Eerste Varroa bestrijding, advies?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Eerste Varroa bestrijding, advies?

Bericht door GerritenMonika » wo 02 sep 2015, 12:21

Hallo

Een aantal dagen geleden begonnen met de eerste Varroa bestrijding met mierenzuur, mijn eerste behandeling ooit!
Hiervoor de universele verdamper gebruikt met 45 ml 60% mierenzuur, de eerste 2 dagen een mijtval van ong. 6 per dag.

Omdat ik door deze lage mijtval twijfelde aan de werkzaamheid besloten om 85% mierenzuur te gebruiken in dezelfde hoeveelheid, vanaf
het gebruik hiervan een mijtval van ong. 30 per 24 uur, werkelijkheid kan iets hoger liggen want er zijn veel beesten in de varroalade, waaronder wespen en oorwurmen die volgens mij ook varroa weghalen.
Details te behandelen volk: Het gaat om F1 Carnica volk op 1 BK in een Segerberger, er is nog veel broed aanwezig, ik heb de verdamper op 1/3 open staan op advies van honingmagazijn, verdamper staat in het midden op de raten, er zit staat een lege broedkamer omheen met daarop het deksel.

Vraag is moet ik bij een dergelijke mijtval doorgaan met behandelen tot er niets of vrijwel niets meer valt of kan ik bij een dergelijke mijtval constateren dat de varroadruk vrij laag is en de behandeling staken? Ik wil het volk ook niet teveel belasten met mierenzuur.

Verder is mijn Nassenheider professional binnengekomen, dus vanaf vandaag ga ik mij andere volk hiermee behandelen. en indien nodig ga ik de Carnica's hiermee ook nog een keer nabehandelen.

Hartelijke groet,
Gerrit

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Eerste Varroa bestrijding, advies?

Bericht door GerritenMonika » wo 02 sep 2015, 17:23

Anyone?

:roll: :roll:

:wink:

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Eerste Varroa bestrijding, advies?

Bericht door JackC » wo 02 sep 2015, 18:06

Het wordt moeilijk om op elk gevallen aantal mijten een precies advies te geven, dat is hier eerder betoogd. Als je nu een juiste behandeling hebt uitgevoerd zou ik na een paar dagen de varroa lade verwijderen, zo"n 2 weken wachten en dan nogmaals de lade er in en tellen: is de val na half september nog aanzienlijk: meer dan 5 per dag dan opnieuw behandelen met 85% mierenzuur.

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Eerste Varroa bestrijding, advies?

Bericht door GerritenMonika » wo 02 sep 2015, 22:27

Ok, thanks!

thorwald
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 06 jun 2005, 20:39
Contacteer:

Re: Eerste Varroa bestrijding, advies?

Bericht door thorwald » vr 04 sep 2015, 00:24

Lijkt me rijkelijk laat om je behandeling te beginnen. Probeer volgend jaar ten laatste op 15juli te behandelen zodat de winterbojen in een varroa-arm volk kunnen geboren worden.

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Eerste Varroa bestrijding, advies?

Bericht door GerritenMonika » vr 04 sep 2015, 17:41

Tja Thorwald, zo gaan die dingen soms.

Wij zijn nog maar net begonnen met bijenhouden en dan loop je wel eens wat achter, maar met de nassenheider verdamper schijn je tot ver in oktober nog te kunnen behandelen, dus dat moet wel goed komen.

Verder heb ik de mijtval we degelijk gecontroleerd en die was minimaal,.....

thorwald
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 06 jun 2005, 20:39
Contacteer:

Re: Eerste Varroa bestrijding, advies?

Bericht door thorwald » vr 04 sep 2015, 17:55

Gaat er niet om of je nog kan behandelen en er bij deze behandeling mijten vallen. Gaat er ook niet om of er mijten vallen tijdens de zomer of je ze ziet liggen.
Gaat erover consequent voor midden juli de mijten die er zijn (of je ze ziet of niet, want dat kan kan van verschillende factoren afhangen of je ze wel ziet) weg te halen zodat de winterbijen ( die twee bijengeneraties later geboren worden) verzorgt worden door gezonde bijen.
Als je nu nog volop behandelt, haal je enkel de varroa's af van de gevormde wintertijden en ben je te laat.

thorwald
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 06 jun 2005, 20:39
Contacteer:

Re: Eerste Varroa bestrijding, advies?

Bericht door thorwald » vr 04 sep 2015, 18:02

Lees hiervoor even na:"vroeg of laat bestrijden van vareoa destructor, effecten op winterbijen"
van wie.

thorwald
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 06 jun 2005, 20:39
Contacteer:

Re: Eerste Varroa bestrijding, advies?

Bericht door thorwald » vr 04 sep 2015, 18:04

Uitgegeven door WUR ( niet wie)

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Eerste Varroa bestrijding, advies?

Bericht door GerritenMonika » za 05 sep 2015, 11:43

Ok, ik kan er nu toch niets meer aan veranderen, dus ik maak er het beste van.

Groetjes
Gerrit

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten