Crocus nudiflorus
Moderator: maartenkleijne
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Crocus nudiflorus
Hallo allemaal,
Twee weken geleden heb ik een eindje gewandeld in de Pyreneeën. Er stonden op dat moment in nogal wat weitjes mooie krokussen te bloeien.
Enige nazoeken leerde me dat dit Crocus nudiflorus is, en dat deze krokus geen droge zomer nodig heeft om toch in de herfst te bloeien.
Dit lijkt me een leuk plantje om de dracht in de herfst mee aan te vullen. Maar een zoektochtje op internet leert me dat ze moeilijk te krijgen zijn.
Iemand enig idee waar je deze krokus zou kunnen kopen?
Groeten,
Tieme
Twee weken geleden heb ik een eindje gewandeld in de Pyreneeën. Er stonden op dat moment in nogal wat weitjes mooie krokussen te bloeien.
Enige nazoeken leerde me dat dit Crocus nudiflorus is, en dat deze krokus geen droge zomer nodig heeft om toch in de herfst te bloeien.
Dit lijkt me een leuk plantje om de dracht in de herfst mee aan te vullen. Maar een zoektochtje op internet leert me dat ze moeilijk te krijgen zijn.
Iemand enig idee waar je deze krokus zou kunnen kopen?
Groeten,
Tieme
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Crocus nudiflorus
Hier kun je de crocus kopen kost € 4,50 per stuk: https://nijssentuin.nl/en/home/2162-Cro ... orus1.html
Je hebt meer soorten krokussen die in het najaar bloeien. Zelf heb ik er ook een paar soorten die minder duur zijn.
Nog nooit bijen op gezien. Komen pas zaden als ikzelf het stuifmeel op de stamper heb gesmeerd.
Een minder dure: http://www.verberghe.nl/index.php/shop/ ... end%29.htm
Najaar bloeide soorten moeten begin augustus worden gepland!
Je hebt meer soorten krokussen die in het najaar bloeien. Zelf heb ik er ook een paar soorten die minder duur zijn.
Nog nooit bijen op gezien. Komen pas zaden als ikzelf het stuifmeel op de stamper heb gesmeerd.
Een minder dure: http://www.verberghe.nl/index.php/shop/ ... end%29.htm
Najaar bloeide soorten moeten begin augustus worden gepland!
!Hans.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hi Hans,
Dank je voor de links.
4,50 voor 1 bol is nogal aan de straffe kant. Vooral ook als er nog een 6,50 aan verzendkosten bij komen.
In de Pyreneeën heb ik er hommels en vlinders op zien foerageren. Misschien is het alternatieve aanbod hier in de herfst nog te hoog om de bijen op zulke crocussen te laten vliegen.
Het ziet er wel heel leuk uit, crocussen in de herfst!
Groeten,
Tieme
Dank je voor de links.
4,50 voor 1 bol is nogal aan de straffe kant. Vooral ook als er nog een 6,50 aan verzendkosten bij komen.
In de Pyreneeën heb ik er hommels en vlinders op zien foerageren. Misschien is het alternatieve aanbod hier in de herfst nog te hoog om de bijen op zulke crocussen te laten vliegen.
Het ziet er wel heel leuk uit, crocussen in de herfst!
Groeten,
Tieme
- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Omdat jij nog wel eens voor een experiment te porren bent........ Probeer de krokus eens op een dwaalspoor te brengen door ze in de koelkast de herfst te laten beleven en na een paar diepvriesnachten de winter. Dan in een potje naar buiten en kijken of ze erin getrapt zijn....... 

Alle begin is (bij) zonder honing.
- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Alternatief is: http://www.bakker-hillegom.nl/product/w ... fstkrokus/ 

Alle begin is (bij) zonder honing.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Nee Buzzer dit lukt niet. De in het najaar bloeiende bolgewassen hebben juist de warmte van de zomer nodig om een bloem te vormen. Dit koelen wordt gedaan bij bloembollen om vervroegt te bloeien - kijk o.a. naar de potjes hyacinten die al eind november worden aangeboden.buzzer schreef:Omdat jij nog wel eens voor een experiment te porren bent........ Probeer de krokus eens op een dwaalspoor te brengen door ze in de koelkast de herfst te laten beleven en na een paar diepvriesnachten de winter. Dan in een potje naar buiten en kijken of ze erin getrapt zijn.......
- Bij Bakker moet je niet kopen - staat bekent voor zijn te kleine bolmaten.
Ik woon in de zuidelijke bollenstreek.

!Hans.
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
De saffraankrokus (crocus sativus) is ook een herfstbloeier. Wel duur stuifmeel..
Heeft volgens mij te maken met het feit dat het een kortedag plant is. Maw: het korten van de dagen en lengen van de nachten is meer bepalend voor de groei dan de temperatuur In dit geval. Denk ik.

Heeft volgens mij te maken met het feit dat het een kortedag plant is. Maw: het korten van de dagen en lengen van de nachten is meer bepalend voor de groei dan de temperatuur In dit geval. Denk ik.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Die Johan alle bolgewassen die in de herfst bloeien zijn zo rond de langste dag afgestorven.
Probeer mij iets te vertellen over bollen.
Probeer mij iets te vertellen over bollen.

!Hans.