klein volk bovenop groot volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

klein volk bovenop groot volk

Bericht door johan » ma 16 mar 2015, 12:10

In het maandblad van de koninklijke vlaamse imkersbond, editie januari-februari stond een artikel over een methode om kleine volken na de winter , gescheiden door een koninginnerooster, bovenop een sterk volk te zetten. Op die manier zou het kleine volk profiteren van de warmte van het sterke volk en zouden de werksters van het sterke volk het zwakke volk helpen om zijn broednest uit te breiden. na een maand worden beide broedbakken terug van elkaar gehaald en heb je 2 sterk ontwikkelde volken. de koninginnen zouden, gescheiden door de koninginnerooster afzonderlijk van elkaar hun broednest beleggen, waardoor je de volken makkelijk terug kan splitsen.

Heeft iemand ervaring met deze methode, en wat zijn volgens jullie de nadelen aan deze methode? ik zou deze graag uittesten met enkele volkjes, maar wil natuurlijk geen calamiteiten! tips zijn welkom!

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door JackC » ma 16 mar 2015, 12:27

Vorige week heb ik dit met 3 kasten gedaan, maar bij 2 van de 3 zag ik geen stuifmeel binnenkomen, dus was maar de vraag of er nog een koningin in zat, bij die kasten zijn de bijen door het rooster naar het grotere volk getrokken. Bij het derde in een Segeberger zitten de bijen nog bovenin, maar ik weet niet of er onder ook nog een koningin zit. Bij alledrie de samengestelde kasten wordt stuifmeel gehaald.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Biodlarn » ma 16 mar 2015, 15:03

johan schreef: Heeft iemand ervaring met deze methode, en wat zijn volgens jullie de nadelen aan deze methode? ik zou deze graag uittesten met enkele volkjes, maar wil natuurlijk geen calamiteiten! tips zijn welkom!
Hoi!

Ik heb deze methode vorig jaar als reddingsactie gebruikt bij 2 zwakke volken. Één heb ik zo weten te redden en de andere had schijnbaar geen moer meer en is opgegaan in het grote volk onder.
Ik weet niet of er nadelen aan deze methode zitten. Voor mij niet. Als ik één of meerder volken kan redden op deze manier dan zitten daar voor mij geen nadelen aan. Een voordeel kan zijn dat als je geen moer meer in het zwakke volk hebt, het zwakke volk oplost in het sterke volk beneden en dat nog eens extra kan versterken. De bijen worden dus nuttig gebruikt.
Je kunt een zwak volk ook versterken door het van plaats te wisselen met een sterk volk. Dit is het alle gemakkelijkst misschien.

Voordeel van beide methoden is dat je het volk nauwelijks hoeft te storen. Geen getrek met ramen.

//Han

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door A.A. Staals » ma 16 mar 2015, 17:12

Biodlarn schreef: Je kunt een zwak volk ook versterken door het van plaats te wisselen met een sterk volk. Dit is het alle gemakkelijkst misschien.

//Han
Maar nu niet. :naughty:

aad staals

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Biodlarn » di 17 mar 2015, 08:13

A.A. Staals schreef:
Biodlarn schreef: Je kunt een zwak volk ook versterken door het van plaats te wisselen met een sterk volk. Dit is het alle gemakkelijkst misschien.

//Han
Maar nu niet. :naughty:

aad staals
Moeten ze wel vliegen natuurlijk.....anders helpt het niet :whistle:

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door A.A. Staals » di 17 mar 2015, 08:29

Biodlarn schreef:
A.A. Staals schreef:
Biodlarn schreef: Je kunt een zwak volk ook versterken door het van plaats te wisselen met een sterk volk. Dit is het alle gemakkelijkst misschien.

//Han
Maar nu niet. :naughty:

aad staals
Moeten ze wel vliegen natuurlijk.....anders helpt het niet :whistle:
Dat is niet de rede.
ad staals

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Tieme » di 17 mar 2015, 09:06

Hi Ad,

Ik ben wel benieuwd naar wat wel de reden is.
Volgens de instructie (Liebig bijvoorbeeld) is het in ieder geval zo dat je een zwak volkje bovenop een sterk zet en 4-5 weken later weer er vanaf haalt. Op dat moment kun je het zwakkere volk op de plek van het sterkere zetten. Voor die tijd niet schijnbaar. Ik heb wel een vermoeden waarom dat zou zijn, maar ik hoor het graag van jou.

Groeten,
Tieme

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door A.A. Staals » di 17 mar 2015, 09:49

Tieme schreef:Hi Ad,

Ik ben wel benieuwd naar wat wel de reden is.
Volgens de instructie (Liebig bijvoorbeeld) is het in ieder geval zo dat je een zwak volkje bovenop een sterk zet en 4-5 weken later weer er vanaf haalt. Op dat moment kun je het zwakkere volk op de plek van het sterkere zetten. Voor die tijd niet schijnbaar. Ik heb wel een vermoeden waarom dat zou zijn, maar ik hoor het graag van jou.

Groeten,
Tieme
Op dit moment heb je nog heel veel oude bijen. Als die afvliegen kan het zo maar gebeuren dat het broed niet meer warm gehouden kan worden.
Voor mij is het ook de vraag of het wel zinvol is een klein volkje op een groot volk te zetten. Je maakt het sterke volk zwakker, wat ten koste gaat van de voorjaarsdracht. Maar ja aantallen tellen schijnbaar zwaarder.

ad staals

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Biodlarn » di 17 mar 2015, 13:09

A.A. Staals schreef: Op dit moment heb je nog heel veel oude bijen. Als die afvliegen kan het zo maar gebeuren dat het broed niet meer warm gehouden kan worden.
Voor mij is het ook de vraag of het wel zinvol is een klein volkje op een groot volk te zetten. Je maakt het sterke volk zwakker, wat ten koste gaat van de voorjaarsdracht. Maar ja aantallen tellen schijnbaar zwaarder.

ad staals
Het redden van een volk kost gewoon honing. Het is dus puur de vraag waar je die kunt/wilt missen.
Van het sterke volk, zoals van plaats wisselen of opstapelen kracht put uit het sterke volk. Of van het zwakke volk, laten gaan, bijvoeren en hopen dat het zich weer hersteld. Of het zwakke volk samen slaan met een ander volk en later in de zomer een aflegger maken....
Maar aan het einde kost het gewoon energie = honing.

//Han

Peter_
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: klein volk bovenop groot volk

Bericht door Peter_ » wo 18 mar 2015, 10:37

Goedemorgen,

Laten de volken elkaars moer op deze manier dan gewoon met rust? Of loop je toch risico dat er een moer sneuvelt? Zou je op deze manier ook 2 volken kunnen verenigen? 2 volken op elkaar met rooster en dan na enige tijd een moer verwijderen?

Mvg
Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten