Nieuwe App? misschien interessant

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Nieuwe App? misschien interessant

Bericht door woutDR » wo 03 sep 2014, 21:26

Hivetracks heeft een online applicatie ontwikkeld, http://www.hivetracks.com, voor het beheer van bijenstanden. De basisversie is gratis, terwijl voor de plusversie een bedrag gevraagd wordt van 60 US dollars per jaar.
Met de basisversie is het mogelijk een aantal bijenstanden te definiëren, die dan worden weergegeven op Google Maps, met rond iedere bijenstand drie cirkels met een respectievelijke straal van 1, 2 en 3 mijlen.


Vervolgens kan men in iedere bijenstand een aantal kasten bepalen, waarvan men de samenstelling kan opgeven, karakteristieken van de koningin, coördinaten van opstelling, aantal raampjes, etc... .
Van een inspectie van een kast kan een verslag worden gemaakt door het invullen van een vrij uitgebreide vragenlijst zodat er niets vergeten wordt. De verslagen van verschillende inspecties worden ook mooi opgelijst zodat men een goed overzicht heeft van de historie van een kast.
Van iedere oogst van honig, stuifmeel of propolis kan de hoeveelheid worden opgegeven tezamen met de afkomst (bijenstanden en kasten) van de betreffende oogst.
Verder kan er een "te doen" lijst worden opgesteld, met de opgave van wat te doen op welke bijenstanden en welke kasten.
De applicatie is ontwikkeld door de families Henson en Wilkes, die in de Blue Ridge Mountains van Noord Carolina wonen. Zij hebben een goede kennis van computers en bijenteelt. Hun doel is de "world wide beekeeping community" te voorzien van een service die "unmatched is in ease of use and value (its FREE!)".
Op eerste gezicht is het een geschikt (gratis) programma. Wel moet men zich vertrouwd maken met de gebruikte Amerikaanse termen. Een dergelijk programma is echter alleen praktisch indien men de gegevens ter plaatse, in de bijenhal, kan invullen. Welke PC, laptop, tablet, Ipad of smartphone is bestand tegen plakkerige vingers met honing en propolis? Heeft iemand een idee?

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Nieuwe App? misschien interessant

Bericht door Samuel Murray » do 04 sep 2014, 11:16

woutDR schreef:Hivetracks heeft een online applicatie ontwikkeld, http://www.hivetracks.com, voor het beheer van bijenstanden. De basisversie is gratis, terwijl voor de plusversie een bedrag gevraagd wordt van 60 US dollars per jaar.
Jammer dat de app niet werkt als je geen internet heeft. De video van Hive Tracks zélf geeft weinig informatie over hoe de app er uit zien, maar er is een andere video op Youtube waarop je het kan zien. Het lijkt erop dat je met de app gewoon een lijst opties krijgen die je moet aanklikken.

Er is ook een gratis oplossing voor imkers die niet de bar-code functie nodig heeft maar gewoon informatie op hun smartfoon wil invoeren (offline) en dan naar een spreadsheet wil exporteren, namelijk Phil Khorassandjian's "device magic"-formulier. Device Magic heeft een gratis demo versie voor één mobiele telefoon, en dat is prima voor één imker, tog? Device Magic is een survey systeem waarmee je een meningsopname-formulier op de mobiel invult, en Phil heeft een formulier gedesignd voor kastinspecties. Sodra je weer internetverbinding heeft, kan je de ingevulde formulieren upload naar de web site, en van er af dan exporteren naar een Google Docs spreadsheet. Je krijg de ingevulde formulier (per kast, dus) ook per e-mail toegestuurd.

Een andere systeem is BeeTight, en hun app werkt wel offline, maar je moet de Pro versie kopen om de app te kunnen gebruiken. Gratis versie = 6 kasten, Pro versie $15 per jaar = 1000 kasten + app. Ik heb de app uiteraard nog niet op de proef gesteld.

Één functie van die pro-versie van HiveTracks die mischien nuttig kan zijn voor imkercursus-cursisten is de mogelijkheid om je inspecties te laten zien aan bepaalde ander imkers (mentors, bijvoorbeeld).
Welke PC, laptop, tablet, Ipad of smartphone is bestand tegen plakkerige vingers met honing en propolis? Heeft iemand een idee?
https://www.youtube.com/watch?v=6MfN9HN2zMs

Gebruikersavatar
mybeekeeper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 21:48
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Nieuwe App? misschien interessant

Bericht door mybeekeeper » vr 17 jul 2015, 22:02

Hey Samuel en Wout,

ik pik hier graag eventjes in op deze oudere post, omdat het wellicht interessant voor jullie kan zijn. Zelf ben ik beginnend imker in het Antwerpse, maar overdag bouw ik web applicaties. Omdat inspecties bijhouden voor mij helemaal niet handig is op papier, heb ik enkele apps getest zoals beetight en dat werkt wel ok. Helaas wordt beetight niet meer actief onderhouden en leek de mobiele app hier ook niet te werken op m'n iphone.

Daarom heb ik zelf een moderne applicatie geschreven en die recent gelanceerd. De applicatie staat op https://www.mybeekeeper.com en werkt prima op moderne smartphones zoals iPhone of Android. Het voordeel is dat het gaat om een web app, die altijd up to date is, bugs worden snel opgelost en je data is privé, veilig + ik neem dagelijks backups.

Neem gerust een kijkje. Ik zie dat jullie ook graag een video bekijken van wat er zoal mogelijk is, bekijk daarvoor even https://www.facebook.com/mybeekeeperapp, waar ik net nog een video heb geplaatst van de laatste update.

Afbeelding
beginnend imker + app developer voor imkers

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Nieuwe App? misschien interessant

Bericht door Samuel Murray » za 18 jul 2015, 10:56

mybeekeeper schreef:Ik heb zelf een moderne applicatie geschreven en die recent gelanceerd. De applicatie staat op https://www.mybeekeeper.com en werkt prima op moderne smartphones zoals iPhone of Android. Het voordeel is dat het gaat om een web app...
Werkt ie ook zonder internet?

Ik vind de opties bij "Add a hive" niet bepaald nuttig. Een vak is voor "type of material" en dan moet je kiesen uit een lijs van soorten kasten, maar volgens mij imkeren het meeste imkers met maar één soort kast (of mischien twee), en maken eerder onderscheid tussen het aantal ramen in de kast. Al mijn kasten gebruiken simplex ramen, en de helft van mijn kasten zijn 11-raams spaarkasten, maar ik heb ook 12-raam, 5-raams, 6-raams, en 9-raams kasten... allemaal met simplex ramen erin. Dus, voor mij zou het nuttiger zijn als ik kon kiesen "11-raams", etc, want dat informatie is nodig om te weten wat voor maat van extra bak ik moet meenenem naar de stal. Ik denk dat het mogelijk moet zijn voor imkers om hun eigen kast typen in de app op te stellen en te gebruiken.

Samuel

Gebruikersavatar
mybeekeeper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 21:48
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Nieuwe App? misschien interessant

Bericht door mybeekeeper » zo 19 jul 2015, 12:01

Bedankt voor je feedback Samuel.

Wat je kan doen is het aantal ramen meegeven in het tekstvak, zo weet je altijd welke bakken je moet meenemen, zoals in dit voorbeeld:
Afbeelding

Is dat een oplossing voor je?

Een app uitbouwen is altijd een balans zoeken tussen flexibiliteit en eenvoud en mijn keuze hierin is duidelijk die van eenvoud. Als ik kan vermijden dat een imker een extra veld moet invullen dan geef ik daar liefst voorkeur aan in plaats van opties te blijven bijvoegen, hopelijk kan je je daarin vinden.

Offline werkt de applicatie niet, omdat in gans België mobiel internet voorhanden is. +80% van de smartphone gebruikers in België heeft ook een 3G/4G abonnement. Een offline versie uitschrijven voor een kleine groep gebruikers klinkt aanlokkelijk en heb ik zeker al overwogen, maar in praktijk wil dat zeggen dat er een Android+iPhone+Windows mobile versie gebouwd moet worden én onderhouden moet worden. Als we kijken naar andere apps zoals Beetight dan zien we dat die om bovenstaande redenen na een tijdje verwaarloosd worden.

Het voordeel van te werken met een webapp zoals MyBeekeeper is dan weer dat ze altijd up to date is, updates krijg je automatisch en dat ze geoptimaliseerd is voor eender welk mobiel toestel.

Zit je in een gebied waar absoluut geen internetconnectie is en is dat een vereiste voor je, dan kan je beter kijken naar Beetight of zelfs papieren kastkaarten. Met MyBeekeeper leg ik de focus elders, namelijk op eenvoud in gebruik, backups, security en privacy. Aan de imkers om zelf te kiezen waar hun prioriteit ligt, er is voor ieders wat wils :)

Laat die feedback maar komen, de app wordt er telkens beter van!
beginnend imker + app developer voor imkers

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe App? misschien interessant

Bericht door FrancA » zo 19 jul 2015, 12:20

Samuel heeft gelijk.
Een aantal instellingen zou de app moeten onthouden en/of aanreiken zodat je het gebruik ervan laagdrempelig maakt voor bijenhouders.
Door het probleem, info-velden zelf invullen met veelgebruikte info, bij de bijenhouder neer te leggen creeer je een hoge drempel.
Inzicht krijgen in een logische en praktijkgerichte inrichting van info-velden is natuurlijk ook een kwestie van eerst een paar jaar meer ervaring opdoen in het bijenhouden.
Maar de app is nog in ontwikkeling begrijp ik.
Waar is een Nederlandstalige versie te vinden?

Gebruikersavatar
mybeekeeper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 21:48
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Nieuwe App? misschien interessant

Bericht door mybeekeeper » zo 19 jul 2015, 12:30

Hoi Franca, de app is inderdaad in continue ontwikkeling. Ik heb ze pas deze week publiek gemaakt na vraag van enkele collega-imkers, na ze een enkele maanden privé te hebben ontwikkelend en te hebben gebruikt. Ondertussen wordt ze gebruikt door +-150 imkers, de helft ongeveer in België+Nederlands.

Een Nederlandstalige versie staat gepland, maar is nog niet online. Die vraag heb ik wel al enkele keren gekregen.

Kan je me vertellen welke velden je anders zou inrichten of wat het makkelijker zou maken voor imkers? Suggesties die de app beter en makkelijker maken voor imkers neem ik zoizo mee up in een volgende update. Uiteraard weeg ik wel telkens af of het de app niet nodeloos complexer maakt.
beginnend imker + app developer voor imkers

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe App? misschien interessant

Bericht door FrancA » wo 22 jul 2015, 10:31

Ik zal er binnenkort eens uitgebreid naar kijken als je dat op prijs stelt.
Dan werp ik er een blik op als ex-softwareontwikkelaar.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Nieuwe App? misschien interessant

Bericht door Samuel Murray » wo 22 jul 2015, 21:33

FrancA schreef:Dan werp ik er een blik op als ex-softwareontwikkelaar.
Hoe ontwikkelt men ex-software?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe App? misschien interessant

Bericht door maartenkleijne » wo 22 jul 2015, 21:46

Beeeeetje flauw Samuel..........
gr,
m

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten