3 volkjes verenigen tot 1

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Matts Vos
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

3 volkjes verenigen tot 1

Bericht door Matts Vos »

Hoe snel kun je volkjes verenigen? Afgelopen weekend een 7 ramer in een 10 ramer gezet en verenigd met een 3 raams volkje (3 ramen bii de andere 7 ingezet, krant op 10 raams, lege hk erbovenop, alle bijen exclusief koningin vanuit de emmer erin gegoten en met schroevendraaier stuk of 20 gaatjes in t papier gemaakt.) Nu heb ik nog een 6 ramer staan die ik hier ook mee wil verenigen zodat mn schiermoer van dit jaar met een sterk volk de winter in gaat. Kan ik de 6 ramer er op dezelfde manier mee verenigen of is dat nu nog te vroeg?
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: 3 volkjes verenigen tot 1

Bericht door Freek »

Zou toch tot het komend weekend wachten alvorens dit te doen.
En dan de moer van het verenigde geheel eruit.
En dan de zesramer met de schiermoer er bovenop.
Zodat je zeker weet dat het de schiermoer wordt, die met het grote volk overwintert.
Je kunt ook, als je het te riskant vind, paar ramen uitlopend broed bij je zesramer doen en dat geheel in een tienraams kast overwinteren, dan heb je geen risico dat er iets mis gaat bij verenigen.

Freek
Matts Vos
Contacteer:

Bericht door Matts Vos »

Oh de schiermoer zit nu in de 10 raams :p
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

cf advies Freek: verwijder de niet gewenste moet eerst!
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Matts Vos schreef:, lege hk erbovenop, alle bijen exclusief koningin vanuit de emmer erin gegoten en met schroevendraaier stuk of 20 gaatjes in t papier gemaakt.)
Om welke reden heb je deze bijen in een emmer gedaan .??

Wanneer ik zoiets om deze tijd wil verenigen spuit ik met de plantenspuit alle ramen met bijen vochtig en hang deze om en om naast elkaar . Zij hebben zoveel werk om zich te drogen dat zij de vreemde geur niet waarnemen . Op deze wijze is het mogelijk om meerdere volken gelijktijdig te verenigen .

Jaap v P
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Geef je ze 'n koude of warme douche Jaap ? Ik zou kiezen voor 'n handwarme, want het is momenteel behoorlijk fris weer.
Als je het weerbericht gehoord hebt voor vandaag, dan hoef je de plantenspuit in Midden- en Zuid-Nederland
niet te gebruiken. Bakken regen zijn te verwachten. Helaas zijn die gevuld met koud water. Als het een zoel regentje
zou zijn, zou je zonder plantenspuitje kunnen werken. Bee3

P.S. MEN zegt altijd, dat verenigen in het najaar moeilijker gaat dan in het voorjaar. In het voorjaar kan men de
raten met de bijen er op, om en om bij elkaar voegen zonder risico.
Misschien is jouw 'sproeimethode' of 'douchemethode' de oplossing om najaarsrisico te ontlopen. Voor mij is ze nieuw. Gelukkig heb jij
'n enorme ervaring. Dat wekt vertrouwen in jouw werkwijzen. Ik moet óók volken gaan verenigen. Ik ga jouw methode
bij 2 volken uitproberen; ik heb er toch genoeg. Maar Matts heeft er maar 2 ? Om de suikerprijs is 't bij hem toch niet te doen ?
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

bee-tree schreef: Als je het weerbericht gehoord hebt voor vandaag, dan hoef je de plantenspuit in Midden- en Zuid-Nederland

?
Zo,n behandeling moet je dan ook vandaag niet doen :think: :think: maar :whistle: MORGEN

Jaap v P
Matts Vos
Contacteer:

Bericht door Matts Vos »

Jaap dat heb ik gedaan zodat ik de ramen al in kon hangen zonder opzittende bijen, natmaken met plantenspuit wist ik niet en de krantenmethode wel dus gedaan zoals mij geleerd is in de cursus :)
Plaats reactie