combiramen hoffman

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
beequeen
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Contacteer:

combiramen hoffman

Bericht door beequeen »

ik heb nu twee volken op combiramen, de eerste zwerm is van 16 mei, inmiddels heb ik er een honingkamer, in warmbouw, opgezet.
ik heb (nog) wel een probleem met de ramen, ze worden heel erg zwaar, en ik heb hoffman raampjes, heel kleine oortjes.
Heeft iemand een tip voor mij? ik heb al een raampjes greep gebruikt, maar dat is onhandig als je de achterkant wilt bekijken, wie heeft hier ervaring mee?
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: combiramen hoffman

Bericht door Eddy Geurtsen »

Ik heb ook een aantal volken op combi, en inderdaad, die ramen zijn zwaar als ze vol bezet zijn. Maar het grote voordeel van een volk op combi-ramen is, dat je ze niet vaak hoeft te inspecteren. De zwerm van 16 mei zal inmiddels een flink broednest hebben en er staat een honingkamer op. Als ze de gehele broedbak ter beschikking hebben aan combiramen, dan hebben ze ruimte genoeg. Geef aan de zijkant van het broednest een bouw/darrenraam. Daarvan kun je de "gemoedstoestand" van het volk aflezen. Wordt er nog darrenraat aangezet, of wordt er werksterbroed onderhouden, eventuele zwermcellen worden ook vaak op het bouwraam begonnen.
Moet je toch de combi-ramen nakijken, dan is een steuntje onder de hoek van het raam wel handig. Probeer eens een plankje met een grote spijker er doorgeslagen. Haal het raam uit de kast en zet de hoek van het raam op de punt van de spijker, zo kun je redelijk draaien, terwijl je steun hebt aan de spijker.
beequeen
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: combiramen hoffman

Bericht door beequeen »

dank voor je reactie Eddy, hier kan ik wat mee! Ik hoef inderdaad niet te vaak in de kast, ook al ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig!
Plaats reactie