geen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
tjinta
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

geen honing

Bericht door tjinta »

ik ben vorig jaar begonnen met imkeren en heb de basiscursus gevolgd.
mijn bij de cursusverkregen volk is goed en gezond uit de winter gekomen.
het volk is goed gegroeid en beslaat nu2 broedkamers. och heb ik totaal geen honingoogst en is de honingkamer geheel leeg.
heeft iemand een idee hoe dit kan? ik kan het nergens in de boeken of op internet vinden.
dank alvast
tjinta
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: geen honing

Bericht door Jaap v.Popering »

Is het misschien erg droog ??? Ook ik heb voldoende drachtplanten ,maar weinig honing :snooty: :snooty:

Jaap v P
DE BIEZEN
Contacteer:

Bericht door DE BIEZEN »

Beste

Is de kast wel zwaar??
Mogelijk zit er veel honing in de bovenste broedkamer.

Of: Hebben ze gezwermd?
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Sommige volken willen leiver niet door het moerrooster. Ze slaan de honing er dan onder op. Zoals "de biezen"aangeeft grote kans dat de bovenste broedkamer goed zwaar is. Dat scheelt weer suiker bij het inwinteren.
Misschien kun je een paar kantramen uit de bovenbak alsnog slingeren?

Tieme
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Tjintja,

Valt niet altijd mee om honing te winnen er moet aan nogal wat voorwaarden worden voldaan. Jaap gaf al iets aan.
Je hebt nodig:

Heel Veel Bijen: als je volk nu 2 bakken bezet en die bakken zitten stampvol dan voldoe je daar nu aan, of/en Heel Weinig Broed daarom haalt een moerloos volk de kast vaak vol (maar dat wil je ook niet altijd want je houd dan geen volk over) Ook een vlieger haalt om die reden vaak honing. Het is vaak slim al ruim voor de dracht aandacht te besteden aan de hoeveelheid bijen omdat ingrepen als "extra voeren om de koningin te stimuleren eitjes te leggen" pas na minimaal 3 weken resulteren in meer bijen (dat is de ontwikkelingstijd van ei tot bij). Twee volken op elkaar zetten ruim (week) voor dracht met een krant er tussen resulteert dan wel weer in een klap in meer bijen, vergeet daarna niet ze wat samen te persen en bijv. die overtollige BK af te nemen en een hk te plaatsen.
Goed weer: Af en toe een flinke regenbui zodat het niet droog is en de planten/bomen nectar geven, maar daarna weer zonnig en warm genoeg (meer dan 20 graden maar liever ook niet boven de 30 graden bijv.).
Verder willen bijen vaak niet best door boven het moerrooster. Pas met reizen naar een flinke stevige dracht lukt het vaak om een honingkamer uitgebouwd te krijgen. Ook lindebomen kunnen ervoor zorgen dat je volk de HK uitbouwt en vult (is me bij een van de vier slechte carnica's nu uiteindelijk toch gelukt :D ).
Misschien volgend jaar eens naar bovengemelde zaken kijken of dit jaar nog als er nog een dracht (Heide? dan werkt samenpersen van 2 bijenvolken in een kast zoals ik boven beschreef erg goed ) voor nu: Zoals Tieme aangeeft, als er in een BK in een kantraam wel wat potten honing zitten, deze slingeren en dan het volk wat voeren en je hebt in elk geval je eerste honing :D (volk uiteraard niet kaalslingeren ramen met broed niet slingeren).

Freek
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Contacteer:

Bericht door semar »

Freek schreef: Het is vaak slim al ruim voor de dracht aandacht te besteden aan de hoeveelheid bijen omdat ingrepen als "extra voeren om de koningin te stimuleren eitjes te leggen" pas na minimaal 3 weken resulteren in meer bijen (dat is de ontwikkelingstijd van ei tot bij).
Freek

als je die bijen in de bloemen wilt hebben 6 weken het duurt ook 3 weken tot de bij tot haalbij is gepromoveerd. :wink:

het kan verschillende oorzaken hebben, wellicht heb je ze te vaak gestoord,
het microklimaat van de directe omgeving, waneer zjn er veel bijen beschikbaar,
waren je bijen in de juiste steming, ben je ongemerkt een zwerm kwijtgeraakt

Ik had de eerste jaren ook niet zoveel, Troost je meestal gaat het over de jaren beter.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Kun je vertellen wat je allemaal na de uitwintering hebt gedaan.
Dan kan ik je zeggen hoe je het beter had kunnen doen.
Een Buckfast volk sinds de uitwintering gegroeid tot 2 broedkamers ?
Ze hadden zo wie zo als ze zich tenminste goed ontwikkelden al in het voorjaar veel meer bakken moeten hebben.
Kan haast niet anders dat ze gezwermd hebben.
Zit er nu broed in...zo ja ...hoeveel ramen?...hoeveel ramen vol met bijen ?
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Tjintja,

Buckfast expert Alex er even bij had ik even niet aan gedacht, niet naar profiel gezien en niet gedacht aan het ras bij. Buckfast bijen vragen m.b.t. zwermverhindering om een totaal andere benadering dan de rest om succesvol te zijn met honing, volg a.u.b. advies Alex & andere BF imkers op.

Gegroet,

Freek
Laatst gewijzigd door Freek op wo 16 jul 2014, 09:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

tjinta schreef:ik ben vorig jaar begonnen met imkeren en heb de basiscursus gevolgd.
mijn bij de cursusverkregen volk is goed en gezond uit de winter gekomen.
het volk is goed gegroeid en beslaat nu2 broedkamers. och heb ik totaal geen honingoogst en is de honingkamer geheel leeg.
heeft iemand een idee hoe dit kan? ik kan het nergens in de boeken of op internet vinden.
dank alvast
tjinta
Hoe groot was het volk in ramen broed? en waar imker je op het platte land met veel grasland om je heen?

Verder zijn bijen, bijen! Een klein bucfast volk zal met minder bijen ook een honingkamer vol halen.
Meer bijen in een volk hoeft niet altijd meer honing te betekenen.
Torens van bijenkasten lijkt er meer op van: "kijk eens hoe goed ik als imker ben". :think:
!Hans.
tjinta
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 2
Contacteer:

Bericht door tjinta »

hartelijk dank voor het meedenken! en de adviezen.
mijn volk is wel gebruikt in de de beginnerscursus om 2 cursisten van een moer uit een van mijn doppen plus een deel van mijn bijen, allebei een beginvolk te geven. daardoor is mijn volk natuurlijk kleiner geworden en moesten ze eerst weer aangroeien. ik denk dat het dus daardoor komt. de 2 broedkamers zijn nu wel heel erg zwaar,dus ik denk dat ik idd wel wat zijramen zal hebben met honing. ik ga dit weekend even met ze aan de slag . heb ze de afelopen weken met rust willen laten.
nogmaals dank aan alle meedenkers!
Plaats reactie