Kasten paar meter verplaatsen en de orientatie veranderen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
edwins
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Contacteer:

Kasten paar meter verplaatsen en de orientatie veranderen

Bericht door edwins »

Hoi
Ik heb 2 kasten achterin de tuin staan bij familie.

Gezien de orientatie van de kasten is er een enorme aanvliegroute dwars over het gazon heen. In eerste instantie leek de huidige plaats het best gezien de zon vroeg schijnt op deze lokatie.

Het aanvliegen is op te lossen met een verhoging voor de kasten, maak ik kan nu ook moeilijk bij de kasten komen. Ik kan niet bij de achterkant en de zijkanten is erg lastig.

We willen de kasten nu een paar meter verplaatsen en een kwartslag draaien zodat de opening richtin het park staat, en vrijwel direct aan een sloot. Zo is er veel minder hinder van aan en afvliegende bijen en kan ik goed bij de achterkant van de kasten.

Is het beter hiermee te wachten tot na de winter? Of werkt de 'tak voor de opening' methode en kan ik 's avonds als de kasten gesloten zijn deze 3 meter verplaatsen en draaien?
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Kasten paar meter verplaatsen en de orientatie verandere

Bericht door Eddy Geurtsen »

Doe de verplaatsing in etappes, zijdelings niet meer dan een metertje, in het verlengde van de vliegopening kan het wel wat meer zijn. Eén kast gaat natuurlijk beter, omdat er geen alternatieven zijn, maar met meer kasten bestaat gevaar op vervliegen. Het handigst is dus, om eerst de kwartslag te draaien, zonder de kast veel te verplaatsen. Daarna de verplaatsing uitvoeren.
berg
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door berg »

3 meter in 1 keer verplaatsen is niet goed
niet meer dan 10 - 20 cm per dag; anders vinden ze hun kast niet meer
edwins
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Contacteer:

Bericht door edwins »

Eddy, bedankt voor de tip. Ik ga zo de kasten inspecteren en de kast die het dichtst bij de sloot staat, draaien. Deze kan ik dan elke avond een stukje richting de sloot verplaatsen. Als deze op de juiste plek staat, doen we hetzelfde trucje met kast #2

Jouw ervaring is dus dat de bos takken voor de ingang in deze situatie minder goed werkt?
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

De takken zullen er wel voor zorgen dat ze zich wellicht weer opnieuw invliegen, maar dat heb ik nog nooit toegepast.
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Bericht door frank27 »

Edwin, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt dat als je de kast 3 dagen sluit, je de kast kunt verplaatsen zoveel je wilt, omdat ze na 3 dagen opnieuw zullen oriënteren. Als je dan ook nog een takje voor de vliegopening legt, waardoor het ze duidelijk is dat er iets is veranderd, schijn je de door jou gewenste verplaatsing te kunnen uitvoeren zonder negatieve gevolgen. Je zou het eerst met 1 kast kunnen proberen.

Mocht dat toch fout gaan, dan bedelen ze zich waarschijnlijk in bij jouw 2e volk en verlies je geen bijen.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Edwins,

Je hebt twee mogelijkheden:

De bijen verplaatsen naar een andere stand 3 of meer km verderop en daarna na paar weken terughalen en dan direct op de nieuwe plaats neer zetten.
De bijen in etappes verplaatsen zoals al reeds aangegeven.
N.B. Bijen houden van een vliegopening op het zuiden is mij altijd geleerd, ik weet niet in hoeverre de kwartslag draaien leuk is voor de bijen...
N.B2 : Ik zou ze niet 3 dagen afsluiten zoals door Frank aangegeven, dit kan alleen met kleine broedloze volkjes denk ik, (schudzwermen van 6 ramen en kieler kastjes).
Ik denk dat je een risico hebt dat de bijen warm lopen bij afsluiten van een productievolk, daar gaan ze dood van, heb ik wel eens meegemaakt recent zelfs nog met zo'n schudzwerm, moertje viel nog te redden maar heel veel bijen dood en dat is echt niet leuk. Je hebt daarnaast het risico dat ze enorm veel voer verbruiken omdat ze nu enorme broednesten hebben, m.a.w. een deel van je honing gaat eraan in die drie dagen. Ik weet niet wat een productievolk nu elke dag ophaalt maar het zullen kilo's zijn denk ik, wat overblijft gaat in de raat, maar het meerendeel wordt denk ik voor broedaanzet gebruikt.

Groet,

Freek
Plaats reactie