Plaatsen honingkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Teake de Jong
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Contacteer:

Plaatsen honingkamer

Bericht door Teake de Jong »

Even een vraag voor de ervaren imkers onder ons:

Mijn twee volken zijn tot nu toe goed door de winter gekomen en komen beiden volop met stuifmeel aanzetten zo gauw de temperatuur wat omhoog gaat, ook hebben ze nog voer voldoende.
Beide kasten zijn goed bezet 5 tot 7 raampjes (kan dat nog niet zo goed inschatten) en ik heb de honingkamer die ik op aanraden van een ervaren imker de hele winter onderop had staan onlangs verwijderd.
Beide kasten hebben brias, al is het mij nog niet gelukt om eitjes te zien maar dat zal aan mijn ogen liggen, wel zag ik mooie larfjes in verschillende formaten en gesloten broed met jonge bijen die zich aan het uitknagen waren, ook zag ik in één van de kasten "Madame" paraderen.

Wanneer zullen de bijen met de eerste nectar binnen komen, of is dat al in gang gezet?
Ik heb voor beide kasten nog niet voldoende uitgebouwde honingkamer ramen, kan ik er nu al een honingkamer opzetten zodat de dames alvast aan het bouwen kunnen in de honingkamer om goed voorbereid te zijn wanneer het echte nectar halen gaat beginnen?
Zoja, moet ik er dan ook al gelijk een moerrooster tussen leggen, terwijl er in de broedkamer nog ruimte voldoende is voor "Madame"?
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groet,

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Plaatsen honingkamer

Bericht door johan »

Teake,
of je nu al een honingzolder kan plaatsen is afhankelijk van 3 factoren: het weer, het drachtgebied en de sterkte van je volk. in het algemeen is het zo dat als je aan 1 van de 3 factoren niet kan voldoen, je geen honingzolder zet. (uitzondering bv. is als je de bijen plaats wil geven om ze zo te verhinderen te gaan zwermen). als je volk maar 5-7 ramen bezet, dan doen de 2 andere factoren er zelfs niet meer toe. de bijen zullen niet naar boven gaan zolang de ruimte beneden niet bezet is. om de ruimte boven te gaan bezetten heb je immers bijen nodig die die ruimte kunnen verwarmen en bijen die voor een nectaroverschot kunnen zorgen (= voldoende vliegbijen). die bijen heb je nu niet, dus kan je ook nog geen honingzolder zetten, lijkt mij. je zal er meer slecht dan goed mee doen op dit moment. wacht nog enkele weken tot de broedbak volledig bezet is. Let er wel op dat de koningin niet 'geblokkeerd' geraakt, maw: dat ze voldoende ruimte heeft om te blijven leggen. geen broed = geen bijen = geen haalbijen. te weinig plaats = zwermen. te veel plaats = te koud voor de bijen.
het is een moeilijk evenwicht, dat wel.
Teake de Jong
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Contacteer:

Bericht door Teake de Jong »

Dankjewel Johan voor je duidelijke antwoord, ik moet dus nog even geduld hebben :wink:
Als het moment daar is dat de honingkamer er op kan, is het dan direct noodzakelijk om een moerrooster te plaatsen?
Of kan ik beter eerst de bijen rustig de kans geven om naar boven te komen en pas een paar dagen later het moerrooster te plaatsen?

Groet,

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Als je uitgebouwde raten hebt direct een moerrooster. Heb je alleen kunstraat dan eerst een paar dagen zonder. Als de bijen aan het bouwen zijn het moerrooster ertussen. Dan wel oppassen dat je de moet niet boven opsluit
Plaats reactie