Zootje!!

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Zootje!!

Bericht door ndj »

Mijn zwermpje staat al niet in zo'n prachtige 6 ramer, Ooit gemaakt door een neefje toen hij 13 jaar was. Maar het werkt.

Ik ben druk bezig met opruimen van de schuur. Nu ben ik aan de zolder toe.
Als eerste maar eens naar de bijenkasten kijken dacht ik zo.
Een zootje ellende trof ik aan. Vermolmd en verrot.
Half simplex half spaarkast.

Goed, nieuw begin nieuwe kansen. Vandaag is het toch geen weer om in de tuin te werken. Ik zoek de koelte van de werkplaats en ga met een nieuwe simplex kast bezig.
ndj
Contacteer:

Re: Zootje!!

Bericht door ndj »

Het begin is er. Vanmorgen een binnenbak gemaakt. De rest zal wel wat langer duren.

Afbeelding
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Ziet er keurig uit ndj. Timmeren gaat je in elk geval goed af.
Ik ben verrast over het feit dat jij het over 'n binnenbak hebt. Dus jij maakt nog dubbelwandige kasten.
Sommigen van de jonge generatie imkers kennen dit type kasten niet. Sommigen ouderen verguizen ze.
20 % van mijn kasten is dubbelwandig. Ze hebben voor- en nadelen; ook de enkelwandige hebben dat.

Je hebt afstandsrepen voor 11 ramen als ik goed geteld heb ? Waarom zitten die tamelijk diep ?
De afstand tussen de repen en de kastrand er boven lijkt me te groot. Ik ga er van uit dat je er een
tweede broedkamer op wil zetten. Of heb je de bedoeling ruimte te creëren voor darreraat tussen
de bovenbak en onderbak, teneinde Varroa"s te vangen en om het bouwen van darreraat op kunstraat
voor werksterbroed tegen te gaan ?

Nog veel plezier gewenst ndj. Zj. :angry-banghead:
ndj
Contacteer:

Bericht door ndj »

bee-tree schreef:Ziet er keurig uit ndj. Timmeren gaat je in elk geval goed af.
Ik ben verrast over het feit dat jij het over 'n binnenbak hebt. Dus jij maakt nog dubbelwandige kasten.
Sommigen van de jonge generatie imkers kennen dit type kasten niet. Sommigen ouderen verguizen ze.
20 % van mijn kasten is dubbelwandig. Ze hebben voor- en nadelen; ook de enkelwandige hebben dat.

Je hebt afstandsrepen voor 11 ramen als ik goed geteld heb ? Waarom zitten die tamelijk diep ?
De afstand tussen de repen en de kastrand er boven lijkt me te groot. Ik ga er van uit dat je er een
tweede broedkamer op wil zetten. Of heb je de bedoeling ruimte te creëren voor darreraat tussen
de bovenbak en onderbak, teneinde Varroa"s te vangen en om het bouwen van darreraat op kunstraat
voor werksterbroed tegen te gaan ?

Nog veel plezier gewenst ndj. Zj. :angry-banghead:
Ik kon kiezen bee-tree. Van de simplex had ik het meeste materiaal wat nog bruikbaar is. Dus was de keuze snel gemaakt. Vooral de binnenbakken hadden flink te lijden gahad van de tand des tijds.
Dan was er nog een keuze spaarkas geweest, maar dat was echt zootje.

Het is idd een 11 raams bak. Ik heb de maten overgenomen van een nog prima te gebruiken binnenbak. Dus hoop ik maar dat de maatvoering klopt.
Ik denk dat de kast uit de eerste periode van de varroamijt is. Er is een lade en gaas aanwezig.

Ik heb jaren met dit spul geïmkerd en ben eigenlijk geen narigheid tegen gekomen.

Ik hoef niet met de bijen te reizen. Dat was toch het grote probleem met de dubbelwandige kast?
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Hallo ndj, ik ga er van uit dat bij de voorbeeldbinnenbak van je neefje(?) rekening is gehouden met
de bijenafstand of bijenmaat van Langstroth, dus de 'vierachtste' door mij genoemd, om hem beter te onthouden.
Niet verwarren met de muziekmaat ! De bijen bouwen een ruimte die tussen 4 millimeter en 8 millimeter ligt, niet dicht.
Dus de straatjes tussen de raten moeten tussen 4 en 8 mm breed zijn. Zo ook de ruimte tussen op elkaar staande kamers.
Zo moet de ruimte tussen de toplatten (van de benedenbakraampjes) en de onderlatten (van de bovenbakraampjes)
niet kleiner zijn dan 4 mm en niet groter dan 8mm. Ruimte kleiner dan 4 mm wordt gevuld met propolis en braamraat,
ruimte groter dan 8 mm met cellen, bij voorkeur darrencellen.

Mijn ogen schatten de afstand tussen de afstandsreep en de bovenrand van jouw binnenbak in op 10 mm.
Wil je het even voor me opmeten ?

Heb je al een raampje uitgeprobeerd ?. Reikt het precies tot de onderrand van de binnenbak, Nico ?
Mocht dat niet zo zijn , dan schat ik jouw bijenaf stand tussen 2 bakken in op meer dan 10 mm.
Ik kan het mis hebben. Schrijf het dan toe aan m'n ogen.
Ik wil nog meer vertellen, maar beperk me even tot dit aspect van de bijenmaat . Zj.
ndj
Contacteer:

Bericht door ndj »

De 6 ramer is gemaakt door m'n neefje.
Deze bak is gemaakt door een zeer ervaren imker. Ik heb de maten exact overgenomen. Idd. de bijenruimte is 12 mm. Deze ervaren man moet hier een doel mee hebben gehad( heeft. Ik heb het contact verloren) Het enige wat mij in mijn kop schiet is, dat dit een manier is om door middel van een klimraat contact te maken met het andere raam. Ik heb het nog niet gemeten, maar het zou me niks verbazen, dat honingraam wel de goede maat heeft.

Ik zal het morgen melden. Mijn bijenvader is niet een prutser.
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Goede morgen ndj. Omdat je Nico niet weersproken hebt, ga ik er van uit dat je Nico heet. Dat praat makkelijker
want ndj kan ik moeilijk onthouden. Vind je dat goed ?
Jouw onderwerp vind ik zo interessant omdat ik nooit zo gelet heb op de afstanden tussen de reep en de bovenrand
van mijn spaarkasten en dubbelwandige simplexkasten.
Omdat mijn dubbelwandige kasten harder slijten dan de enkelwandige, heb ik de nodige binnenbakken niet meer
in gebruik voor de huisvesting van de bijen. Ik gebruik ze om raampjes op te bergen, die in de zonnewassmelter zijn ontraat
en ontsmet (dus gepasteuriseerd en afgelopen week zelfs gesteriliseerd dankzij de hittegolf en langer verblijf in de smelter).

Toen ik 6 grote binnenbakken vergeleek kwam ik de volgende typen tegen:
1. Ruimte onder de benedenlatten van de raampjes 4 mm, ruimte boven de toplatten 4 mm.
2. Ruimte onder de benedenlatten 0 mm, ruimte boven de toplatten 8 mm.
3. Ruimte onder de benedenlatten 8 mm, ruimte boven de toplatten 0 mm.
4. Ruimte onder de benedenlatten 0 mm, ruimte boven de toplatten 0 mm.
Alles plusminus (0,1 tot 1 mm)
Conclusie: Zelfs over de afstandsmaten zijn de meningen verdeeld . :be3:
Ik kraak niemand af. Dat mag jij doen. Ik heb al mijn kasten gekocht. Ik ga er van uit dat het allemaal niet zo NAUW komt
en dat de meeste imkers een beetje ongemak verdragen.
Alleen de imker die zich ergert als de volle honingkamerraampjes flink vastgekit zitten aan het rooster en met geweld
losgetrokken moeten worden waardoor de bijen zich bedreigd voelen en defensief gedrag vertonen, zal eens moeten
kijken of er rekening is gehouden met de bijenafstand.
Nico, het komt wel goed als je 'n beetje laconiek in het imkersleven staat. Zjef

P.S. Laconiek betekende in 1948 : kort en pittig, kernspreukig, naar de wijze van de Spartanen of Laconiërs,doodkalm,
en ................LEUK ( nu pas snap ik waar het woord LEUK vandaan komt. Dat moet verwant zijn met LACONISCH.
Vanaf nu ga ik laconisch zeggen als ik leuk wil zeggen, want ik ben flauw van dat afgesleten woord leuk. Laconisch he ?
ndj
Contacteer:

Bericht door ndj »

Alles nogmaals op tafel gehad. gemeten. Er hielp geen vader of moedertje aan, de afstand tussen de bakken bleef 1 cm. Eens een ander binnenbak erop gezet. Weer gemeten. Die bak was dus een cm. lager, en klopt de bijenafstand.

Nu kan ik gaan gissen over het hoe en waarom deze imker besloten heeft om de bijenafstand groter te maken, maar daar schiet ik weinig mee op. Veel makkelijker is het om aan de bovenkant er een cm af te zaken. Dan klopt het weer.
Nu is er weinig werk aan het maken van zo'n binnenbak. Een halfuurtje.

Ik ben wel blij dat jullie me erop hebben gewezen.

Mijn naam is een beetje ingewikkelder dan Nico. Friezen kunnen er wat dat betreft wat van. Nyckle is de naam. :D
ndj
Contacteer:

Bericht door ndj »

De boer hij ploegde voort..

Vanmorgen is het bodemstuk klaar gemaakt. Ik ben er behoorlijk tevreden over.

Afbeelding

Zo ziet het geheel er nu uit.

Afbeelding
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

leuk dat iemand de oude simplex uit de schuur haalt.
prima kast ben er ook nee begongen.

ziet er goed uit

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie