Nieuw: mierenzuur strips.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Nieuw: mierenzuur strips.

Bericht door Hans van der Post. »

Basf heeft in samenwerking met MAQS® Beehive een Canadeese firma, mierenzuurstrips ontwikkeld.

De Nederlandse vertaling
De originele tekst

Video gebruiksaanwijzing
!Hans.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Re: Nieuw: mierenzuur strips.

Bericht door jossmits »

Ik heb hier al eerder over geschreven.
Dit middels is in Frankrijk sinds mei 2014 toegelaten.
Ik heb op verzoek van de FNOSAD, de franse bijengezondheidsorganisatie, dit produkt begin september bij enkele van mijn volken getest.
De resultaten waren een effectiviteit tussen 89 en 97%. Geen verschillen in de ontwikkeling, gedrag, etc met de volken behandeld met apivar.
Ik heb geen ervaring met "gewone" mierenzuurverdampers. Mij lijkt dit een prima alternatief voor die verdampers. Is waarschijnlijk wel een stuk duurder.
Er zijn meer imkers die in Frankrijk dit produkt hebben getest. Ik verwacht dat in de komende maanden de resultaten van alle testen bekend zullen worden.
Als die bekend zijn zal ik die hier melden.

Jos
Hans van der Post.
Moderator
Contacteer:

Ik denk namelijk dat de strips beter te doseren zijn. Zag elders dat je de strips tussen twee bakken in doet.
Op die plek zal de temperatuur gelijkmatiger zijn waardoor ook een gelijkmatiger verdamping plaatsvind.
Dat was namelijk het probleem van de verdampers die op of naast het broednest opgesteld waren gaven te veel of te weinig "damp" af.
Door gebruik van de gell zal dat beter worden gereguleerd.
!Hans.
jossmits
Contacteer:

Bericht door jossmits »