Moerloos, wat nu?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Moerloos, wat nu?

Bericht door MartinS » vr 24 jul 2015, 06:38

4 weken geleden is in een volk waar ik een aflegger met koningin van heb gemaakt een jonge koningin uit gelopen. Heb die horen tuten, had de andere doppen al eerder gebroken dus geen kwaker. Nu zag ik gister pas slechts een paar larven, meer niet. Ik vermoed dat het volk nu moerloos is en er enekele werksters darrenbroedig zijn. Wat kan ik nu nog doen om dit volk te redden? Kan ik een raam met eitjes uit een ander volk hierbij hangen? Of zou ik een nieuwe koningin in moeten voeren? Alvast bedankt.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door joselito » vr 24 jul 2015, 06:52

Weinig van wat je nog kunt doen heeft nog zin omdat de bijen te oud zijn geworden, tenminste als er leggende werksters zijn.
Een raam met open broed geven van een andere kast kan je misschien meer vertellen. Kijk eens of ze daar doppen op aanbouwen.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door MartinS » vr 24 jul 2015, 08:12

Dankjewel. Ik zal een raam met open broed erbij hangen en kijken wat ze doen.

Sjors en Wendy
Berichten: 6
Lid geworden op: za 09 mei 2015, 17:54
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door Sjors en Wendy » vr 24 jul 2015, 08:45

Ik zou even wachten tot de cellen gesloten worden, dan weet je zeker of het darrenbroed is. Het gebeurd wel vaker dat een koningin na 3 weken bevrucht is en aan de leg gaat, dat je nu alleen larven ziet is dan helemaal niet raar. Zitten ze aaneengesloten op de cellen en misschien op de naastgelegen ramen ook, als het ware in de vorm van een broednest? Dan lijkt me dat je een moer hebt, of ze goed bevrucht is weet je pas als de cellen gesloten zijn.

Ik zou zeggen geef het nog een week, kijk hoe het broednest gevormd is en trek daar je conclusie uit. Heb je naast larven ook eitjes gezien?

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door MartinS » vr 24 jul 2015, 10:36

Nou ik zag slechts enkele larven. Heb geen eitjes gezien iig maar ik zal morgen (als het weer het even toelaat) nog even snel kijken met m'n bril op.
Indien er geen eitjes in zitten, zou het nu nog zin hebben om een raam met open broed er in te hangen?

Sjors en Wendy
Berichten: 6
Lid geworden op: za 09 mei 2015, 17:54
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 4
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door Sjors en Wendy » vr 24 jul 2015, 14:24

Het heeft sowieso geen zin om een raampje in te hangen op dit moment. Iets heeft die larfjes gelegd. Ik vermoed je koningin maar als het leggende werksters zijn dan faalt een moerproef ook en ben je niets verder.

Leggende werksters herken je aan meerdere eitjes per cel, of op rare plekken, een raar broedpatroon of dergelijke. Jij ziet helemaal geen eitjes dus lijkt dit mij een verkeerde diagnose. Verder heb je het over een darrenbroedige koningin. Deze legt bultbroed maar dit kan je helemaal nog niet zien. Oftewel naar mijn mening ook een verkeerde diagnose.

Ik durf wel te zeggen dat je gewoon een leggende koningin hebt. Maar om jou hiervan te overtuigen moet je volgende week weer kijken hoe de larfjes zijn gekapseld. Wellicht gaat dit gewoon goed, en zo niet dan kunnen we je weer verder helpen.

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door MartinS » vr 24 jul 2015, 15:11

Dank voor je bericht. Ik zal, als het weer het toelaat, binnenkort nog even kijken of ik eitjes/larven zie.
Nee ik had het over werksters die eitjes leggen. Had het anders moeten omschrijven.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door Tieme » za 25 jul 2015, 14:59

Open broed bij hangen heeft zeker nog wel zin. Doe er elke week een raam bij tot je gesloten redcellen krijgt.

Groeten, Tieme

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door MartinS » zo 26 jul 2015, 19:49

Dankjewel Tieme. Ik heb vandaag even gekeken, op 1 raam zitten nu larven in de vorm van een broednest. De oudste in het midden en de jongere larven er omheen. Het lijkt dus dat de koningin aan de leg is, hoop ik. Het is op 1 raam. Ik zal binnenkort kijken hoe de cellen zijn afgesloten en dan weet ik het zeker. Bedankt voor de reacties.

Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Moerloos, wat nu?

Bericht door Lidewij » zo 26 jul 2015, 20:14

Dat gaat dus goed! Hoewel ik maar weinig ervaring heb lijkt me wat Sjors en Wendy zeiden juist. Ik zou vooral kijken of er mooi pollen naar binnen gedragen worden, dan is er broed. Elke keer dat je in het volk kijkt hebben ze weer 2 dagen nodig om alles weer op orde te krijgen, en vertraag je dus de ontwikkeling van je volkje.
Google eens op het woord 'nestduftwärmebildung'
Misschien is het leuk om om in een broedkamer een raampje te maken als je , net als ik, zo benieuwd bent naar de ontwikkeling. Dan kan je dagelijks kijken zonder dat de bijen er ook maar iets van merken.Helaas zie je dan het broed niet omdat je tegen de zijkant van de raampjes aankijkt, maar toch krijg je een idee over de bevolkingsdichtheid.
Sterkte ermee, groeten, Lidewij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten