Moerloze schudzwerm samenvoegen met kieler

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Moerloze schudzwerm samenvoegen met kieler

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Ik heb zojuist even heel snel bij mijn volken gekeken (joepie, weer een honingkamer vol en verzegeld).
Ik heb even snel in de kieler gekeken (is gisteren van de tijdelijke stand gekomen). De moer in mijn deze kieler is aan de leg (biede kielers gelukt :be3:), maar de tweede zesramer lijkt moerloos (beide zesramers lijken mislukt). Ik heb niet heel goed kunnen kijken, maar zag zo snel alleen honing in de 3 broedramen, maar geen broed. Ik moet nog beter kijken, maar wat kan ik hier nu mee? Het volk is een schudzwerm van vier weken geleden. Kan ik dit volk nog met een krantje verenigen met de kieler, of kan ik ze beter afslaan en de moer van het kielervolk in een nieuwe schudzwerm invoeren, zoals mijn andere moertje?
De twee kielers zou ik dan samen willen voegen, de ene kieler heeft vier raatjes met broed, de andere maar twee.
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Re: Moerloze schudzwerm samenvoegen met kieler

Bericht door Kroese »

Ik zou die moer niet invoeren in een probleem volk, als er toch nog een onbevruchte inloopt, of misschien al bijna eierleggende werksters, dan is het tot mislukken gedoemd.
zeef die bijen, en verenig ze met een krantje op een moergoed volk, nadat je eerst een nieuwe schudzwerm van dat moer goede volk hebt genomen. evt eierleggende werksters worden dan wel weer onderdrukt. leg voor de zekerheid, als je geen moer hebt kunnen vinden een koninginnenrooster, en dan de krant er op.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Bedankt, Hennie. Ik ga zaterdag weer een schudzerm maken. Ook niet heel erg om wat bijen uit de kast te halen met de vakantie voor de deur...
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Nog een vraagje hierover: hoe lang kan ik een moertje alleen in een kluisje laten zitten? Ik wil een schudzwerm maken, en het bevruchte moertje uit de kieler mee naar huis nemen. Het beetje broed in deze kieler wil ik aan de andere kieler toevoegen, heeft dat volkje wat extra broed.
Om het in een keer te doen zal het moertje dus minimaal 2 uur in het kluisje zitten. Temperatuur lijkt me morgenmiddag geen probleem, maar kan ze 2 tot 3 uur alleen in het kluisje blijven of moet ik wat extra bijen meegeven in het kluisje?
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Santtu Pikkarainen schreef:Nog een vraagje hierover: hoe lang kan ik een moertje alleen in een kluisje laten zitten? Ik wil een schudzwerm maken, en het bevruchte moertje uit de kieler mee naar huis nemen. Het beetje broed in deze kieler wil ik aan de andere kieler toevoegen, heeft dat volkje wat extra broed.
Om het in een keer te doen zal het moertje dus minimaal 2 uur in het kluisje zitten. Temperatuur lijkt me morgenmiddag geen probleem, maar kan ze 2 tot 3 uur alleen in het kluisje blijven of moet ik wat extra bijen meegeven in het kluisje?
Ik vang de moer en neem gelijk wat eigen bijen in de kooi die ik vooraf met suikerdeeg heb gevuld.
Dan merk ik de moer binnen en doe haar bij de bijen in het kooitje. Je kan desnoods de moer zo een paar dagen bewaren, of per post versturen.
(wat ik niet meer doe)
Plaats reactie