Op arrest zetten in een nicot kooitje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Op arrest zetten in een nicot kooitje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Mijn varroabestrijding is op niets uitgedraaid. Ik was te druk met al mijn volken en met mijn werk, etc; Hier en daar heb ik wel eens een volk bestreden dat broedloos was afgelopen weken maar het is zeer chaotisch verlopen en dus zal ik in mijn vakantie, vanaf volgend week, uit een andere vaatje moeten tappen.
De bedoeling is dat ik vanaf volgende week koninginnen op arrest zet en dan het broed laat uitlopen, de rommelraten eruit en dan vervolgens de bijen op nieuwe (uitgebouwde) raat zet en natuurlijk behandel; Al met al wal het nog een hele operatie worden.

Ik wil geen arrestraam gebruiken, maar liever een Nicot kooitje om de K 3 weken in op te sluiten. Kan dit?

gr
JP
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Op arrest zetten in een nicot kooitje

Bericht door petro »

Dat zou ik zeker niet doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Zelfs al zou de moer het overleven(kans is zeer klein,zo'n lange tijd)
Ze heeft dan geen mogelijkheid om haar eieren kwijt te raken,je zou je kunnen voorstellen dat,dat onherstelbare schade aan haar lichaam geeft.
Petro
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Forumgebruiker Dirk C. doet dat jaarlijks, zonder problemen: Tabula rasa
Zoals ik het begrijp vervangt hij wel alle moeren na deze ingreep, maar hij geeft ook aan dat de moeren het doorgaans zonder problemen overleven. Ik denk wel dat je er wat laat mee bent (ook gezien het feit dat alles dit jaar zeker 2 weken eerder begonnen is en waarschijnlijk ook zal eindigen).

Ik heb vorig jaar ook aan Dirk gevraagd hoe hij dit precies deed en kreeg het volgende antwoord:
Dirk C schreef:Ik plaats de koningin gewoon in een klein koninginnekooitje en snij een stuk uit het middelste broedraam waar ik dit kooitje in plaats.
Alle koninginnen overleven deze ingreep.
Het is wel best om het broed na 10 dagen even na te zien op doppen daar sommige volken (ongeveer 1 op 10) wel eens een dop durven aanzetten.

Daarna veeg ik de bijen van de ramen, drie dagen de kelder in en daarna zet ik de bijen op de ondertussen leeggeslingerde honingramen.
In de onderbakken heb ik op dat ogenblik een massa onbebroede stuifmeelramen welke ik verdeel onder de kunstzwermen.
Deze manier bevalt mij best.
Ik doe deze ingreep doe, ongeacht de drachtomstandigheden.
Ik weet nu reeds dat ik op 11, 12 en 13 juli mijn productievolken opruim en dus op 19 juni mijn koninginnen op arrest zet.
Dirk C schreef:Ik gebruik gewoon die kleine gele standaard koninginnekooitjes. Daar kan geen bij doorheen.
Aangezien ik jaarlijks jonge koninginnen invoer en de oude niet meer nodig heb vond ik dit de gemakkelijkste manier.
Echter heb ik ondertussen al enkele maal de koningin terug ingevoerd.
Deze start dadelijk terug met leggen en blijkt geen hinder te ondervinden van de gewongen legstop.
Hoewel ik het een mooie gedachte vind om een legstop te simuleren en zo het volk een schone start te geven, vind ik deze methode persoonlijk erg ver gaan. Als je de volken niet mixt (om vervolgens een afgewogen hoeveelheid op een kast te zetten) maar ze gewoon in stand houdt, scheelt dat in mijn ogen al wel.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Bedankt voor al jullie reacties.
Als je de volken niet mixt (om vervolgens een afgewogen hoeveelheid op een kast te zetten) maar ze gewoon in stand houdt, scheelt dat in mijn ogen al wel.
Wat bedoel je hier precies mee?
Ik doe deze ingreep doe, ongeacht de drachtomstandigheden.
Ik weet nu reeds dat ik op 11, 12 en 13 juli mijn productievolken opruim en dus op 19 juni mijn koninginnen op arrest zet.
Ik ben dus eigenlijk al te laat. Niettemin heb ik vorig jaar ook laat afleggers gemaakt en dit gaat prima (tenzij je heel slecht weer krijgt).
In principe is er nu al ook een soort van broedbeperking. In sommige volken zijn er nog maar kleine nesten over. Veel van de zijramen zitten vol honing.
Hierbij zou ik er voor kunnen opteren om de moer niet eens op arrest te zetten. De ramen broed kun je gemakkelijk onderbrengen in enkele grote volken.

gr.
JP
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Bedankt voor al jullie reacties.
Als je de volken niet mixt (om vervolgens een afgewogen hoeveelheid op een kast te zetten) maar ze gewoon in stand houdt, scheelt dat in mijn ogen al wel.
Wat bedoel je hier precies mee?
Dirk mixt bijen van verschillende volken in multiboxen om daar vervolgens volken van 2,5kg af te nemen. Ik zou er voor kiezen om de volken 'in tact' te laten.
Ik ben dus eigenlijk al te laat. Niettemin heb ik vorig jaar ook laat afleggers gemaakt en dit gaat prima (tenzij je heel slecht weer krijgt).
In principe is er nu al ook een soort van broedbeperking. In sommige volken zijn er nog maar kleine nesten over. Veel van de zijramen zitten vol honing.
Hierbij zou ik er voor kunnen opteren om de moer niet eens op arrest te zetten. De ramen broed kun je gemakkelijk onderbrengen in enkele grote volken.
En dan is het weer 'gewoon' Buchler, waarbij je per 3 of 4 volken een verzamelbroedaflegger maakt die je op een andere stand zet.
Wij doen dat deze week ook met onze volken. Ik heb geen tweede stand, dus bij ons gaat er mierenzuur op de broedafleggers.
Plaats reactie