Ik heb twee volken. Bij één volk zie ik steeds meer bijen met een witte verkleuring op het borststuk. Het lijken er langzaam steeds meer te worden. Ze gedragen zich als de andere bijen, zijn aktief, brengen stuifmeel binnen etc. Bij het andere volk zie ik er nu ook af en toe één. Ik probeer een foto toe te voegen.
Wat kan dit zijn en moet ik er iets mee?
Vr. groet, Rien Brouwer
Witte verkleuring
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2003
- Bijenras(sen): Mellifera
- Contacteer:
Re: Witte verkleuring
Ik zou zo zeggen: "een stempel van de balsemien".
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Leuk, dit jaarlijks terugkerend fenomeen, terwijl de balsemien nu 2 jaar een groot item is op het forum. Maar ik moet zeggen, hoewel mijn bijen midden tussen de balsemien staan, die al maanden bloeit, ze ook pas nu, vanaf half september meer wit binnenkomen, het lijkt er op dat de balsemien op 't droge pas nu echt bevlogen wordt. De verhouding bijen hommels verandert nu in het voordeel van de bijen.
Eerder is gesproken over de kleur van de bloem en dat die steeds eenvormiger zou worden, bij mij is het tegendeel aan de hand want behalve alle schakeringen van wit tot roze of lila ontdekte ik onlangs een min of meer bordeauxrode variant.
Eerder is gesproken over de kleur van de bloem en dat die steeds eenvormiger zou worden, bij mij is het tegendeel aan de hand want behalve alle schakeringen van wit tot roze of lila ontdekte ik onlangs een min of meer bordeauxrode variant.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Rien, je lijkt ons met de neus op een ogenschijnlijk oudbakken ofwel reeds vaak besproken verschijnsel
te drukken. Iedereen, behalve (?) jij, kent al lang het 'keurmerk', het 'zegel', de 'stempel' van de Reuzenbalsemien.
Maar...... ik weet zelf nog niet waardoor de variatie in kleur en grootte en intensiteit van het stuifmeelstempel
ontstaat. Mag ik 'n bescheiden poging ter verklaring wagen ?
Kan het aan de diameter van de bloembuis liggen ? Verschillen de bloemen in grootte door allerle oorzaken, waardoor
'n bij zich bij de ene bloem naar binnen moet wurmen waardoor ze beter in aanraking komt met het meeldraadbundeltje,
terwijl ze bij een grotere diameter van de bloembuis vlot kan door lopen ?
Kan het aan de dikte van de bij liggen ? Vooral het borststuk van jouw gefotografeerde bij LIJKT me dikker dan gemiddeld.
Wat voor ras bijen heb je ? Die gestempelde bij van jou LIJKT tevens een langer achterlijf te hebben. Kun je ook een foto
maken van minstens 3 bijen in dezelfde houding ?
Het kan ook met de rijpheid van de helmhokjes van de meeldraden te maken hebben.
Het kan ook met de luchtvochtigheid en temperatuur in de bloem van doen hebben.
Het kan ook zijn dat de intens gestempelde bij meer bloemen heeft moeten bezoeken, door lagere nectarvloed per bloem .
Ik kan nog wel even doorgaan met het noemen van parameters oftewel variabele factoren die de VARIATIE veroorzaken.
Misschien kan Jack zeggen of de kleurverschillen van het stuifmeel verband houden met de kleurverschillen van de bloemen.
We hoeven ons niet te vervelen. Er valt nog veel te observeren en te redeneren en te debatteren over :
"Alles wat groeit en bloeit en ons altijd weer boeit" zei destijds Doctor Foppi Brouwer in zijn zondagochtendradiopraatje. Zjef
P.S. Rien, kun jij nog een ander woord bedenken voor de wijze waarop bijen met stuifmeel geschuierd of bekleed zijn ?
We kennen al de woorden stempel en sluier. Het mag 'n kinderwoord zijn.
te drukken. Iedereen, behalve (?) jij, kent al lang het 'keurmerk', het 'zegel', de 'stempel' van de Reuzenbalsemien.
Maar...... ik weet zelf nog niet waardoor de variatie in kleur en grootte en intensiteit van het stuifmeelstempel
ontstaat. Mag ik 'n bescheiden poging ter verklaring wagen ?
Kan het aan de diameter van de bloembuis liggen ? Verschillen de bloemen in grootte door allerle oorzaken, waardoor
'n bij zich bij de ene bloem naar binnen moet wurmen waardoor ze beter in aanraking komt met het meeldraadbundeltje,
terwijl ze bij een grotere diameter van de bloembuis vlot kan door lopen ?
Kan het aan de dikte van de bij liggen ? Vooral het borststuk van jouw gefotografeerde bij LIJKT me dikker dan gemiddeld.
Wat voor ras bijen heb je ? Die gestempelde bij van jou LIJKT tevens een langer achterlijf te hebben. Kun je ook een foto
maken van minstens 3 bijen in dezelfde houding ?
Het kan ook met de rijpheid van de helmhokjes van de meeldraden te maken hebben.
Het kan ook met de luchtvochtigheid en temperatuur in de bloem van doen hebben.
Het kan ook zijn dat de intens gestempelde bij meer bloemen heeft moeten bezoeken, door lagere nectarvloed per bloem .
Ik kan nog wel even doorgaan met het noemen van parameters oftewel variabele factoren die de VARIATIE veroorzaken.
Misschien kan Jack zeggen of de kleurverschillen van het stuifmeel verband houden met de kleurverschillen van de bloemen.
We hoeven ons niet te vervelen. Er valt nog veel te observeren en te redeneren en te debatteren over :
"Alles wat groeit en bloeit en ons altijd weer boeit" zei destijds Doctor Foppi Brouwer in zijn zondagochtendradiopraatje. Zjef

P.S. Rien, kun jij nog een ander woord bedenken voor de wijze waarop bijen met stuifmeel geschuierd of bekleed zijn ?
We kennen al de woorden stempel en sluier. Het mag 'n kinderwoord zijn.