Volken verplaatsen korte afstand

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
van Oranje
Berichten:7
Lid geworden op:vr 08 jun 2012, 18:24
Contacteer:
Volken verplaatsen korte afstand

Bericht door van Oranje » ma 13 okt 2014, 11:34

Deskundig advies gevraagd.
Ik moet , op korte termijn, bijenvolken verplaatsen naar een plek die hemelsbreed plm 700 meter verderop ligt. Er zit wel water van plm 60 meter breed tussen. Ben bang dat ze terug vliegen. Een tussenstandplaats is , vanwege de tijd, geen optie. ( Stel dat het ineens te koud wordt voor doorverplaatsen, of is een paar dagen tussenstop als desoriëntering ook voldoende). Hoe krijg ik het voor elkaar dat ze op hun nieuwe plek blijven. Er is niet veel dracht op de nieuwe plek momenteel, enkel wat sedum. Op hun oude plek nog wel veel (stuifmeel) te halen. Beter wachten tot het nog kouder is? Tot welke temperatuur kan er verplaatst ivm koude ? Iemand adviseerde een paar dagen de kast dicht te houden? Dit advies trekt me weinig aan. Het is momenteel een graad of 17 en vliegen nog volop. Wie heeft eigen ervaring hiermee of kennis hierover. De standaard adviezen uit het boekje ken ik :-).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volken verplaatsen korte afstand

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 okt 2014, 12:06

Als je wat later in de tijd =herfst - winter, wacht en de volk(en) zitten drie weken aaneengesloten binnen doordat het max +5 graden overdag is zijn ze hun geheugen waar de kast staat min of meer kwijt. Dan Heb je 100% zekerheid.
700 Meter hemels breed durf ik het wel aan om de volken eind van deze maand - de temperatuur zakt wel - te verplaatsen. Het is namelijk zo dat bijen bij een tempratuur van +15 graden niet verder kunnen vliegen dan rond de 500 meter. (anders kost het te veel energie)

zie ook elders: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =5&t=29038
!Hans.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Volken verplaatsen korte afstand

Bericht door jjmvaningen » ma 13 okt 2014, 20:47

(volledig) mee eens met de voorgestelde werkwijze van Hans.
Is ook mijn ervaring.
Groet, Jacques

van Oranje
Berichten:7
Lid geworden op:vr 08 jun 2012, 18:24
Contacteer:

Re: Volken verplaatsen korte afstand

Bericht door van Oranje » di 14 okt 2014, 21:35

Dank jullie wel Hans en Jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten