raten rang schikken in kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jroozenburg
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

raten rang schikken in kast

Bericht door jroozenburg »

hallo wie heeft hier ervaring mee laat het me even weten zie bijgaande link

https://www.youtube.com/watch?v=ZnsEX49UkiQ
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: raten rang schikken ik kast

Bericht door Bart de Coo »

Ik ken het verhaal. Het werd in een van de laatste nummers van Bijenhouden beschreven in een ingezonden brief. Het is het bekende verhaal van de Griekse y's en de vredestekens.

Ik geloof overigens niet dat het iets uitmaakt. Een bij neemt een cel gewoon in gebruik voor de opslag van stuifmeel, honing of broed. Die cel is zeshoekig en heeft bepaalde afmetingen. Ik denk niet dat de bij let op de positie van de cellen aan de andere kant van de raat. Dat lijkt me zeer sterk.

Groet,

Bart
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: raten rang schikken in kast

Bericht door Ewout »

wp_ss_20150504_0002.png
Uit: http://www.imkerschule-sh.de/sites/defa ... 4-2015.pdf

Ik vroeg DB imker Wim van Grasstek en tijdje geleden bij een lezing wat hij hierover dacht, maar hij vond het onzin. Wel zei hij dat nazwermen veel chaotischer bouwen dan voorzwermen, omdat een nazwerm minder harmonisch is.
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Als Wim van Grasstek iets over bijen beweert, dan kan het niet waar zijn. Wim heeft op apidologisch gebied geen enkel gezag voor mij. De reden is dat Wim een aanhanger is van de 'antroposofie', de leer van morosoof Rudolf Steiner (1861-1925), bij wie eveneens de ideeën begonnen zijn over de 'biologisch-dynamische' landbouw en veeteelt. Heel opmerkelijk dat Wim iets 'onzin' vindt. Uitgerekend híj?

Overigens denk ik op grond van de documentaire Een hand vol bijen van Lydia Koopmans dat Wim een ontzettend aardig en goed mens is, bij wie het hart voor de bijenteelt op de juiste plaats zit. Ik zou graag eens een pilsje met hem drinken om uitvoerig toe te lichten wat ik hierboven gezegd heb.

Groet,

Bart
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Haha, ik had het kunnen weten met jou Bart!

Maar eerlijk is eerlijk: net zo goed als jij relatief veel weet over lattenkasten en korfimkeren, zo weet Wim van Grasstek veel over natuurbouw en zwermen. Of je het met zijn geloof eens bent staat daarbuiten toch?
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Wim zei dus 'een nazwerm bouwt chaotischer dan een voorzwerm.' Wat bedoelt Wim met 'chaotisch'? Heeft hij dat onderzocht door het bouwen van nazwermen te vergelijken met dat van andere volken (wat voor dan precies?) op grond van zekere parameters?

Veel mensen denken dat je van ervaring kunt leren. Helaas is dat niet zo. Je kunt door en door ervaren zijn en toch jaren lang blijven hangen in onzinnige handelingen. Het is niet de ervaring die leerzaam is, maar het logische nadenken. Je kunt dat leuk illustreren aan de hand van het volgende voorbeeld.

'Het is heel gevaarlijk om over te steken op een drukke autoweg. Dan kun je namelijk overreden worden en doodgaan. Ik weet dat uit ervaring.' (Gedachte en voorbeeld zijn geleend van Karel van het Reve)

In werkelijkheid snap je natuurlijk dat je kunt doodgaan door te kijken en even na te denken. Met ervaring heeft dat niks te maken.

Maar als we ervan uitgaan dat Wim even nadacht, en de 'antroposofie' dus even liet voor wat ie was, nadat hij het raatwerk van een nazwerm in ogenschouw nam - in overweging nemend dat Wim zijn bijen graag laat zwermen - dan kun je hem inderdaad gezag toekennen.

Groet,

Bart
gerard.b.w.vos
Contacteer:

Bericht door gerard.b.w.vos »

Met een duidelijk stellen dat het onzin is kan je niet zeggen dat iets waar of niet waar is.
Heb jij, Bart dit onderzocht?
Dat is moeilijk uiteraard.
Referentie volken plaatsen, zowel in warmbouw als koudbouw, langdurig meten en vastleggen van gegevens, enz.
Geen "normaal" mens/imker die dat doet.
Moet nu echter zelf een constatering melden, waar of niet... daar geef ik geen garantie op af.
Ieder jaar zijn er wel ramen in mijn volken die niet mooi worden uitgebouwd.
Toegepast raat is/was zowel gewalst als gegoten, van aankoop en (de laatste drie jaar ook) zelf gegoten.
Deze winter is alle raat zelf gegoten.
En heb ik er nu secuur op toegezien hoe deze ingesmolten en geplaatst zijn de afgelopen weken in de volken.
Gisteren al m'n volken doorlopen.
En ook zonder een prikje, handschoenen en kap.
Maar dat was al wel langer zo gelukkig :D
Mijn constatering hierbij was dat de ramen dit jaar wel erg mooi waren uitgebouwd.
Komt dat door het klimaat, buitentemperaturen, sterkte van de volken, dracht die binnenkomt????
Of toch de wijze van plaatsing?
Geen idee, de tijd zal het leren.
Weet wel dat onze bijen vaak slimmer zijn dan hun/haar verzorgers die denken alles al te weten.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Ik heb geleerd en ook wel menen waar te nemen: de voorzwerm bouwt enthousiaster en netter omdat de moer meteen aan de leg wil en is, terwijl in de nazwerm een onbevruchte moer zit en de zwerm dus niet goed geharmoniseerd is en er de eerste dagen een rommeltje van kan maken, en zelfs nog niet zeker weet of ze wel ter plekke wenst te blijven.
gr,
m
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Bart de Coo schreef:[................] Veel mensen denken dat je van ervaring kunt leren.
Helaas is dat niet zo.
Je kunt door en door ervaren zijn en toch jaren lang blijven hangen in onzinnige handelingen.
Het is niet de ervaring die leerzaam is, maar het logische nadenken. [.................]
Groet, Bart

Bart het is van de ervaring leren en logische nadenken.
Iemand die goed kan nadenken kan nog niet bijenhouden daar heeft hij ervaring voor nodig en die ervaring haalt hij/zij eerst van een leraar :) om vervolgens met eigen ervaring en daar over na te denken. Neem aan dat jij ook op die wijze les geeft. :be2:
maar nu gaan we off totopic.
Overigens is antroposofie (die ik niet onderschrijf) een levenswijze en geen geloof. :wink:
!Hans.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Bart, [................] 'Veel mensen denken dat je van ervaring kunt leren'. En dat is is ook waar, alleen 'door ervaren leren' is een verkorte versie van: ervaren=> terugblikken=> reflecteren=> begrijpen=> leren. Veel dingen kan een mens alleen leren vanuit ervaren (hebben).

En je heb gelijk dat er vanuit ervaren veel onzin 'geleerd' wordt van kort door de bocht N=1 conclusies van mensen die geen zin hebben hun verstand te gebruiken.
gr,
m
Plaats reactie