Tot wanneer honing afnemen
Moderator: Hans van der Post.
- sailor1957
- Imker sinds: 1981
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Tot wanneer honing afnemen
Beste medeimkers,
Ik heb op dit moment alweer volle HK en wil deze slingeren.
Is het daarna nog verstandig om de lege weer terug te plaatsen en voor de laatste keer rond half augustus te slingeren?
Ik reis niet met de bijen naar de heide dus dat speelt geen rol bij mij.
Op dit moment wordt er nog voldoende gehaald maar tot wanneer blijft uiteraard altijd de vraag.
Jos
Ik heb op dit moment alweer volle HK en wil deze slingeren.
Is het daarna nog verstandig om de lege weer terug te plaatsen en voor de laatste keer rond half augustus te slingeren?
Ik reis niet met de bijen naar de heide dus dat speelt geen rol bij mij.
Op dit moment wordt er nog voldoende gehaald maar tot wanneer blijft uiteraard altijd de vraag.
Jos
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Tot wanneer honing afnemen
dat is toch echt iets was jij zelf moet bekijken,
wij kunnen niet weten hoe de dracht rond jouw plek is.
ik beging met voeren, na de 2 weken slecht weer zijn de broedbakken leeg,
de honigbakken staan in het schuurtje.
en ik wilniet dat de moer een noodstop maakt, nu moet ze sterk broeden voor de winterbijen.
op de meeste plaatsen is het na de linde gedaan met het overschot halen,
en mogen de bijen blij zijn als ze hun broek/rok zelf kunnen ophouden.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
en ik wilniet dat de moer een noodstop maakt, nu moet ze sterk broeden voor de winterbijen.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op di 22 jul 2014, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Imker sinds: 2013
- Contacteer:
persoonlijk zou ik dit niet doen. de honing die mijn bijen dit jaar na 5 juli verzamelen (datum waarop ik heb geslingerd) mogen ze zelf houden.
puur en alleen inwinteren op suiker lijkt mij ook niet het meest ideale. daarnaast is er nog een andere zeer belangrijke factor: varroabehandeling.
Indien je hier nog niet mee bent gestart (wegens honingoogst) wordt het stilaan tijd om hier mee te beginnen.
Aangezien de ontwikkeling van varroa zijn hoogtepunt kent in augustus-september, aangezien winterbijen vanaf dan geboren worden, aangezien het inwinteren dan start en aangezien het broednest steeds kleiner wordt (= hogere varroabesmetting in het broed) lijkt het mij een betere optie nu de honing aan je bijen te laten..
puur en alleen inwinteren op suiker lijkt mij ook niet het meest ideale. daarnaast is er nog een andere zeer belangrijke factor: varroabehandeling.
Indien je hier nog niet mee bent gestart (wegens honingoogst) wordt het stilaan tijd om hier mee te beginnen.
Aangezien de ontwikkeling van varroa zijn hoogtepunt kent in augustus-september, aangezien winterbijen vanaf dan geboren worden, aangezien het inwinteren dan start en aangezien het broednest steeds kleiner wordt (= hogere varroabesmetting in het broed) lijkt het mij een betere optie nu de honing aan je bijen te laten..
- sailor1957
- Contacteer:
Semar,semar schreef:dat is toch echt iets was jij zelf moet bekijken,
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Amsterdam en Alkmaar liggen niet zo ver van elkaar dus misschien kan ik mij wel spiegelen aan jou werkwijze.
Bovendien lijkt het mij niet onverstandig om de bijen als ze wel voldoende halen, het zelf te laten houden als start voor het inwinteren.
Klopt het dat jij nu niet meer slingert?
Vriendelijke groet,
Jos
- semar
- Contacteer:
miet helemaal, de bakken zijn opgeslagen tot de open dag van de schooltuin (27 aug),
dan betaal ik mijn huur (demonstratie geven van honing slingeren).
dan wordt er ook altijd flink verkocht.
het micro klimaat zal wel ongeveer hetzelfde zijn, maar wat er groeit kan heel erg verschillen
plus dat er hier nogal wat bijenstanden op elkaar staan (6 binnen de km).
sta je bv langst een spoordijk die vol staat met gulden roede of iets dergelijks,
of heel veel sneeuwbes dan kán daar nog wel een honingbak uitkomen maar dat kan ik natuurlijk niet weten.
de volken die eenpaar weken nog tot hun strot vol zaten met met honing heb ik de volle bakken afgenomen.
de halve/lege honing bakken gaan er binnekort af (als de volken weer wat zijn gekrompen, de dames moeten er wel inpassen).
ik heb al een paar volken door gewerkt, somige hebben geen voer meer in de broedbak, en alle moeren
hebben behoorlijk tempo terug genomen ze hebben al een 2 weken onvoldoende kuynnen verzamelen.
dus ik houd de voedsel toestand erg goed in de gaten.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps. ze hebben ook de herfs bokkepruik op.
hopenlijk verbeterd dat na eenpaar dagen mooi weer
dan betaal ik mijn huur (demonstratie geven van honing slingeren).
dan wordt er ook altijd flink verkocht.
het micro klimaat zal wel ongeveer hetzelfde zijn, maar wat er groeit kan heel erg verschillen
plus dat er hier nogal wat bijenstanden op elkaar staan (6 binnen de km).
sta je bv langst een spoordijk die vol staat met gulden roede of iets dergelijks,
of heel veel sneeuwbes dan kán daar nog wel een honingbak uitkomen maar dat kan ik natuurlijk niet weten.
de volken die eenpaar weken nog tot hun strot vol zaten met met honing heb ik de volle bakken afgenomen.
de halve/lege honing bakken gaan er binnekort af (als de volken weer wat zijn gekrompen, de dames moeten er wel inpassen).
ik heb al een paar volken door gewerkt, somige hebben geen voer meer in de broedbak, en alle moeren
hebben behoorlijk tempo terug genomen ze hebben al een 2 weken onvoldoende kuynnen verzamelen.
dus ik houd de voedsel toestand erg goed in de gaten.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps. ze hebben ook de herfs bokkepruik op.

hopenlijk verbeterd dat na eenpaar dagen mooi weer
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Wat doe je met die halve/lege honingbakken? Zelf heb ik 2 weken geleden geslingerd, alleen de verzegelde ramen, vandaag, terug van vakantie is er wel gehaald maar niet veel. Dus veel halfvolle ramen. Mijn jonge volken op de zelfde stand moeten eigenlijk nodig gevoerd worden. Kan ik dan het beste alle honingbakken wegnemen en met voeren beginnen, of toch alleen de jonge volken voeren, met risico op roverij. Als de balsemien alsnog nectar gaat geven is er dracht genoeg, nu vooral guldenroede en kogeldistel.
- semar
- Contacteer:
kun je de halvolle honingbakken niet ónder
de nieuwe volkjes zetten?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps. worden ze meteen gevoerd
de nieuwe volkjes zetten?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps. worden ze meteen gevoerd
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Dank voor je advies, Dominique, daar ben ik vandaag mee begonnen. Alleen de grote volken zijn niet blij dat hun ruimte zo beperkt wordt. Een volk dat normaal superbraaf is was nu zo agressief dat ik de tuin moest ontvluchten.
- semar
- Contacteer:
zelf doe ik voor de winter onder de broedbak een lege honingrand met een paar klimraatjes.
als de hoofdvolken zo krap zitten als je beschrijft kun je een lege honingbak onder de broedbak zetten (of erop als je nog honing verwacht).
over een maandje is je volk gekrompen en pas het weer.
ik werk met dadant, en sta op een erg natte plek, dus laat ik de lege randen met 3 raampjes in het midden eronder.
ivm hun agressie, je hebt ze een belangrijk deel van de voorraad afgepakt, de volken zijn dan meestal een weekje grumpie
als ze nog genoeg voer hebben is dat na een paar haaldagen weer over, anders een beetje voeren.
ondertussen krijgen de kleine volkjes een extra impuls door de open nectar/honing uit de half volle bakken.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
als de hoofdvolken zo krap zitten als je beschrijft kun je een lege honingbak onder de broedbak zetten (of erop als je nog honing verwacht).
over een maandje is je volk gekrompen en pas het weer.
ik werk met dadant, en sta op een erg natte plek, dus laat ik de lege randen met 3 raampjes in het midden eronder.
ivm hun agressie, je hebt ze een belangrijk deel van de voorraad afgepakt, de volken zijn dan meestal een weekje grumpie

als ze nog genoeg voer hebben is dat na een paar haaldagen weer over, anders een beetje voeren.
ondertussen krijgen de kleine volkjes een extra impuls door de open nectar/honing uit de half volle bakken.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- sailor1957
- Contacteer:
Ik heb afgelopen weekend geslingerd en de HK even opgeruimd tot ze weer nodig zijn als opzetrand voor het voeren.
Ze mogen nu alles houden wat ze zelf halen.
Wel een beetje lastig om te bepalen hoeveel wintervoer je ze moet geven, maar ik ga maar uit van de literatuur, dus 15 kg.
Met vriendelijke groet,
Jos
Ze mogen nu alles houden wat ze zelf halen.
Wel een beetje lastig om te bepalen hoeveel wintervoer je ze moet geven, maar ik ga maar uit van de literatuur, dus 15 kg.
Met vriendelijke groet,
Jos