Mijn kielers zijn allemaal aan reparatie toe dit winter. Bij het harmoniseren (koel en donker wegzetten een aantal dagen) vreten de bijen net zo lang aan het stryropor tot ze een gaatje hebben om te ontsnappen.
Hebben de segeberger kastjes dit euvel ook? Of is de hardheid van die kastjes hoger? ..
Ik overweeg om nog een aantal kastjes aan te schaffen omdat ik dit jaar veel materiaal van collega imkers heb moeten lenen.
Maar ik twijfel erg over welk kastje ik nu aan moet schaffen.
Apidea bevalt me goed. Kielertjes hebben weer andere voordelen. EWK vind ik eigenlijk te klein om voor de koninginnenteelt te gebruiken.
Dan heb je ook nog de kastjes van Swienty, ter grote van de apidea maar volgens mij zijn daar geen opzetranden voor te koop.
Hoe kleiner het kastje en hoe minder bijen er in moeten hoe slechter de koningin verzorgd wordt.
EWK heeft als voordeel dat je gemakkelijk kan controleren of een moer aan de leg is. Nadeel is dan weer dat ik voor de ki de koningin er een paar keer uit moet halen en dat valt dan weer tegen met de EWK.
Voordeel van Kielers latjes zijn onderling uitwisselbaar er kunnen opzetrandjes op..
nadeel van Apidea zijn erg duur.
Ik hoor graag de verschillende meningen van jullie. Dan kan ik tijdens het lezen van ieders mening misschien een stapje dichter bij een beslissing komen welke kastjes ik ga kopen.
Mochten er trouwens nog imkers zijn die stapels apidea's hebben staan of segebergertjes of kielertjes.. en ze graag kwijt willen .. zou dat natuurlijk ook weer schelen. Als ze nog in redelijke staat zijn kan ik ze vast nog weer netjes krijgen.
Dan hoop ik ook stiekem nog dat er nog een aantal van mijn raszuivere koninginnen over de toonbank gaan. Zodat ik daarvan nog wat kastjes kan aanschaffen. Er is natuurlijk ook nog de optie om kastjes te ruilen tegen koninginnen. (raszuiver ki bevrucht 1075)