kreukelvleugeltjes bij een bij, buiten de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

kreukelvleugeltjes bij een bij, buiten de kast

Bericht door sikkie68 »

Hallo allen ik heb gister een bij, ondekt buiten de kast, met duidelijke kreukelvleugelstjes.. mierenzuurbehandeling heb ik dik 2 weken terug afgerond (100ml,85%, dispencer). Heb een 20 tal mijten gevonden tot nu toe en nu dit .. :o :shock: .... ahhhh, ik heb 1 volk en volgens mij gaat het best goed met ze. maar ben zo bang dat hhet niet voldoende is geweest , de behandeling. Kan / moet ik nog een behandeling doen :?: :?: ? de onderste kast zit vol met broed en dijd zelfs uit naar de 2e kast, ze hebben ook van de winter vooraad af gesnoept, ben gister weer voorzichtig met suikerwater (3: 2) begonnen want er was veel leeg en een deel niet verzegeld. Dit was dus niet zo! toen ik klaar was met de mierenzuur behandeling hadden de dames nog 2 ramen vol te douwen van de 10. De rest was gesloten voer. Het is rot weer geweest, en valt dan niet veel te halen buiten, dus ik begrijp het wel!!
Doe ik dat goed met voorzichtig voeren??
Moet ik met iets anders mijten bestrijden ivm de temperatuur????? :doh: :doh: :shifty: :shifty: :roll:
AUB een antwoord!!
a 307.JPG
met zoemmmende groeten van sik :be9:
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: kreukelvleugeltjes bij een bij, buiten de kast

Bericht door Hans van der Post. »

Ha stikkie als het een kreukelvleugel bij is van het wel mee. Neem aan dat je geen "loop bijen" op de grond voor de kast hebt lopen.
Verder zal de larve besmet zijn tijdens het verdampen van de mierenzuur.
Prima dat voeren: 6 tot 8 cm gesloten boven -en twee ramen links en recht van het broednest laat de winter maar komen. :whistle:
Nee je moet niet nog een keer een mierenzuur doen. Dan krijgen de bijen twee keer in hun leven een "ets behandeling".
Dan krijg je zwakke bijen.
!Hans.
sikkie68
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Contacteer:

Re: kreukelvleugeltjes bij een bij, buiten de kast

Bericht door sikkie68 »

Hoi Hans
Nou , daar zeg je me wat :shock: , ik heb ze wel gezien voor de behandeing. Zal zo DIRECT ook kijken want dat viel me wel op toen (juli-augustus)).
Zij die liepen hadden geen kreukeltjes in dr vleugeltjes . Ik heb ook een mini filmpje gemaakt van n bij die aan t "draaikonten was ' het achter lichaam draaien en t leek net alsof ze ontlasten moest maar het lukt niet, :think: zo raar gezicht. ik heb geen ontlastings sporen gezien hoor op kast of de vliegplank... :be9: zal dat later op het forum zetten , ga gelijk koekeloeren en wat voeren beetje bij beetje.. :D :icon-wink: :icon-wink:
dank en groetjes uit den haag, sikkie
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!
Plaats reactie