TROTS! Mijn 1ste zwerm uit de TBH

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Rob van Dipten
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica-achtige natuurzwermen in TBH
Contacteer:

TROTS! Mijn 1ste zwerm uit de TBH

Bericht door Rob van Dipten »

Vorig jaar gestart met 2 natuurzwerm volken en hoewel er toch voldoende ruimte was besloot mijn tuinvolk te gaan zwermen.
Machtig mooi gezicht. Ze bleven in de tuin en bij de kweepeer verzamelden de dames zich. Paar uurtjes later in het kistje gedaan en vanmiddag naar de andere bijenstand gebracht waar ze nu in de lege TBH zijn overgebracht.
Opmerkelijk was dat ik bij de zwerm, voordat ze zich definitief verzamelden, ook wat darren heb gezien en bijen met vette pollen aan de pootjes. Opvallend was ook dat de dames er nogal flink op los poepten toen ze loskwamen en rondvlogen.
Heb er vandaag maar een filmpje van gemaakt: https://youtu.be/bgOssrahT08

Nu maar wachten tot mijn volk bij Wijngoed Thorn besluit te gaan zwermen, ik vind dit toch een van de hoogtepunten van het imkeren voor mij.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: TROTS! Mijn 1ste zwerm uit de TBH

Bericht door Ewout »

Rob van Dipten schreef:ik vind dit toch een van de hoogtepunten van het imkeren voor mij.
Helemaal mee eens! Natuurzwermen zijn zo sterk, geen kunstzwerm die daar in de buurt komt.
Toch zijn er veel imkers die vinden dat het de verantwoordelijkheid van de imker is om het zwermen te voorkomen. En als een volk zwermt, dan heb je het niet goed gedaan... :think:
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Bericht door imker Marinus »

Ewout schreef: Helemaal mee eens! Natuurzwermen zijn zo sterk, geen kunstzwerm die daar in de buurt komt.
Toch zijn er veel imkers die vinden dat het de verantwoordelijkheid van de imker is om het zwermen te voorkomen. En als een volk zwermt, dan heb je het niet goed gedaan... :think:
Ewout, zo'n intelligente man als jij weet toch wel waarom inderdaad veel imkers het hun verantwoordelijkheid is om het zwermen te voorkomen? Het lijkt wel of je een relletje wilt maken :) . Veel imkers zullen het met je eens zijn dat natuurzwermen sterk zijn. Maar wanneer de niet-imkers met een zwerm geconfronteerd worden, kunnen de emoties hoog oplopen. Van de week hoorde ik nog van een vrouw die hevig in paniek was door een zwerm in haar tuin. Dat is sowieso niet leuk voor iemand (om ergens zo van in paniek te raken). Nu zullen er ook nuchtere mensen zijn hoor, onder de niet-imkers. Maar daar ligt (in ieder geval deels) wel de verklaring voor het gegeven dat imkers het hun verantwoordelijkheid vinden zwermen te voorkomen: bij het voorkomen van overlast bij anderen. Bij het volkstuinencomplex waar ik een paar volken heb staan, is me wel te verstaan gegeven dat ze weliswaar erg blij zijn met een imker, maar zwermen willen ze niet meemaken.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Ik wil geen relletje maken hoor, ik heb niet gezegd dat ik het er niet mee eens ben. Maar nuance is goed, en daarom wilde ik er iets over zeggen. Ik vind het ook de taak van een imker om overlast te voorkomen! Dat betekent alleen niet (altijd) dat een zwerm voorkomen moet worden, hangt helemaal af van de locatie van de stal. Reinigingsvluchten kunnen ook behoorlijk overlast veroorzaken! Daar kan Dirk Blanken alles over vertellen... (liep goed af)
Bij ons (ook op een volkstuinencomplex) ontsnapt er ook wel eens een zwerm, niet met opzet. Ik laat dan zien dat je met blote handen en zonder pak zo'n zwerm in een kast kunt doen, dat vinden mensen schitterend.
Plaats reactie