Overwinteren met separator

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
hansjochem

Overwinteren met separator

Bericht door hansjochem »

Vraagje: heeft iemand ervaring met het overwinteren van meerdere volken (een grote onder en ern kleine ero) gescheiden door een separator met vliegopening? Vond op deze blog een stukje van de hand van Gerard Boswinkel die het eea beschrijft. Mijn bijbehorende vraag is, kunnen het ook verschillende rassen zijn die je op elkaar zet of levert dat op de een of andere manier te veel stress op?
Using Tapatalk
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Overwinteren met separator

Bericht door semar »

zou het andersom doen,
grote volk beneden, kleine boven.
dan kan het bovenste volk meeprofiteren van de door het onderste volk geproduceerde warmte.

ras etc zou niet mee moeten spelen, er zit toch een gaasraam tussen?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Een separator is een zomerwerktuig, niet voor de winter.
Hoe je de volken ook zou schikken, groot volk onder of boven. In hartje winter (vriesweer) zal het onderste volk zich 'arm stoken' voor het bovenste dat het lekker warm heeft.
Resultaat na de winter : volk boven sterk, volk beneden zwak als het er nog is. Ook zeer onnatuurlijk voor de opbouw van de wintertros(sen) en het klimaat in de kast.
Ik zou als onderste volk ook niet graag al de restjes van het bovenste volk op mij hoofd krijgen...
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Ik heb in voorgaande jaren volken op deze wijze overwinterd,hoewel lastig met voeren(af en op tillen)is dat heel goed te doen.
Ik heb nooit meegemaakt dat het onderste volk er zwakker door werd.
Wel kitten ze de separator grootdeels dicht.Vandaar dat ik de laatste jaren met een plaatje triplex werkte om wel de warmte van het ondervolk door te laten komen.(die wel krom was in het voorjaar)
Petro
Plaats reactie