Op de site van: Theguardian (krant) staan mooie foto's van imkers die hun kasten tegen de rotswand hebben staan
in het Shennongjia natuurgebied van de provincie Hubei in China.
kijken
BIJENHOUDEN - CHINA IN FOTO'S.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Re: BIJENHOUDEN - CHINA IN FOTO'S.
Mooi idee om dit ook te doen in Nederland, aan de zijkant van flatgebouwen.... 

Alle begin is (bij) zonder honing.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
je zal maar hoogtevrees hebben!
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik vraag me toch af hoe ze al die kasten daar gekregen hebben en dan nog op geregelde tijdstippen na zien. Dus ge moet geen hoogtevrees hebben maar ook geregeld met je leven spelen als je zo imkert. Ik mag er op mijn leeftijd niet aan denken om zo bijen te houden
Ik blijf het op de Belgische wijze doen: op de grond.
MVG CP

Ik blijf het op de Belgische wijze doen: op de grond.
MVG CP
- Matts Vos
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Wat ik lees is dat die kasten daar hangen in de hoop om zwermen te vangen en zijn ze dus lang niet allemaal bewoond:)
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Wat jammer dat we met raadsels blijven zitten. Is er geen geboren en getogen Chinese imker
die ons via het forum antwoord kan geven op de reeds gestelde vragen ?
Ik voeg er nog wat vragen aan toe .
Hoe steil is de rotswand ? Volgens mij is tengevolge van perspectievische verkorting sprake van gezichtsbedrog; de wand
lijkt steiler dan hij is. Dus, de imker hoeft geen bergbeklimmersuitrusting aan te hebben.
Zitten de draagstangen zo vast in de rotswand dat ze 50 kg kunnen dragen, hetzij van de raathoning, hetzij van de imker ?!
Ik stel dat de imker van de foto 't gewicht heeft van 'n lichtgewicht 'boxer', sorry, imker. Kan de chinese imker van de ene kast op de andere overstappen zolang als de kasten nog niet
bewoond zijn en|of nog maar weinig honing bevatten ?
Ik ga er van uit dat de gewonnen raathoning voor MEDICINAAL gebruik bestemd is, omdat die aan de strenge eisen van
zuiverheid of puurheid moet voldoen. Daar wil je wel 'wat' moeite voor doen .... voor die ééntwaalfde theelepel honing
per bij (per seizoen ?)
Zoals Matts al vermoedt, moeten de kasten bevolkt worden door zwermen.
In de korte tekst naast de foto's lees ik dat het wilde bijen zijn die de kasten in gebruik moeten nemen.
Waarschijnlijk stikt het van VERWILDERDE honingbijenvolken in het bomenrijke gevarieerde moeilijk begaanbare oerwoud
rond de bijenklip. Daarom worden de zwermen maar gelokt ? Bee
P.S. 'n Engelse teaspoon is 2 keer zo groot als ons theelepeltje !
Het is toch geen bevruchtingsstation ?
die ons via het forum antwoord kan geven op de reeds gestelde vragen ?
Ik voeg er nog wat vragen aan toe .
Hoe steil is de rotswand ? Volgens mij is tengevolge van perspectievische verkorting sprake van gezichtsbedrog; de wand
lijkt steiler dan hij is. Dus, de imker hoeft geen bergbeklimmersuitrusting aan te hebben.
Zitten de draagstangen zo vast in de rotswand dat ze 50 kg kunnen dragen, hetzij van de raathoning, hetzij van de imker ?!
Ik stel dat de imker van de foto 't gewicht heeft van 'n lichtgewicht 'boxer', sorry, imker. Kan de chinese imker van de ene kast op de andere overstappen zolang als de kasten nog niet
bewoond zijn en|of nog maar weinig honing bevatten ?
Ik ga er van uit dat de gewonnen raathoning voor MEDICINAAL gebruik bestemd is, omdat die aan de strenge eisen van
zuiverheid of puurheid moet voldoen. Daar wil je wel 'wat' moeite voor doen .... voor die ééntwaalfde theelepel honing
per bij (per seizoen ?)
Zoals Matts al vermoedt, moeten de kasten bevolkt worden door zwermen.
In de korte tekst naast de foto's lees ik dat het wilde bijen zijn die de kasten in gebruik moeten nemen.
Waarschijnlijk stikt het van VERWILDERDE honingbijenvolken in het bomenrijke gevarieerde moeilijk begaanbare oerwoud
rond de bijenklip. Daarom worden de zwermen maar gelokt ? Bee

P.S. 'n Engelse teaspoon is 2 keer zo groot als ons theelepeltje !
Het is toch geen bevruchtingsstation ?
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Dat er bij één van de foto's het woord teaspoon staat, deed me denken aan de silverspoon discussie
over de waarde van zwermen,
Ik heb even 'n Engelse theelepel er bij genomen die wij puddinglepel noemen.
Heb hem gevuld met honing. Die woog 11 gram, de lege lepel 24 gram. Eéntwaalfde deel van 11 gram is bijna 1 gram.
Dat zou volgens de fotografen de opbrengst van één enkele bij zijn in haar 3 weken als haalbij.
Ik stel dat er gemiddeld 10000 haalbijen aan het werk zijn. Voor 5 maal 3 drachtweken zouden dus 50000 bijen
elk voor 1 gram honing te boek staan. Samen zouden ze dus voor 50000 gram zorgen ofwel 50 kilo.
Daar verbruiken ze zo'n 20 kilo van voor ratenbouw en voedersap en brandstof voor het vliegen,;de rest van de
energievergende activiteiten niet meegerekend. 15 kilo honing moet het volk houden voor drachtloze perioden zoals
de wintermaanden. Door de imker te oogsten blijft dan 15 kilo als hij ze daarna maar wintervoer geeft. Dat is toch niet gek ! Bee3
over de waarde van zwermen,
Ik heb even 'n Engelse theelepel er bij genomen die wij puddinglepel noemen.
Heb hem gevuld met honing. Die woog 11 gram, de lege lepel 24 gram. Eéntwaalfde deel van 11 gram is bijna 1 gram.
Dat zou volgens de fotografen de opbrengst van één enkele bij zijn in haar 3 weken als haalbij.
Ik stel dat er gemiddeld 10000 haalbijen aan het werk zijn. Voor 5 maal 3 drachtweken zouden dus 50000 bijen
elk voor 1 gram honing te boek staan. Samen zouden ze dus voor 50000 gram zorgen ofwel 50 kilo.
Daar verbruiken ze zo'n 20 kilo van voor ratenbouw en voedersap en brandstof voor het vliegen,;de rest van de
energievergende activiteiten niet meegerekend. 15 kilo honing moet het volk houden voor drachtloze perioden zoals
de wintermaanden. Door de imker te oogsten blijft dan 15 kilo als hij ze daarna maar wintervoer geeft. Dat is toch niet gek ! Bee3