van vreemde kastmaat naar simplex
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
van vreemde kastmaat naar simplex
Hallo,
zoals in een eerdere vraag van me heb ik enkele afwijkende kasten. De maat is duhoka, maar dan net ca 2 cm breder. Qua oortjes net zo breed, maar dus net kleine oortjes qua oplegging. Hopelijk is het duidelijk omschreven.
Ik heb bij 2 van die kasten een simplex BK op de kasten gezet. De bedoeling was om met die 2 BK een simplex kast te maken voor 1 volk. Het andere volk zou dan de 2 of 1 "BK duhoka extra breed" houden. Nu hebben beide volken de simplex BK uitgebouwd en veelal met nectar gevuld, weinig eitjes en broed.
Iemand tips om toch 1 volk op de simplex te krijgen met minder nectar en wel met broed. Ik hoor het graag.
zoals in een eerdere vraag van me heb ik enkele afwijkende kasten. De maat is duhoka, maar dan net ca 2 cm breder. Qua oortjes net zo breed, maar dus net kleine oortjes qua oplegging. Hopelijk is het duidelijk omschreven.
Ik heb bij 2 van die kasten een simplex BK op de kasten gezet. De bedoeling was om met die 2 BK een simplex kast te maken voor 1 volk. Het andere volk zou dan de 2 of 1 "BK duhoka extra breed" houden. Nu hebben beide volken de simplex BK uitgebouwd en veelal met nectar gevuld, weinig eitjes en broed.
Iemand tips om toch 1 volk op de simplex te krijgen met minder nectar en wel met broed. Ik hoor het graag.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: van vreemde kastmaat naar simplex
Gewoon de raten op de simplex raammaat snijden.
Je legt een simplex raam op de afwijkend raat en snij aan de binnenkant van het opgelegde lege simplexraam de raat op maat.
Met geplacificeerd tuin bind draad wikkel je van boven lat naar onder lat (5/6 keer).
Na een week is alles vast gebouwd.
Je legt een simplex raam op de afwijkend raat en snij aan de binnenkant van het opgelegde lege simplexraam de raat op maat.
Met geplacificeerd tuin bind draad wikkel je van boven lat naar onder lat (5/6 keer).
Na een week is alles vast gebouwd.
!Hans.
-
- Contacteer:
Hallo,
het omzetten is me niet helemaal duidelijk. Als je de binnenmaat van simplex snijdt dan zit het raat toch nog vast aan de draden van het oude raam. Hoe gaat het dan naar het simplex raam?
het omzetten is me niet helemaal duidelijk. Als je de binnenmaat van simplex snijdt dan zit het raat toch nog vast aan de draden van het oude raam. Hoe gaat het dan naar het simplex raam?
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Slinger enkele ramen leeg uit de simplex zodat de koningin ruimte heeft om te leggen. Zet de koningin dan boven en leg er een rooster tussen. Na 3 weken kan je de bak eronder uit nemen.
-
- Contacteer:
Ja dat slingeren en rooster plaatsen is denk ik ook wel een goeie.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Niet duidelijk? gewoon doen zoals ik beschreef, neem een scherp mes en "zaag" de draadjes door.Arie75 schreef:Hallo,
Overigens sla je de bijen eerst van de ramen.

!Hans.
-
- Contacteer:
Ah nu wel duidelijk. Ik wist niet dat je de draden zou doorsnijden, vandaar. Bedankt voor de verduidelijking.
- jroozenburg
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
daarom span ik vislijn tussen mijn ramen is er gemakkelijk uit te snijden ook bij darren broed
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Hi..... hoe smelt je de kunstraat in?jroozenburg schreef:daarom span ik vislijn tussen mijn ramen is er gemakkelijk uit te snijden ook bij darren broed

!Hans.