verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Wout w
Berichten: 25
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 09:11
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

verplaatsen

Bericht door Wout w » za 30 mei 2015, 14:09

Beste forumleden,

Morgen krijg ik de kans om mijn eerste volkje op te halen. Er is alleen één probleem. Het volk gaat verplaatst worden naar een een stand die 3,5 km verderop ligt. Zijn er tips om het afvliegen van bijen zo veel mogelijk te voorkomen? Hier en daar heb ik daar wat informatie over gevonden, maar graag zou ik dit aanvullen met jullie ervaringen.

Vriendelijke groeten,
Wout

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door gijs.v » za 30 mei 2015, 14:34

Zet het volkje tijdelijk ergens anders neer. Zes weken verder dan 6km van de oorspronkelijke standplaats. Die plaats moet dan ook verder dan 6km zijn van de plaats waar hij moet komen te staan.

Wout w
Berichten: 25
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 09:11
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door Wout w » za 30 mei 2015, 15:18

Bedankt voor de informatie. Op dit moment heb ik niemand bij wie ik een kast kwijt mag die hemelsbreed meer als 5 km verderop woont. Dat word even hard zoeken.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door Erik Konijn » za 30 mei 2015, 15:26

Is het volkje goed stevig? Je kan ook wat takken op de vliegplank binden leggen of plakken maar dan zullen ze opnieuw moeten oriënteren. Vlieggat s ávonds pas openzetten. zo zou ik het doen. Als er voldoende dracht in je eigen omgeving is vliegt er geen bij terug. Succes

Wout w
Berichten: 25
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 09:11
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door Wout w » za 30 mei 2015, 19:11

Bedankt voor de info. Morgen ga ik overleggen met de imker waar ik het volk van krijg hoe zij er over denkt. Het volkje heb ik nog niet gezien dus of het stevig is weet ik niet.

berg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 06 sep 2002, 13:05
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: begraafplaats Buitenveldert te Amsterdam
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door berg » zo 31 mei 2015, 11:42

Ik hoorde laatst van een college imker dat er in het blad bijenhouden een artikel was geplaatst dat duitse imkers
het volkje een dag dicht hielden en zo de orientatie kwijt raakten.
Ze hoeven op deze manier dus niet 6 km verplaatst te worden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door Hans van der Post. » zo 31 mei 2015, 12:32

Wout w schreef:Beste forumleden,
Morgen krijg ik de kans om mijn eerste volkje op te halen. Er is alleen één probleem. Het volk gaat verplaatst worden naar een een stand die 3,5 km verderop ligt. Zijn er tips om het afvliegen van bijen zo veel mogelijk te voorkomen? Hier en daar heb ik daar wat informatie over gevonden, maar graag zou ik dit aanvullen met jullie ervaringen.
Vriendelijke groeten,
Wout
Wout, mijn bijenvolken staan op drie plekken: volkstuin, garage dak en buitenplaats Poelgeest. Tussen Poelgeest en volkstuin is het hemelsbreed 850 meter en garage dak 600 meter.Ik kan met een gerust geweten :angelic-innocent: volken verplaatsen. Tussen Poelgeest en volkstuin komt geen bij terug.
In een normaal drachtgebied zoals hier in Oegstgeest gaan de bijen geen 1,5 km vliegen!
Als er niets te halen is schooieren die cirkel wel af.
Gewoon doen. :be2: Niet alle bijen in het bijenvolk zijn vliegbij, 3/4 daarvan zijn nog niet zover geweest.
!Hans.

Wout w
Berichten: 25
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 09:11
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: verplaatsen

Bericht door Wout w » ma 01 jun 2015, 11:28

Bedankt voor het gerustellende bericht. Het volk staat inmiddels op zijn plek. Ben erg blij met het eerste volkje. :hive:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten