Honing erg vochtig
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Honing erg vochtig
Gisteren heb ik mijn voorjaarshoning voor de 2e keer afgeschuimd en gelijk het vocht gemeten (zonder roeren). Dat was een tegenvaller met een vovctgehalte van ruim 20%! Wat raar: de raten waren grotendeels verzegeld, veel raampjes zelfs helemaal! Zou dit komen door het rare voorjaar?
Kan ik hier nog iets mee doen? En wat doen jullie ermee als je dit overkomt?
Uiteraard kan ik de honing voor een weggeefprijsje (zodat ik in ieder geval de kostprijs van de potjes eruit heb) aan bekenden verkopen met de mededeling dat het maar 3 maanden houdbaar is. Van een deel kan ik mede maken, maar ik heb 18 kg honing, dat is teveel voor mijn medeproductie. Met een kilo of 7 à 8 ben ik daar ook wel klaar mee.
Terug voeren aan de bijen? Wanneer en hoe? Nu staan de bakken erop voor zomerhoning. Zou ik het na de zomerhoning kunnen voeren? De kans is aanwezig dat het dan al gaat gisten. Of zou ik de honing nog na kunnen drogen door het in een weckketel tot 35 graden te verwarmen?
Kan ik hier nog iets mee doen? En wat doen jullie ermee als je dit overkomt?
Uiteraard kan ik de honing voor een weggeefprijsje (zodat ik in ieder geval de kostprijs van de potjes eruit heb) aan bekenden verkopen met de mededeling dat het maar 3 maanden houdbaar is. Van een deel kan ik mede maken, maar ik heb 18 kg honing, dat is teveel voor mijn medeproductie. Met een kilo of 7 à 8 ben ik daar ook wel klaar mee.
Terug voeren aan de bijen? Wanneer en hoe? Nu staan de bakken erop voor zomerhoning. Zou ik het na de zomerhoning kunnen voeren? De kans is aanwezig dat het dan al gaat gisten. Of zou ik de honing nog na kunnen drogen door het in een weckketel tot 35 graden te verwarmen?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Honing erg vochtig
Ik denk dat je honing nog goed is. Neem aan dat je de honing in een vat hebt zitten met een snijkraan?
Tap daar nu eens een pot en meet die honing eens.
Weet bijna zeker dat die honing wel goed is.
Als je dat een aftapkraan hebt waarom schuim je de honing af?
Elke keer dat je het vat opent komt verse lucht bij met vocht.
Als je rustig honing tapt zal de laatste paar potten honing wat schuim hebben of je gebruikt die honing om mede te maken.
Tap daar nu eens een pot en meet die honing eens.
Weet bijna zeker dat die honing wel goed is.
Als je dat een aftapkraan hebt waarom schuim je de honing af?
Elke keer dat je het vat opent komt verse lucht bij met vocht.
Als je rustig honing tapt zal de laatste paar potten honing wat schuim hebben of je gebruikt die honing om mede te maken.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Eerst afschuimen dan doorroeren en dan pas meten . zoals Hans al schrijft , het meeste vocht zit bovenin je vat .Santtu Pikkarainen schreef:Gisteren heb ik mijn voorjaarshoning voor de 2e keer afgeschuimd en gelijk het vocht gemeten (zonder roeren).
Het schuim met de honing welke je er afschept is ook gewoon terug te voeren en bij de volgende ronde is zij wel goed .
Jaap v P
-
- Contacteer:
Heren, bedankt!
De honing zit nu in een hermetisch gesloten kunststof emmer. Ik heb een metalen vat met snijkraan, maar dat vat sluit niet hermetisch af (zit wel een deksel op natuurlijk). Vandaar dat ik altijd eerst afschuim in de kunststof emmer, dan overgiet in het metalen vat en daarna de potjes vul. Ik ga vanavond na het roeren nog eens meten.
Als je honing terugvoert, moet het dan verdund worden met water, of gewoon zo in een voerbak en aan de bijen geven?
De honing zit nu in een hermetisch gesloten kunststof emmer. Ik heb een metalen vat met snijkraan, maar dat vat sluit niet hermetisch af (zit wel een deksel op natuurlijk). Vandaar dat ik altijd eerst afschuim in de kunststof emmer, dan overgiet in het metalen vat en daarna de potjes vul. Ik ga vanavond na het roeren nog eens meten.
Als je honing terugvoert, moet het dan verdund worden met water, of gewoon zo in een voerbak en aan de bijen geven?
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik voer dit meestal terug zonder te verdunnen in een pot met wat ( spijker) gaatjes in het deksel
Verdunnen is natuurlijk ook goed mogelijk .
Jaap v P
Verdunnen is natuurlijk ook goed mogelijk .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Eerst roeren en dan meten. ook voor je het in de potten doet ff goed doorroeren.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Wellicht ook even kijken of de refractometer goed was gecalibreerd.
-
- Contacteer:
De refractometer heb ik direct erna gecontroleerd, is niks mis mee. Ik heb net gemeten na het roeren: 19,2. Dus wel aan de vochtige kant, maar geen probleem 

-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Ik heb dit jaar al een paar keer meegemaakt dat de onverzegelde honing minder vocht had dan de verzegelde honing en dat scheelde behoorlijk.
Onverzegelde honing was 17% en de verzegelde 18.5%
Onverzegelde honing was 17% en de verzegelde 18.5%
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior