Een val voor de Varroamijt

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Een val voor de Varroamijt

Bericht door Kroese »

In het Juni blad "bijenhouden" staat een arrest methode beschreven Ronny Kiesewetter.
Mij sprak deze methode wel aan, omdat het past gelijktijdig met doppenteelt.
De komende weken ga ik deze methode op werkbaarheid testen.

Vandaag 18 Juni heb ik van een aantal (pleeg)volken de oude koningin opgesloten in een HK, die op de 1e BK gezet is.
In deze HK bak heb ik de OK op 10 uitgebouwde honingramen gezet. Tussen de 1e BK en deze HK heb ik een goed sluitend raamrooster geplaatst.
Op de HK bak met de OK heb ik mijn 2e vlieguitlaat met rooster gezet. Daarop de 2e BK met 2 ramen larfjes met daar tussen 1e dags aangeblazen larfjes van mijn teelt moer. Daar weer boven de HK's voor de honing.

Op 25 Juni ga ik de OK weer een nieuwe HK (de 2e) met uitgebouwde ramen geven.
De belegde 1e HK bak plaats ik dan boven de 2e uitlaat, en kan daar dan weer nieuwe 1e dags larven tussen hangen.
Die belegde bak is 9 dagen later volledig gesloten = 4 Juli. de eerste eitjes zijn dus op 18 Juni gelegd, en komen uit 21 dagen later is 9 juli.

Op 2 Juli ga ik de OK weer opsluiten op de 3e HK. Dit is het laatste vangraam, het broed in de broedkamer ramen is op 9 Juli (werksters) 12 Juli (darren) uitgelopen.

Op 4 Juli gaan die ramen gesloten broed van de 1e HK ramen niet in de zonnewas smelter, maar op een warmte stapel zonder bijen erop.
Die warmte stapel houd het broed middels een verwarming en thermostaat en circulatie op temperatuur.
In die stapel komt dan ook een mierenzuur verdamper Liebig dispencer te staan, die door de ventilator door de stapel HK bakken wordt gecirculeerd.
Ik heb dit al eens vaker gedaan, en het werkt. Na 1 dag op de stapel kunnen de ramen terug naar het volk, of wat ik er mee doe is ze aan broedaflegger volkjes met een JK 2015 te geven. De grote pleegvolken kunnen die bijen aderlating makkelijk hebben.

Op 9 Juli kan de moer weer vrij in een broedkamer gaan leggen, na eerst de donkere raten er uit geselecteerd te hebben uit 2 BK's naar 1 BK terug. Die 1e BK (DUHOKA raammaat is groot genoeg voor de rest van het seizoen. Ik heb dan gelijk de volken wat krapper gezet voor enkele volken naar de heide toe. Als het met de heide nog wat gaat worden tenminste (te droog, er zit nog geen nieuw lot op de heide)

Video van mijn kasten configuratie met de arrest HK.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imnM4ANXWL4[/youtube]
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Een val voor de Varroamijt

Bericht door Alex Mönch »

Een mooie methode Hennie,maar met 3 behandelingen met Beevital Hiveclean,ben je ze ook zo goed als allemaal kwijt.
Het is dus erg makkelijk en snel in gebruik.
Het grote spaarkast volk o.a. van vorig jaar,heeft nog steeds een lage varoa druk en dit met de laatste behandeling ergens eind augustus of begin september vorig jaar.
Bij al mijn andere volken,zie ik ook nog steeds niet darrenpoppen trekken door de bijen,of kruipers met misvormde vleugels.
Ik pas ook geen winter behandeling toe.
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Alex Mönch schreef:Een mooie methode Hennie,maar met 3 behandelingen met Beevital Hiveclean,ben je ze ook zo goed als allemaal kwijt.
Het is dus erg makkelijk en snel in gebruik.
Ja Alex, het werkt inderdaad sneller bij het normaal imkeren, alhoewel je de honing dan niet "biologisch" kan noemen. :lol:

Het past gewoon redelijk eenvoudig bij mijn doppen teelt. Ik moet toch iedere week van die pleegvolken het open broed naar boven het rooster halen om mijn 1 dags larfjes er tussen te hangen. Nog een ruime week later gaan die gesloten broedramen in de "broedstoof" stapel met MZ.
De aderlating van het broed zie ik als vervanging van de schudzwerm die ik vaak op ongeveer 20 Juli (na de Linde slinger) maak.
De moeren zijn natuurlijk wel wat beperkt in de broedruimte (net als de renson methode) maar dan hebben ze meer tijd om de Linde oogst binnen te slepen. :dance: En ik vind dat slingeren echt geweldig. :snooty: :think:

Wat ik nog een bijkomend groot voordeel vind, is dat ik aan het eind van die arrest periode het laatste broed en een evt oude of slechter presterende moer kan verwijderen.
Ik heb dan gelijk mijn volk hopeloos moerloos. Ik kan dan direct een leggende 2015 moer invoeren op nieuwe (schone) uitgeslingerde DUHOKA ramen. Een schoon volk op nieuwe ramen, wat wil je nog meer :be3:
klinkt erg positief, maar uit de praktijk weet ik dat dit nooit met alle volken gaat lukken.
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Vandaag de moeren in een schone HK in arrest gezet (2e)
Bij de eerste kast was het mis, de moer was weg, en er waren redcellen op het open broed in de BK gezet.
Deze redcellen gebroken, en die toen heb ik dit volk maar larven gegeven, om het verlengt moerloos te houden.
Dat raam met larven dient dan als varoa val. Daar gaan ze natuurlijk wel iedere keer redcellen op trekken.

Bij de andere volken het volgende:
De moeren in een schone HK in arrest gezet (2e)
De 1e belegde HK heb ik boven het rooster gezet om verzegeld te worden, en al varoa val te dienen.
9 dagen na vandaag is het broed van die 1e HK gesloten en zet ik het op een temperatuur geregelde stapel met MZ verdamper.
Daar blijven ze dan 1 dag staan, en kunnen die raten evt terug naar het volk, of naar andere volkjes toe.

Hieronder het gewijzigde schema
arrest schema.pdf
(36.2 KiB) 249 keer gedownload
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Let op langdradig technisch verslag van de arrest bak methode:
Wie leest dit nog? :hand:

Maandag 6 Juli was al het broed gesloten van de 1e arrest HK bak.
Ik heb alle volken het broed afgenomen zonder bijen. De meeste volken hadden 6-7 HK raampjes gesloten broed, de rest was aan de zijkant gevuld met Linde. Die ramen heb ik van alle volken op een warmte (broedstoofachtige) stapel met luchtcirculatie gezet. Ik heb op de bovenste bak 50Ml MZ op een keukendoek gedruppeld. De verdamping gaat door de luchtcirulatie erg snel.
Dit heb ik tot de volgende dag laten staan. Tijdens het broed afnemen op Maandag heb ik alle groen gemerkte moeren onder het rooster in de 1e BK bak vrijgelaten. De rood gemerkte (2 jaar oud) heb ik in een dichte kooi in die 1e BK tussen de ramen gehangen.
Dinsdag heb ik de oude moeren er uit gehaald, en toen op de zelfde plaats een B70 F1 X stand in een kooi met weinig suikerdeeg op de zelfde plek gehangen als waar de oude hing. In de namiddag heb ik 5 schudzwermen gemaakt van de 5 volken waar de oude (rode) moeren uitkwamen.
In de 6 raams HK bakjes heb ik 4 ramen met gesloten broed uit de MZ stapel gegeven. Toen de eigen schudzwerm van de oude moer in het kastje gestort, en de rode moer er op gegooid. Kastje gesloten en 2 nachten laten harmoniseren. In die tijd begint het eerste gesloten broed al uit te lopen.

Maandag 6 Juli heb ik zoals gezegd de groene moeren vrijgelaten in de1e BK. Het broed in de 2e HK arrestbak is dan op 6+9=15 Juli gesloten.
Dan moeten deze HK ramen met gesloten broed op de verwarmde MZ stapel.
Het laatste darrenbroed uit de DUKOKA broedramen is op 11 Juli uitgelopen(dag 24). Dus de mijten uit dit laatste broed kan dan nog in de 2e HK met broed instappen tot 15 Juli alles gesloten is.

Deze methode is heel veel (reken en agenda) werk, maar lijkt me wel effectief.
Kan handig zijn voor een imker met een paar volken, maar niet voor een imker met meer dan 10 volken.
Theoretisch klopt het wel, maar in de praktijk zijn er nog wel eens missers, zoals 1 moer die door het rooster de bovenbak in gelegd had.
Is niet erg, heb die moer toen onder het rooster in de 1e BK gedaan, 9 dagen daarna moeten die broedramen uit de 2e BK in de MZ stapel.
1 moer was bij het verplaatsen naar de 2e arrest verdwenen, mogelijk naast de kast gevallen dus moerloos en zette toen redcellen in de 1e arrest HK.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Goed Hennie dat je deze methode hebt beproeft.
Al lezende in het blad bijenhouden vond ik dit iets voor een imker met een paar volken en ruim in de tijd zit.
!Hans.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

in principe gelijk aan de arrestraam methode.
alleen maak je nu handig gebruik van het te verwijderen broed, door het met mz
op te schoonen slim hoor,
hoe heb je zo'n groot broedstoof gemaakt?
gebruikje armte matten onderin de stapel bakken of hoe?
je kunt de bk niet even in je broedstoof steken?

ben benieuw hoe je dat doet

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

semar schreef:in principe gelijk aan de arrestraam methode.
alleen maak je nu handig gebruik van het te verwijderen broed, door het met mz
op te schoonen slim hoor,
hoe heb je zo'n groot broedstoof gemaakt?
gebruikje armte matten onderin de stapel bakken of hoe?
je kunt de bk niet even in je broedstoof steken?

ben benieuw hoe je dat doet

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Het is een gesloten stapel van HK's met een ventilatorbak onder en boven een thermostaat verwarming.
Gebruik ik al jaren om de honing die ik afneem op zo'n 28-29 C te houden. slingert dan makkelijk, en haalt ook nog het vocht uit de honing.

De MZ damp blijft dus in de kast circuleren. 50 Ml verdampt op 4-5 HK's is sterk zat.
zie ook:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ent#p80226
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Kroese schreef: In de 6 raams HK bakjes heb ik 4 ramen met gesloten broed uit de MZ stapel gegeven. Toen de eigen schudzwerm van de oude moer in het kastje gestort, en de rode moer er op gegooid. Kastje gesloten en 2 nachten laten harmoniseren. In die tijd begint het eerste gesloten broed al uit te lopen.
Vanmiddag even de 6 Raams HK bakjes met de oude Rode moeren nagekeken, het was dag 23 nadat de koninginnen in de 1e HK waren opgesloten. Er liepen al volop grijsjes op de ramen. De oude rode koninginnen liepen goed tussen de bijen. Vandaag vlogen deze schudzwermpjes voor het eerst, dus de opgesloten vliegbijen zijn er al weer af gevlogen naar de oude kast. Hebben plaats gemaakt voor de flinke aantallen jonge bijen, waar er de komende tijd nog de nodige zullen uitlopen. Later ga ik deze rode moeren vervangen door B70 F1 moeren van dit jaar. Maar voorlopig kunnen ze nog wel een maandje mee.
Dit uitlopende broed bevalt me toch wel, hebben geen schade gehad van die MZ bom in die warmte stapel. Leuk systeem.
En dan komt er Woensdag 15 Juli nog een flinke hoeveelheid HK ramen van de 2 arrest periode met gesloten broed aan, die dan ook nog een nacht op de warmte stapel met MZ gezet gaan worden.
Donderdag 16 Juli heb ik dan weer flink behandeld gesloten broed beschikbaar. Ga ik dat aan de volken terug geven, of toch maar weer aan de jonge volkjes geven.
Ik wil als proef eens een raam met gesloten broed voor de MZ behandeling een aantal poppen gaan trekken om de Varoa's te gaan tellen.
Een ander deel wil ik de dag na de MZ behandeling gaan trekken, om te kijken of er nog levende mijten uitkomen.
Ik moet dan een raam uitzoeken wat bijna uitlopend is, om makkelijker de poppen te kunnen trekken.
Hoe dat gaat uitpakken moet ik nog afwachten of dit gaat werken.
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Vandaag Woensdag 15 Juli is het broed van de 2e HK arrestbakken gesloten.
Maar voor dat ik begon met het afnemen van het gesloten broed vond ik een blauw gemerkte K op de stoep.
Nadat ik zoals iedere dag de stoep geveegd had, vond ik nog 2 Blauw gemerkte dode moeren.
Score 3 dus.
Toen ben ik begonnen om de HK met de 6 a 7 HK ramen gesloten broed volken van alle af te nemen.
Gelijktijdig heb ik de onderste BK gecontroleerd op broed van de koninginnen die ik op Maandag 6 Juli in deze bak had losgelaten.
alle groene moeren 2014 waren weer goed aan de leg, en sommige hadden al weer mooie regelmatige platen broed.

Echter van de 6 volken waar ik de Rode omgeruild had, nadat ik die een dag in een nicot in de BK had opgesloten, en de volgende dag had omgeruild voor een Blauw gemerkte 2015 moer waren er dus 4 van de 6 niet geaccepteerd. Dit omdat er in die 2e arrest HK nog open broed aanwezig was, waar ze toen een flink aantal doppen op getrokken hadden. Blauwe er uit gegooid.
Zonde van die 4 mooie moeren. Vandaag het broed van die 2e arrest HK's verwijderd (de doppen er af gehaald) en in de MZ verwarmingsstapel gezet.
Toen waren die volken wel hopeloos, en hebben ze nog een kans om die mooie nieuwe Blauwe te pakken.

Weer een misser, ik heb gegokt en gedeeltelijk verloren.

Morgen het MZ broed verdelen over kastjes die het gebruiken kunnen.
Plaats reactie