Bijen in het gras
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Bijen in het gras
Bij 1 van mijn volken constateer ik dat er vele bijen door het gras lopen ze willen wel vliegen maar komen niet omhoog. Wat zou dit kunnen zijn? De vleugels zijn niet aangetast en mijt bestrijding was half augustus toegepast met mierenzuur. Alleen dit volk heeft er last van. Heb het even opgenomen met telefoon.
http://youtu.be/0gVplFv96Zo
-
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Re: Bijen in het gras
Zomerbijen aan het eind van hun Latijn?
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Erik Konijn schreef:Bij 1 van mijn volken constateer ik dat er vele bijen door het gras lopen ze willen wel vliegen maar komen niet omhoog. Wat zou dit kunnen zijn? De vleugels zijn niet aangetast en mijt bestrijding was half augustus toegepast met mierenzuur. Alleen dit volk heeft er last van. Heb het even opgenomen met telefoon.
Niks anders dan zware varao aantasting en daardoor een virus.
MVG CP
- semar
- Imker sinds: 1975
- Contacteer:
teken van zware infectie in het broed wat uitloopt.
dit kan in de nazomer bij enkele volken gebeuren, vaak gecombineerd met de uittocht
van menig pasgeborenen, het ene volk is zwaarder aangetast dat het andere.
Waarschijnlijk waren deze bijen goed genoeg om het "huiswerk' in de colonie te doen,
bij de eerste speelvluchten komen ze nooit meer thuis. Ik vermoed dat ze aangetast zijn ,
maar niet zo zwaar dat de andere bijen ze er bij geboorte uitgooien, dus hebben ze de eerste 3 weken
van hun leven min of meer overleefd, en vallen nu uit omdat ze niet kunnen vliegen
eind van het jaar komt er steeds minder broed, terwijl het aantal parasieten niet genoeg afneemd.
resultaat meer en meer bijen zijn ziek. drasties ingrijpen is dan soms nodig (per geval bekijken).
heb bij voorbeeld zondag het volk in de (klote)topbar onthuisd,
volk helemaal eruit, raten etv terug voeren. broed vernietigen.
stevige oxaaldouche en opnieuw opzetten in gewoone kast.
Ga ook eens s'morgens om een uur of 7 kijken.
dan zie je bij somige volken ook aangetaste pasgeborenen liggen,
later op de dag hebben de wesp, koolmees, de doden al afgevoerd.
het hang ervanaf hoeveel bijen er nu nog inzitten het weer de komende
weken etc of het volk dit haalt. Met wat geluk perst opoe nog een kleine nieuwe generatie uit.
voor het broeden helemaal stop.
doe je in zo'n geval niets dan is het bijna zeker einde verhaal voor dit volk in november/december.
althans in mijn ervaring en waarneming.
ik zou kijken hoe de aantastingvan het broed nu is,
zijn het inderdaad de bijen die broed waren tijdens je behandeling en dus (hopenlijk)
de laatste generatie aangetasten die nog hebben geholpen om een nieuwe generatie
op te bouwen of is iets mis gegaan met de behandeling.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
dit kan in de nazomer bij enkele volken gebeuren, vaak gecombineerd met de uittocht
van menig pasgeborenen, het ene volk is zwaarder aangetast dat het andere.
Waarschijnlijk waren deze bijen goed genoeg om het "huiswerk' in de colonie te doen,
bij de eerste speelvluchten komen ze nooit meer thuis. Ik vermoed dat ze aangetast zijn ,
maar niet zo zwaar dat de andere bijen ze er bij geboorte uitgooien, dus hebben ze de eerste 3 weken
van hun leven min of meer overleefd, en vallen nu uit omdat ze niet kunnen vliegen
eind van het jaar komt er steeds minder broed, terwijl het aantal parasieten niet genoeg afneemd.
resultaat meer en meer bijen zijn ziek. drasties ingrijpen is dan soms nodig (per geval bekijken).
heb bij voorbeeld zondag het volk in de (klote)topbar onthuisd,
volk helemaal eruit, raten etv terug voeren. broed vernietigen.
stevige oxaaldouche en opnieuw opzetten in gewoone kast.
Ga ook eens s'morgens om een uur of 7 kijken.
dan zie je bij somige volken ook aangetaste pasgeborenen liggen,
later op de dag hebben de wesp, koolmees, de doden al afgevoerd.
het hang ervanaf hoeveel bijen er nu nog inzitten het weer de komende
weken etc of het volk dit haalt. Met wat geluk perst opoe nog een kleine nieuwe generatie uit.
voor het broeden helemaal stop.
doe je in zo'n geval niets dan is het bijna zeker einde verhaal voor dit volk in november/december.
althans in mijn ervaring en waarneming.
ik zou kijken hoe de aantastingvan het broed nu is,
zijn het inderdaad de bijen die broed waren tijdens je behandeling en dus (hopenlijk)
de laatste generatie aangetasten die nog hebben geholpen om een nieuwe generatie
op te bouwen of is iets mis gegaan met de behandeling.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op ma 29 sep 2014, 09:56, 3 keer totaal gewijzigd.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Wat semar schrijft is juist.
Door je camera voering kan ik niet goed zien of er "kreukelvleugel" bijen rond lopen.
Nu zou het ook oude bijen kunnen zijn maar als er ook verminkte bijen rondlopen is dit een erg slecht teken.
En of je dan nog methode semar kunt toepassen? zo laat in het jaar maar niet geschoten is altijd mis.
Wil er nog aan toevoegen dat half augustus pas met varroa bestrijding beginnen is wel wat laat.
Door je camera voering kan ik niet goed zien of er "kreukelvleugel" bijen rond lopen.
Nu zou het ook oude bijen kunnen zijn maar als er ook verminkte bijen rondlopen is dit een erg slecht teken.
En of je dan nog methode semar kunt toepassen? zo laat in het jaar maar niet geschoten is altijd mis.
Wil er nog aan toevoegen dat half augustus pas met varroa bestrijding beginnen is wel wat laat.

!Hans.
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Je hoeft niet per sé bijen met beschadigde vleugels te zien . Het kan ook het acuut of/en Chronisch Verlammings-Virus in combinatie van de Varroa zijn , dan heb je ook kruipers .
Overigens is het exact de tijd voor de zo genaamde verdwijnziekte . Direct na het inwinteren stort het volk in . De zomerbijen zijn op het eind van hun latijn en de net geboren winterbijen zijn met virussen besmet .
Na enkele weken zal de kast vrijwel leeg zijn .
Jaap v P
Overigens is het exact de tijd voor de zo genaamde verdwijnziekte . Direct na het inwinteren stort het volk in . De zomerbijen zijn op het eind van hun latijn en de net geboren winterbijen zijn met virussen besmet .
Na enkele weken zal de kast vrijwel leeg zijn .
Jaap v P
- semar
- Imker sinds: 1975
- Contacteer:

nou, nou, ik heb het niet bedacht hoor.
het is een noodgreep werkt niet altijd maar nietsdoen
is in mijn boek geen optie.
in somige gevalen moet je gokken.
het volk in kwestie zat in een tbh, bijna niet te behandelen en erg onhandig,
althans de uitvoering die ik heb.
nu ja, dat volk zit er twee jaar in.Schoon opgezet,
In het eerste jaar wel thymovar eronder gelegt maar dat hadden ze snel ingepakt.
dit jaar 1 maal de moer verloren door het instorten van de raten.
en dan kun je in de zomer alleen maar wat darrenbroed snijden.
dus nu ernstig aangetast. gezien mijn ervaring met de moeilijkheid van het goed bestrijden
in deze k...kast moest ik het maar gokken anders blijft er niets van over.
mentaal moeilijke klus het is een volumeus volk waar nog veel uitlopend broed inzat,
waarvan trouwens een klein deel was gestorven terwijl ze probeerden uit te lopen).
ik heb goede hoop dat ze het zo redden, de meeste varoa's zitten in het broed.
nieuwekast, hiveclean en thymovar.
het volk krijgt in de nieuwe behuizing 3-4 ramen stuifmeel, de rest naar behoefte uitgebouwde ramen en een flike dosis voer,
3kg, 2 dagen later weer2, een weekje rust (kunnen ze de massa voer verwerken en ruimte maken vooropoe),
daarna de rest in porties van 1kg per keer om de paar dagen.
met de hopenlijk kwakkelende aanloop naar de winters die we nu zien
redden ze het dan wel, het zal wel eens stuk kleiner uit de winter komen,
een deel van de winterbijen zijn tenslotte wel verzwakt, en de volken bevatten nu relatief veel oude bijen.
maar zo maken ze in mijn opinie een kans.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op ma 29 sep 2014, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zijn er geen andere signalen die aangeven dat zo n volk niet goed is voordat je die krabbelaars hebt? Bv dat ze het wintervoer niet goed opnemen?
Using Tapatalk
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik schrijf ook niet dat je niets moet proberen , maar dat zou drie maanden geleden beter op zijn plaats geweest zijn .
Het instorten van een volk is niet vooraf te constateren , Om dit te voorkomen is enkel een goede varroabestrijding nodig .
Ik hoop dat dit goed afloopt en het resultaat hier te zien /lezen krijgen .
Jaap v P
Het instorten van een volk is niet vooraf te constateren , Om dit te voorkomen is enkel een goede varroabestrijding nodig .
Ik hoop dat dit goed afloopt en het resultaat hier te zien /lezen krijgen .
Jaap v P
- Erik Konijn
- Aantal volken: 25
- Contacteer:
Volk had in december oxaal gehad. Darreraat gesneden door he t seizoen en mierenzuur begin augustus. Heb er alles asn gedasn. Misschien nog een mz behandeling?