walk dakmateriaal bijenhal

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
nick
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

walk dakmateriaal bijenhal

Bericht door nick »

Ik ben een bijenstalletje aan het zetten .En nu zie ik hier op het forum redelijk wat voorbeelden .Enkel vraag ik mij af wat ik het beste kan nemen . Ik dacht aan polyester dakpanelen .Maar gaat dit niet te warm zijn als je dan in je bijenstal staat ? De zon staat er wel een hele dag op . Maar staat vooraan en aan de zijkant open de stal .Welke is jullie voorkeur ? mvg
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: walk dakmateriaal bijenhal

Bericht door Hans van der Post. »

Heb geen verstand van dakbedekking maar wel de uitvliegrichting - tenminste dat denk ik - :ugeek:
Het mooiste is op het zuidoosten dan is het in hoog zomer midden van de dag niet de zon die de kasten tot oventjes maakt.
!Hans.
nick
Contacteer:

Bericht door nick »

Hans van der Post. schreef:Heb geen verstand van dakbedekking maar wel de uitvliegrichting - tenminste dat denk ik - :ugeek:
Het mooiste is op het zuidoosten dan is het in hoog zomer midden van de dag niet de zon die de kasten tot oventjes maakt.
hallo hans .
De bijenstal staat naar het zuidoosten gericht .
Heb ik rekening mee gehouden . Het is enkel als je er in staat te werken . metalen platen zouden ook heet worden . Dus zou het niet echt weten .
Mvg
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Beste Nick, wat heb je op het heetst van de dag in je bijenstal te doen??? :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.
nick
Contacteer:

Bericht door nick »

Maakt toch niets uit of je nu op de heetst van de dag aan je bijen gaat werken of niet . Het gaat er om dat ik geen broedkast effect wil maken doorwillen van die doorschijnende dakpanelen te leggen .Daarom dat ik eens wil horen wat de meeste hier gebruikt hebben bij hun bijenstal . Ga normaal deze week als het weer mee zit het dak dicht leggen . Want het koude weer is gunstig nu om mijn kasten volgende week te verplaatsen .
mvg
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Als je bijenstal aan meerdere zijden open is, zal het weinig uitmaken welke dakbedekking je toepast. Anders wordt het, als je bijenstal aan alle zijden, behalve de vliegkant, gesloten is. In dat geval kan het aardig warm worden, maar ook dan zal het materiaal weinig verschil maken. Transparante platen zullen dan het broeikas-effect geven waardoor het extra warm wordt. Ik zou de voorkeur geven aan niet transparante, liefst lichtgekleurde (dus geen donkergekleurde) dakbedekking.
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Bericht door J.R. »

misschien is een groen dak een dubbel goed idee.
Ik heb op mijn dak vijverfolie gemaakt met daarop sedum.
het dak heeft een heling van ongeveer 2 graden = 2 cm per meter dak.
Daaronder wordt het minder warm.

Jan
nick
Contacteer:

Bericht door nick »

Ik denk dat ik eddy zijn raad ga volgen .Gewoon metalen platen er op . Maar licht gekleurde .
Dit is een voorlopige bijenstal . Ben bezig met een stuk grond te kopen .En als het mij moest lukken om dit vast te kunnen krijgen komt er een definitieve bijenhal .in de plaats van een bijenstal 8-)
Daarom ik er nu nog geen grote som tegen aan gooi .
mvg
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Ik zou doorschijnende polyester golfplaten nemen, heb je mooi licht en het is er niet warm onder.
Of ga je het helemaal afsluiten rondom.

En wat ik ook niet meer zou doen is op het zuid oosten zetten, neem maar het oosten.
En alleen omdat de bijen in de winter als de zon schijnt gaan vliegen en niet meer terug komen van de kou.
Tinus Kolsters
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Ik heb ook doorzichtige platen en het resultaat is dat de bijen veel en lang tegen die platen aanvliegen (naar het licht) voordat ze uiteindelijk hun weg vinden naar de bloemetjes. Ik vind doorzichtig dus wat dat betreft niet zo'n goed idee.
Met vriendelijke groet,
Wim
Plaats reactie