Experiment: tweede broedkamer boven of onder plaatsen?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Experiment: tweede broedkamer boven of onder plaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Het is een jaarlijks terugkerende vraag en iets waar veel imkers mee worstelen: plaats ik de tweede broedkamer boven of onder de eerste. Bovenop heeft als voordeel dat je direct 50% van je raten kunt vervangen als je in het najaar de onderste bak er weer afhaalt. Onderop is natuurlijker en iets beter voor de warmtehuishouding. Hans van der Post reageerde op een gegeven moment met de opmerking: probeer eens beiden bij twee volken, dan weet je het.
Zo gezegd, zo gedaan: ik heb bij mijn kleinste volk (de winter uitgekomen met 6-7 ramen bijen) de bak onder geplaatst en bij mijn grotere volk (7-8 ramen bijen na de winter) de bak er bovenop gezet. De verschillen zijn immens! De eerste volk zit nu nog voornamelijk in de bovenbak en willen onderin nog niet echt bouwen, het tweede volk heeft de bovenbak (10 ramen kunstraat) al helemaal uitgebouwd en zit bomvol bijen! Er is broed in de bovenste en onderste bak. De moer was in een paar weken al volop aan de leg in de bovenste bak. Wel opvallend: in de onderste bak worden nu speeldoppen (vandaag ook een paar vers belegde verwijderd) gemaakt, in de bovenbak niet.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen. Voorlopig heb ik nu een duidelijke voorkeur voor er bovenop plaatsen.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Experiment: tweede broedkamer boven of onder plaatsen?

Bericht door Hans van der Post. »

Leuk dat je het experiment : kunstraat boven/ beneden hebt gedaan.
Zo zijn er wel meer "verhalen" die op historie zijn gestoeld, voordurend zijn doorverteld en dan een eigen leven zijn gaan leiden.

Ja, het wel waar dat bijen van nature van boven naar beneden bouwen.
Maar het lukt niet goed in een bijenkast met aangeboden kunstraat ramen .
!Hans.
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Santtu Pikkarainen schreef: Zo gezegd, zo gedaan: ik heb bij mijn kleinste volk (de winter uitgekomen met 6-7 ramen bijen) de bak onder geplaatst en bij mijn grotere volk (7-8 ramen bijen na de winter) de bak er bovenop gezet. De verschillen zijn immens! De eerste volk zit nu nog voornamelijk in de bovenbak en willen onderin nog niet echt bouwen, het tweede volk heeft de bovenbak (10 ramen kunstraat) al helemaal uitgebouwd en zit bomvol bijen!
Het was natuurlijk ook wel een beetje voorspelbaar. Als een volk zo klein is (6-7 ramen) dan bezet het de BK niet eens, en heeft het ook geen noodzaak om naar beneden te gaan bouwen. Als ze nu de bak wel vol hebben zullen ze langzaam naar beneden gaan zakken, met gevolg ramen die eerst alleen half uitgebouwd worden. Die bak moet dan nu ook naar boven.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Ik kan me nog herinneren dat ik vorig jaar de tweede broedkamer tijdens de voorjaarsdracht bovenop de eerste had gezet, toen werd hij vol honing gestopt. Dit jaar was ik eerder met de tweede bak, met duidelijk beter resultaat.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

De 2de kun je wanneer de eerste voldoende bijen heeft altijd beter op de eerste zetten,omdat het uitbouwen van de ramen dan veel sneller gaat.
Je hangt dan 2 ramen met open broed tussen de ramen met kunstraat en 2 ramen met kunstraat in de beneden bak aan de buitenkant(dit om de warmte huishouding niet teveel te belasten in de onderbak.
Bij dracht en voldoende bijen uiteraard kunnen ze een tweede broedkamer makkelijk in een week uitbouwen.
Gooien ze hem vol met nectar,dan haal je de ramen met broed uit de tweede broedkamer en vervang je deze door ramen met kunstraat.
de ramen met broed kun je dan tussen de ramen met kunstraat hangen in de nieuwe broedkamer die onder de 2de gezet wordt op de eerste.
Gooien ze hem niet vol met nectar,maar met broed,dan plaats je op de 2de broedkamer een k-rooster met daarop een broedkamer met 8 ramen kunstraat en 2 ramen open broed.
De 2 ramen met kunstraat aan de buitenkant hangen in broedkamer 2.
Op deze manier gaat het als er tenminste voldoende dracht is altijd goed.
De 4de broedkamer kun je ramen die uitgebouwd zijn in de derde om en om hangen met kunstraat....op deze manier zul je als er voldoende dracht is,veel honing kunnen oogsten.
Je kunt met dit spelletje doorgaan tot halverwege de Linde dracht.
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Alex, begrijp ik uit je reactie dat jij niet tussendoor slingert, maar blijft door bouwen?
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Hoi Jack,
Klopt,het steeds tussendoor slingeren geeft veel meer werk omdat je na afloop alles moet schoonmaken.
Soms moet je door gebrek aan materiaal of zoals vorig jaar bij een buitengewone vroege start van de voorjaars dracht,maar ik doe het liever in 1 keer.
Dus voor mij eind mei/begin juni...dat is voor de linde dracht,de voorjaars honing eruit.
En dan meteen na de linde dracht.....hierna begin ik meteen met kleine hoeveelheden voeren voor de winter.
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Duidelijk Alex, dank je. Je slingert de voorjaarshoning dus wel apart, maar zo laat mogelijk, begrijp ik.
De reden dat ik vaak al vroeger slinger is dat men komt vragen naar voorjaarshoning, vorig jaar slingerde ik al de eerste op 20 april en dat blijken de klanten niet vergeten.
Dit jaar wordt het sowieso een maand later, dus dan kan het inderdaad maar beter ineens.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Even een update: bij het volk waar ik de BK bovenop had gezet heb ik een derde BK erbij gezet! Het volk was zermlustig geworden. Ook bovenop, tussen de BK en HK. Binnen een week hadden ze hem uitgebouwd en in gebruik genomen. Dit volk heeft nu in 3 BK's broed en in de bovenste BK een behoorlijke hoeveelheid honing opgeslagen (lekker voor de bijtjes!). Ook de honingkamer begint vol te lopen. En dat terwijl de lindebloei nog moet beginnen.

Het volk waar ik de BK onder had geplaatst (met oog op het experiment heb ik de BK onder laten staan, ondanks het advies van Hennie). Heeft inmiddels de onderste BK ook helemaal uitgebouwd en in gebruik genomen. Dit volk is nog steeds duidelijk kleiner.
vdiesveld

Bericht door vdiesveld »

Ik heb ook een tijdje geëxperimenteerd en heb gemerkt dat het tijdstip van plaatsen heel belangrijk is. Ik zet als de kers bloeit een honingbak erop. Als ze die redelijk gevuld hebben en de honingbak vol met bijen zit, zet ik een bk met kunstraat tussen de eerste bk en de hk. Die bouwen ze dan in no time uit en stoppen die vol met broed en weinig honing. Als de eerste hk vol is, dan zet ik evt nog een tweede hk onder de eerste hk. Dan is de voorjaarsdracht meestal voorbij en krijgen ze zwermneigingen. Dan maak ik of een aflegger of ik laat ze zwermen. In het volgende voorjaar haal ik de onderste bk met oude raat weg en dan zijn we weer bij de kersenbloei. Gaat vaak volgens plan.
Plaats reactie