Zijn methode spreekt me erg aan het is compact, heel overzichtelijk, makkelijk te inspecteren en er kan genoeg honig geoogst worden en nog dat de bijen op hun eigen honing de winter door kunnen komen. Nog enige voordelen zijn, omdat de koningin "opgesloten" zit er weinig zwerm neiging is. ook de varroabestrijding gebeurt door het weg snijden van darrenbroed in een aparte raam speciaal daarvoor veranderd. Het schijnt dat er op darrenbroed 6 x meer varroamijt zit dan op werksterbroed een soort van biotechnische Varroacontrole, en dat de zwarte bij, bij lagere temperaturen begint te vliegen, dus eerder en later doorvliegen.
Wat ik eigenlijk de grootste voordeel van de Rensonmethode vind, is dat ik gebruik kan maken van de honingkamerformaat van de Spaar- en Simplexkasten wat scheelt in hoogte en gewicht.
Wat mijn keuze betreft voor het bijen ras, de zwarte bij, het is een, voor wat ik gelezen heb, rustige bij die al zelf van nature de Rensonmethode toepast, wil ik het proberen om de zwarte bij weer in ons land te krijgen in ieder geval in de omgeving waar ik nu woon.
Nu is het zaak om te sparen om alles te kunnen kopen wat ik nodig heb, en mijn "bijenbloemenweide"