Nieuw: mierenzuur strips.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Nieuw: mierenzuur strips.

Bericht door Hans van der Post. »

Basf heeft in samenwerking met MAQS® Beehive een Canadeese firma, mierenzuurstrips ontwikkeld.

De Nederlandse vertaling
De originele tekst

Video gebruiksaanwijzing
!Hans.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Re: Nieuw: mierenzuur strips.

Bericht door jossmits »

Ik heb hier al eerder over geschreven.
Dit middels is in Frankrijk sinds mei 2014 toegelaten.
Ik heb op verzoek van de FNOSAD, de franse bijengezondheidsorganisatie, dit produkt begin september bij enkele van mijn volken getest.
De resultaten waren een effectiviteit tussen 89 en 97%. Geen verschillen in de ontwikkeling, gedrag, etc met de volken behandeld met apivar.
Ik heb geen ervaring met "gewone" mierenzuurverdampers. Mij lijkt dit een prima alternatief voor die verdampers. Is waarschijnlijk wel een stuk duurder.
Er zijn meer imkers die in Frankrijk dit produkt hebben getest. Ik verwacht dat in de komende maanden de resultaten van alle testen bekend zullen worden.
Als die bekend zijn zal ik die hier melden.

Jos
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Ik denk namelijk dat de strips beter te doseren zijn. Zag elders dat je de strips tussen twee bakken in doet.
Op die plek zal de temperatuur gelijkmatiger zijn waardoor ook een gelijkmatiger verdamping plaatsvind.
Dat was namelijk het probleem van de verdampers die op of naast het broednest opgesteld waren gaven te veel of te weinig "damp" af.
Door gebruik van de gell zal dat beter worden gereguleerd.
!Hans.
jossmits
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ik heb een paar weken geleden een presentatie gehad van de vertegenwoordiger van de distributeur in Frankrijk (Vita Pharma). Hij meende dat de extra ruimte boven de strips extra verdampingsoppervlak geven tov de strips vast onder de dekplank leggen. Dat kan ik me goed voorstellen.
Aanbevolen wordt om deze strips te gebruiken bij een temperatuur tussen 10 en 29,5 graden. Ik vermoed dat de optimale temperatuur tussen 15 en 25 graden ligt. (toen ik ze gebruikte was de temperatuur aan de limiet -bijna 29 graden, de weersverwachting was max 27 graden-).
Ik ben van plan om deze strips dit jaar voor alle volken te gebruiken. Ze lijken mij beter dan de apivar die ik hier al een aantal jaren gebruik, en ook beter dan de verdampers die in de handel zijn. (nog afgezien van het feit dat die verdampers in Frankrijk geen officiele toelating hebben)

Jos
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Nederland en België mogen deze strips niet worden gebruikt, er is geen toelating.
Heel merkwaardig! In heel Europa MOET alles gelijk zijn - nieuwe stofzuigers mogen niet meer dan 1800 watt gebruiken - en zoiets als deze strips moet voor elk land een aparte toelating worden afgegeven. :?
!Hans.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Kan iemand mij vertellen waarom fabrikanten werken met buitentemperaturen...... De strips komen in de kast. De bijen reguleren de binnentemperatuur, hier zit volgens mij een minimale marge in ten tijde van de varoabestrijding. :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.
jossmits
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Hans,

Ik heb begrepen dat ze in Nederland en Belgie dit jaar toelating krijgen.

Jos
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

HI Buzzer,

De buitentemperatuur is van belang omdat de temperatuur in de kast in principe de temperatuur in het volk (tros). Daar omheen is de temperatuur lager. Natuurlijk straalt het volk ook warmte uit. Bij een groter volk is dit effect groter dan bij een klein. Als het buiten koud is, is de temperatuur in de tros nog lekker hoog, maar er omheen zit een lagere temperatuur. Als deze te laag wordt is de verdamping geringer. Dit kun je goed zien als je in augustus een verdamper zet op een klein en een sterk volk. Een sterk volk vult de kast beter, en daarom is de temperatuur om het volk heen hoger. In een klein volk is de temperatuur in het trosje wel even hoog als in de tros van het grote volk maar in de ruimte er omheen niet. De verdamping in een groot volk gaat dan ook sneller dan in een klein volk. Als de buitentemperatuur hoog genoeg is worden in beide volken voldoende hoeveelheden mierenzuur verdampt. Als dit niet het geval is kun je een situatie krijgen waarbij het grote volk wel afdoende tegen de mijten is behandeld en het kleine eigenlijk niet.

Groeten,
Tieme
Stephan
Contacteer:

Bericht door Stephan »

buzzer schreef:Kan iemand mij vertellen waarom fabrikanten werken met buitentemperaturen...... De strips komen in de kast. De bijen reguleren de binnentemperatuur, hier zit volgens mij een minimale marge in ten tijde van de varoabestrijding. :whistle:
http://www.beebehavior.com/infrared_camera_pictures.php
De link hierboven spreekt over een buiten temp van 3,7 graden Celsius...en 3 cm onder de tros 5,5 graden.

Denk niet dat het helemaal juist is om te zeggen dat de bijen de temp in de kast reguleren. Ze reguleren de temp van de cluster of/en het broed.

De buiten temp heeft aanzienlijk invloed op de temp binnen de kast...en dus ook op de verdamping.
Laatst gewijzigd door Stephan op do 05 mar 2015, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Stephan mierenzuur laat je niet in de winter verdampen. :?
Mierenzuur moet je verdampen als de temperatuur buiten de kast in de schaduw minstens 15 + is
Ja in de winter heeft de kast binnen de zelfde temperatuur als buiten.
De tros is aan de buitenkant +13 en in de tros + 24 graden.
!Hans.
Plaats reactie