Vraag over verenigen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Vraag over verenigen
Een van mijn volken heeft een paar weken geleden gezwermd, maar er zitten nog geen eitjes in. Ik had een raampje broed ingehangen, maar daar werden geen doppen op gemaakt. Dus na goed zoeken de moer gevonden en opgesloten in een kooitje. Deze moer was zo slank dat de gewoon uit de moerclip kon lopen.
Nu wil ik morgen ochtend het te kleine volkje in een zesramen (moer is wel aan de leg) verenigen met dit volk nadat ik de niet leggende moer met kootje verwijderd heb. Verenigen wil ik met kranten doen. Doe ik het dan goed, of niet?
Wat is dit overigens een raar jaar! Dit is al de tweede moer die niet aan de leg raakt. De moer in mijn zesramer legt wel, maar het volk groeit ook niet echt. Ik hoop dat ze doordat ze in een groter volk wordt ingevoerd meer gaat leggen.
Nu wil ik morgen ochtend het te kleine volkje in een zesramen (moer is wel aan de leg) verenigen met dit volk nadat ik de niet leggende moer met kootje verwijderd heb. Verenigen wil ik met kranten doen. Doe ik het dan goed, of niet?
Wat is dit overigens een raar jaar! Dit is al de tweede moer die niet aan de leg raakt. De moer in mijn zesramer legt wel, maar het volk groeit ook niet echt. Ik hoop dat ze doordat ze in een groter volk wordt ingevoerd meer gaat leggen.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Vraag over vereningen
In welk volk zitten geen eitjes? Zwerm of afgezwermd volk?Santtu Pikkarainen schreef:Een van mijn volken heeft een paar weken geleden gezwermd, maar er zitten nog geen eitjes in.
ad staals
-
- Contacteer:
Afgezwerd volk, de zwerm ben ik kwijt
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Afgezwermd volk heeft na een paar weken nog geen broed. Eerst moet alle broed zijn uitgelopen en dat is normaal "een paar weken" na zwermen.Santtu Pikkarainen schreef:Afgezwerd volk, de zwerm ben ik kwijt
ad staals
-
- Contacteer:
Vorige week was er al helemaal geen broed meer. Toen heb ik een raampje met broed ingehangen om te kijken of ze doppen zouden trekken. Hebben ze niet gedaan. Wacht de moer nu tot ook dat broed is uitgelopen? Uiteindelijk wil ik deze moer overigens toch vervangen door een F1 Buckfast, deze moer is nu F2. Wat is dan wijs? Nu verenigen met het moertje dat de zesramer nog niet heeft laten groeien, maar wel aan de leg is. Of afwachten of die andere moer nog aan de leg raakt?
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Hoi Santu
Lastige vraag!
Je kunt verenigen met als voordeel dat die 6ramer een klap extra bijen krijgt.
Ik neem hierbij aan dat zowel de zesramer als het afgezwierde volk Buckfast bijen zijn.
Verenigen moet dan geen punt zijn en dan heb je een mooi groot Buckfast F1 volk om in te winteren waarbij ik aanneem dat de zesramer een F1 is.
Een andere oplossing is om te wachten. Het duurt gewoon vrij lang voor een moer eitjes gaat leggen kan Max 3 weken zijn naar mijn idee.
De kieler hier met de b70 moer deed er 2 weken over.
Je kunt als je wacht, eventueel 11 augustus een paar kielers vullen Hennie heeft dan nog een keer onbevruchte moertjes.
Die kieler kun je dan later met je f2 verenigen nadat je de moer daarvan naar de eeuwige drachtvelden hebt gestuur.
En ow ja zo'n zesramer groeit in dit jaargetij wat minder best uit zichzelf denk ik dan in hoogtijdagen lees mei of juni... m.a.w. De jampot met gaatjesdeksel hanteren valt aan te raden telkens beetje suikeroplossing om die moer aan het eitjesleggen te houden...
Freek
Lastige vraag!
Je kunt verenigen met als voordeel dat die 6ramer een klap extra bijen krijgt.
Ik neem hierbij aan dat zowel de zesramer als het afgezwierde volk Buckfast bijen zijn.
Verenigen moet dan geen punt zijn en dan heb je een mooi groot Buckfast F1 volk om in te winteren waarbij ik aanneem dat de zesramer een F1 is.
Een andere oplossing is om te wachten. Het duurt gewoon vrij lang voor een moer eitjes gaat leggen kan Max 3 weken zijn naar mijn idee.
De kieler hier met de b70 moer deed er 2 weken over.
Je kunt als je wacht, eventueel 11 augustus een paar kielers vullen Hennie heeft dan nog een keer onbevruchte moertjes.
Die kieler kun je dan later met je f2 verenigen nadat je de moer daarvan naar de eeuwige drachtvelden hebt gestuur.
En ow ja zo'n zesramer groeit in dit jaargetij wat minder best uit zichzelf denk ik dan in hoogtijdagen lees mei of juni... m.a.w. De jampot met gaatjesdeksel hanteren valt aan te raden telkens beetje suikeroplossing om die moer aan het eitjesleggen te houden...
Freek
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Santtu Pikkarainen schreef: Deze moer was zo slank dat de gewoon uit de moerclip kon lopen.
dan denk ik dat of de clip nietgoed is (metaal? kan verbuigen)
of de moer ondeugdelijk (het klempunt hoort het borststuk te zijn, niet het achterlijf)
heeft de moer een te klein bosrtsstuk dan is ze wellicht van een te oude larf opgekweekt.
Wie het weet mag het zeggen.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1984
- Contacteer:
Semar wat ik wel weet is dat mijn b70 moertje een aardig stukje dikker is geworden toen ze eitjes ging leggen in het kieler kastje.
Maar ik ben met je eens dat het klempunt van een moer niet op het achterlijf hoort te liggen.
Freek
Maar ik ben met je eens dat het klempunt van een moer niet op het achterlijf hoort te liggen.
Freek
-
- Contacteer:
Nee plastic. De moer liep zo tussen de spijlen door.semar schreef:Santtu Pikkarainen schreef: Deze moer was zo slank dat de gewoon uit de moerclip kon lopen.
dan denk ik dat of de clip nietgoed is (metaal? kan verbuigen)
of de moer ondeugdelijk (het klempunt hoort het borststuk te zijn, niet het achterlijf)
heeft de moer een te klein bosrtsstuk dan is ze wellicht van een te oude larf opgekweekt.
Wie het weet mag het zeggen.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gisteren heb ik bij Hennie Kroeze een volkje met bevruchte moer gehaald. De niet-leggende moer zit in een kooitje. Morgen ga ik kijken om ze te verenigen.
-
- Imker sinds: 1998
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Vraag over verenigen
Succes morgen (alhoewel dat met een moer van Hennie bijna niet mislukken kan
).
Groet, Jacques

Groet, Jacques