo'n 9 dagen aan de leg kan zijn (maar dat duurt ook vaak nog wel langer). Dan zitten we inmiddels minstens 22 dagen na het moerloos maken en zal inderdaad in elk geval alle werksterbroed al zijn uitgelopen voordat de jonge koningin aan de leg is.

Dat is echter niet hetzelfde als dat de koningin op het uitlopen van alle broed wacht. Bijvoorbeeld ...

Als van een volk de oude koningin is afgegaan check ik uiteraard na verloop van tijd of er weer een jonge koningin aan de leg is.

Als dat niet zo is, en ik heb ook de jonge koningin niet gezien, dan doe ik de moerloosheidsproef. Als er geen moer (meer) is zet het volk redcellen aan, maar anders gaat de toch aanwezig jonge koningin gelukkig meestal echt wel alsnog eitjes leggen voordat alle broed van de moerloosheidsproef is uitgelopen. De laatste keer dat ik dat deed legde ze de eitjes zelfs op het raam van de moerloosheidsproef.

w merkus
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 14:53
Imker sinds: 1958
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niewe moer, oude broed, wanneer gaat zij aan het leggen?

Bericht door w merkus » do 05 jun 2014, 19:38

Ik heb tientalle jaren als preventie tegen bruidszwermen bij mijn zwarte volken zowel bij het doppen breken op de dertiende dag als een week later nog eens een raam open broed in gehangen. Vrijwel altijd was de moer na 14dagen aan de leg. Mijn konklusie is: het was een fabel( geheel gebaseerd op 13 dagen+de normale bevruchtingstijd van minimaal 7 en meestal 10 tot 14 dagen waarna uiteraard alle broed is uitgelopen).In apideas was de snelste legtijd 6 dagen.
wil merkus

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Niewe moer, oude broed, wanneer gaat zij aan het leggen?

Bericht door p.zwartepoorte » do 05 jun 2014, 20:55

ik moet zeggen ik had de laaste keer bij 6 apideas die waren ook in 6 dagen aan de leg
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Niewe moer, oude broed, wanneer gaat zij aan het leggen?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 06 jun 2014, 09:27

Zou er verschil kunnen zijn bij het invoeren in een apidea en in een volk op dertig ramen ??? :think:

Jaap v P

w merkus
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 14:53
Imker sinds: 1958
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niewe moer, oude broed, wanneer gaat zij aan het leggen?

Bericht door w merkus » vr 06 jun 2014, 09:40

ja zeker, hoe groter het volk hoe langer het duurt voordat de moer aan de leg gaat. Om te kunnen overleven heeft een volk veel bijen nodig en veel wintervoer. Een groot volk heeft al voldoende bijen en gaat allereerst voor nectar halen. Een klein volk gaat eerst voor zoveel mogelijk broed en pas daarna voor de nectar.wil merkus

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Niewe moer, oude broed, wanneer gaat zij aan het leggen?

Bericht door semar » vr 06 jun 2014, 09:51

demk eerder dat in een groot volk waaar een fliker kunst vanaf is ,
het broednest erg gefragmeteerd is, overal ghet en der loopen de biojen uit.
en is er relatief veel aandacht voor nodig om de versneperd broednerst warm te houden.

dan zal het volk liever even wachten en het nieuwe broednest centraal opbouwen begingend in het midden,
zodat de warmte economie en het voeren van het broed weer centraal is en minder energie vraagd.

in een broedloos bevruchtingskastje heb je die situatie niet en begingd de moer vaak al na een 8-10dagen
aan de leg.

bij een stille moerwisseling is er geen sprake van een gefragmenteerd broednest
en kan de nieuwe moer zo aanschuiven in het bestaande centrale broednest.

zou dat het dan zijn?
wie het weet mag het zeggen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 54 gasten