Is varroa tellen varroa vellen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Een interessant onderzoek van Wageningen UR in de nieuwsbrief ;

Ik heb even een stukje gekopieerd .
;Conclusie
Zonder meten geen weten. Maar, met meten heb je pas de eerste stap naar weten gezet. De meetgegevens moeten worden geïnterpreteerd, wat kunnen ze betekenen. Vervolgens moeten diverse mogelijkheden worden afgestreept, soms door extra proefjes te doen. Zonder mieren meten geen weten!

Jaap v P
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: Is varroa tellen varroa vellen?

Bericht door Ewout »

Als je nu ook even een linkje plaatst :D
Daarom kun je beter met de poedersuikermethode een monster nemen (en dan nog steeds in het achterhoofd houden dat je enkel de varroa op de bijen telt, niet in het broed)
Jaap v.Popering
Contacteer:

Ewout schreef:Als je nu ook even een linkje plaatst :D
Dan is het nog beter om deze te plaatsen daar zijn er meerdere te lezen .en is het ook mogelijk om je aan te melden voor deze nieuwsbrief .

http://mailing.wageningenur.nl/880/syst ... 32330D3139
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Wat is nu werkelijk de zin van de mijtval bijhouden?
Als er veel vallen moet je bestrijden.
Als er weinig vallen moet je ook bestrijden.
Poedersuiker methode zorgt voor onnodige stress in het volk.
Gewoon altijd bestrijden met een goed middel!!!Niks tellen....tenzij je niks beters te doen hebt :D
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Alex Mönch schreef:Wat is nu werkelijk de zin van de mijtval bijhouden? [..............]
[............]Gewoon altijd bestrijden met een goed middel!!!Niks tellen....tenzij je niks beters te doen hebt :D
Helemaal mee eens!
!Hans.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Van mijn kasten heeft maar een klein gedeelte een varroa bodem , omdat Ik in dat tellen nooit veel vertrouwen gehad heb . Zeker met meerdere volken is het niet mogelijk om het ene volk wel en het andere niet te behandelen . Om deze reden behandel ik al vele jaren alles op een rijtje . Wel leuk om te weten dat ook de mieren met deze levende of dode mijten gaan slepen .

Jaap v P
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Alex,

Ik vind dat er wel wat in zit, bestrijden moet je op de vastgestelde tijdstippen (eind van de zomer, eind december, voorjaar) toch.
Het enige dat het tellen van mijten je gedurende het seizoen kan vertellen is dat er toch wel veel mijten in een bepaald volk zitten en dat het misschien slim kan zijn van dat volk geen honing te oogsten maar de varroa mijt eerst maar eens te bestrijden bij die ene.

Freek
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Alex Mönch schreef:Poedersuiker methode zorgt voor onnodige stress in het volk.
Volgens mij ben je in de war met iets anders :think:
De poedersuiker methode waar ik het over heb is een monstername om de besmettingsgraad te bepalen met 50 gram bijen (zie de link die ik plaatste). De poedersuikermethode waar sommige 'biologische' bijenhouders mee inlaten is inderdaad niet bepaald bevorderlijk voor de bijenrust (nooit zelf geprobeerd overigens, maar filmpjes op youtube maken dat ik het niet eens wil proberen).

De 'werkelijke zin' is dat als je de tijd hebt om te tellen, je de bestrijding kunt aanpassen op de besmetting. Hoge besmetting: sterke behandeling en misschien wat vaker dan standaard voorgeschreven. Of het volk opruimen/alle darrenbroed wegsnijden. Lage besmetting: minder sterke behandeling of geen behandeling en het volk lekker veel darren laten aanzetten. Bij vrijwel elke behandeling pest je niet alleen de mijten maar ook de bijen. Bovendien, als we met z'n allen over 100 jaar niet nog steeds varroa willen behandelen, dan zullen we een minimale besmettingsgrens moeten accepteren (het absolute nulpunt is dus geen heilige graal). Een beetje zoals kleine kinderen zand uit de zandbak in hun mond moeten kunnen stoppen, of de speen van een ander, omdat het anders op latere leeftijd last krijgt van allerlei welvaartziekten en allergieën. Maar dan, in het geval van de bijen, generatie-overschrijdend. Dan kun je je hoop vestigen op teeltprogramma's, maar bedenk dat je standbevruchte koninginnen altijd bevrucht worden door wat er lokaal aan darren in de lucht zit. Iedereen kan op zijn eigen manier een steentje bijdragen. Als er geen imkers waren, waren onze bijen allang vriendjes geworden met de varroa (getuige de live & let die projecten van de WUR op Tiengemeten en de Amsterdamse Waterleiding Duinen).

Wil je zekerheid en geef je niet om (semi-natuurlijke)selectie, dan moet je inderdaad gewoon blind behandelen. En als je heel veel sterfte hebt dan doe je er waarschijnlijk ook goed aan om je netjes aan het behandelstramien te houden. Maar er zijn genoeg situaties waarin dat helemaal niet nodig is.

Dat moet ieder voor zich bepalen. Ik heb helaas de tijd niet om mijten te tellen, dus behandel alle volken en-bloc.
Ik vind het begrijpelijk dat er hier zo'n sterk behandel-behandel-behandel-mantra op dit forum is, omdat er veel te vaak met het vingertje naar andere oorzaken van sterfte wordt gewezen terwijl het hoofdprobleem de varroa blijft. Maar enige nuance lijkt mij hier toch op zijn plaats.
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Bericht door ndj »

Alex Mönch schreef:Wat is nu werkelijk de zin van de mijtval bijhouden?
Als er veel vallen moet je bestrijden.
Als er weinig vallen moet je ook bestrijden.
Poedersuiker methode zorgt voor onnodige stress in het volk.
Gewoon altijd bestrijden!!!Niks tellen....tenzij je niks beters te doen hebt :D
Mijtenval kan een indicatie zijn. Meestal ben je al aan de late kant, als er mijten vallen.
Altijd op de juiste tijd behandelen is denk ik een remedie.

Ik zit me wel te bedenken, wat voor stress hive clean geeft. Ik weet ook niet of hive clean wel of niet het ei van Columbus is.
Ok, Mierenzuur geeft ook stress. Het doodt wel de mijt in de cellen en laat geen residuen in de was na. Ook is een behandeling tijdens een dracht niet aan te bevelen, maar dat is met alle middelen ter bestrijding van de mijt zo.

Ik ben er een tijd tussen uit geweest. Natuurlijk heeft de tijd niet stil gestaan.
Wat mij opviel, is dat hive clean niet direct blijk geeft dat het werkt. Dit geeft bij mij ook het griezelige gevoel, dat die rotzakjes hun werk in de cel hun vernietigende werk in de cel al hebben gedaan. Als de jonge bijen uitkomen, liggen er ineens 20 op de plank, omdat er gepoetst wordt.

Misschien klink ik wat radicaal in mijn benadering, maar ik geloof niet dat onze honingbij zich binnen 100 jaar zal aanpassen aan de varroamijt. We zullen de bijen daar mee moeten helpen.
Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout »

ndj schreef:Misschien klink ik wat radicaal in mijn benadering, maar ik geloof niet dat onze honingbij zich binnen 100 jaar zal aanpassen aan de varroamijt. We zullen de bijen daar mee moeten helpen.
Je helpt ze daar in elk geval niet mee door alle mijten eruit te pesten (in tegendeel).

En om die 100 jaar in perspectief te brengen, lees dit maar eens: http://www.wageningenur.nl/nl/nieuws/Na ... volken.htm
Na zes jaar wrede harmonie tussen honingbijenvolken en de parasiet Varroa destructor lijkt het er op dat de bijen enige vorm van resistentie hebben verkregen: de mijtbesmettingen blijven niet even sterk toenemen als in het begin, en de populatie bijenvolken is op peil te houden zonder varroa te bestrijden.
Excuses voor off-topic...
Plaats reactie