Hoge varroabesmetting?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Jarama
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Hoge varroabesmetting?

Bericht door Jarama »

Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen met imkeren na de beginnerscursus gedaan te hebben. Vandaar dat ik misschien een vraag heb die voor velen van jullie nogal dom over kan komen. Ik heb namelijk geen ervaring met de grootte van het broednest of het aantal varroa op de lade en hoe dit in relatie staat tot de mate van besmetting

Begin augustus heb ik in m'n volk (toen nog op 2 broedkamers) een mierenzuurbehandeling met de nassenheider pro uitgevoerd. Voor die tijd viel er namelijk in één dag tijd 10 varroamijten op de varroa-lade en zag ik één dar met de Deformed Wing Disease. Na de mierenzuurbehandeling met 150ml 80% zuur heb ik ze een maand op de heide gezet. Hier hebben ze goed honing gehaald: de hele bovenste broedkamer vol met heidehoning, maar de honingkamer erboven eigenlijk zo goed als leeg. Omdat het totale broednest was geslonken tot de onderste broedkamer was ik nog steeds bang voor een varroabesmetting. Ik vind deze afname wel erg snel namelijk.

Sinds ik het volk weer thuis heb, heb ik weer mijten geteld. Maar liefst +/- 80 mijten in 7 dagen. En bij een korte controle heb ik twee bijen met het Deformed Wing Disease gezien.

Mijn vraag is: zal ik maar gelijk (na het honing oogsten natuurlijk) weer een nassenheider met mierenzuur erop doen?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Hoge varroabesmetting?

Bericht door Hans van der Post. »

Welkom op dit forum! Ook bijenvolken met een lage besmetting gaat het broednest achteruit en zeker op de heide!
Zou inderdaad honing afhalen en dan nog een keer de varroa bestrijden, wacht niet te lang.
!Hans.
Plaats reactie