Oude koningin vervangen via ewk kastje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Marcje
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Oude koningin vervangen via ewk kastje

Bericht door Marcje »

Goede avond,

Heb een bijenkast staan waarin geen broed meer te zien is, wel zijn er enkele moerdoppen te zien en vrij veel gesloten broed ....

Omdat ik twijfel als er een moer inloopt en ook omdat dit een oude moer is, zou ik volgende doen

Alle moerdoppen breken

Lege bak onder het volk plaatsen, daar alle bijen in afkloppen , koninginnenrooster er op, en daarboven de broedkamer zodat enkel de koningin , als deze aanwezig is, onderaan blijft lopen ....

Kan ik meteen een ewk bevruchtingskastje ( met leggende moer ) bovenop de broedkamer leggen via een krantenpapier om zodoende meteen een nieuwe moer in te voeren ?

Alvast bedankt

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Oude koningin vervangen via ewk kastje

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Marc,

Was de moer geknipt waarschijnlijk heeft de moer gezwermd en als je alle bijen nog hebt was ze geknipt.

Ik zou alle doppen breken daarbij de bijen voldoende afslaan zodat je geen enkele dop overslaat en ook kijken of er al niet een dop uitgelopen is want anders kan je er een andere koningin opzetten maar die wordt afgemaakt.

Daarna zijn de bijen hopeloos moerloos en dat zou je merken na een paar uur, liever een dag gewacht en dan merk je dat wel aan het gebrom en dat sommige bijen beginnen te stertselen.
Wat je dan kan doen is er een uitlaatbord opzetten met op het uitlaatgat een krantje (doorprikt) en daar je bevruchtingskastje met de bodem open zetten

Zo moet het lukken.

Dirk.
dertiende
Marcje
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Oude koningin vervangen via ewk kastje

Bericht door Marcje »

Hoi Dirk

Ondertussen alle doppen gebroken en morgen eens luisteren als ze brommen :D