onbevruchte moer!?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
onbevruchte moer!?
Enkele weken geleden liep er een dop uit in de honingkamer (boven de rooster) van het volk waar ik boven de rooster eendaglarven had ingehangen voor koninginnenteelt. Resultaat: koninginnenteelt mislukt. Ok, dom van mij. De jonge koningin zoeken was niet nodig dacht ik. Aangezien ze op bruidsvlucht zou willen gaan maar dit niet zou lukken wegens moerrooster dacht ik: die trekken ze wel door de rooste waarbij ze het leven laat. Probleem opgelost. Tot ik vorige week eitjes vond boven de moerrooster. Darrenbroedig en 2 koninginnen in het volk aanwezig: 1boven de rooster en 1 er onder. Dan toch maar zoeken naar de jonge moer. Gevonden en afgenomen want onder de rooster zat immers de goede moer. Groot was mijn verbazing toen ik dit weekend moerdoppen vond boven de rooster. Geen redcellen, nee mooi belegde doppen op de zijkanten met in enkele doppen een larve van enkele dagen oud. Nu de vraag: hoe kan dit. En kan het zijn dat ze maw een dar kweken in een moerdop bij gebrek aan bevruchte eitjes?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: onbevruchte moer!?
Citaat Johan: En kan het zijn dat ze maw een dar kweken in een moerdop bij gebrek aan bevruchte eitjes?
Ja dit kan. Alleen komt het nooit tot volwassendom. De larve heeft "verkeert" voedsel gekregen.
De pop gaat dood - wordt snot - in NL noemen we dit een zeperd.
Ja dit kan. Alleen komt het nooit tot volwassendom. De larve heeft "verkeert" voedsel gekregen.
De pop gaat dood - wordt snot - in NL noemen we dit een zeperd.
!Hans.