Delen van interessante nieuwe methoden.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 09 nov 2015, 19:07

Aan Allen,

Afgelopen jaar de bio-technische varroa bestrijding toegepast. Groot succes. De meeste volken zijn zonder chemicaliën behandeld tegen varroa en goed ingewinterende..... (Vandaag was het nog 15 graden, bijen los in de kast uiteraard.)
Ook goede ervaringen opgedaan met een verbeterde methode van broedbeperking.

Veel gelezen afgelopen seizoen en interessante nieuwe ideeen tegengekomen.

Komend jaar ga ik een test uitvoeren met de OTS methode van Mel Disselkoen (http://www.mdasplitter.com/docs/OTS.pdf en http://www.mdasplitter.com/docs/NucManagement.pdf) en checkerboarden (https://en.wikipedia.org/wiki/Checkerbo ... eekeeping)). Daarnaast heb ik een idee om nog beter de varroa te kunnen bestrijden door een aangepaste bodem, werknaam: De CAmelBack.

Welke interessante ideeen leven er verder nog bij mensen of zijn we tegengekomen die we met elkaar kunnen delen?

mvg

Erik.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 09 nov 2015, 20:14

Hierin wordt de varroa onderbroken maar niet bestreden. Dit lijk me niet ok voor varroa-arme volken!
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 nov 2015, 21:39

ErikS een nieuwe methode moet je toch drie seizoenen doen zeker met varroa.
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » wo 11 nov 2015, 07:46

@Hans, de bio technische methode wordt al meerdere jaren toegepast en met succes. Ben zelf pas vorig jaar gestart. zal de link toevoegen.

De methode staat omschreven in: http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... thode.html
een samenvatting is in: http://www.bieenkorf.be/Technisch%20bla ... ethode.pdf

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » wo 11 nov 2015, 08:48

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Hierin wordt de varroa onderbroken maar niet bestreden. Dit lijk me niet ok voor varroa-arme volken!
Ik neem aan dat je broed onderbroken bedoeld ;-) Het is een methode die de ontwikkeling van de varroa mijt belemmerd, door de voorplantingscyclus te onderbreken. Is inderdaad niet actief bestreden maar het effect is de goede richting in, minder varroa in het bijenvolk.

Broed onderbreking kun je ook zien als een variant op zwermen, een gezond volk kan het hebben maar het is een belasting. De oude afweging kosten en baten. Gezien het werk in Kirchhain en andere plaatsen is broedonderbreking een geaccepteerde methode om varroa te bestrijden.

Komend jaar ga ik een variant op het schema van Mel Disselkoen uitproberen. In principe de 4 jonge volken beoordelen en van de 2 beste een aflegger maken met maar één raam open broed, dit raam na sluiten van het broed verwijderen met alle inzittende varroa. Hiermee is de aflegger bijna varroa-vrij en kan gaan opbouwen voor volgend jaar (den aan Pia Aumeier, Ein Waben ergibt ein Volk.) De ramen broed gebruik ik om een volk op broedbeperking te versterken, 3 weken na inhangen van het laatste broed zit alle varroa in het broed in de broedbeperkings ruimte en dan de bio-technische methode uitvoeren.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » wo 11 nov 2015, 08:54

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Hierin wordt de varroa onderbroken maar niet bestreden. Dit lijk me niet ok voor varroa-arme volken!
@JP, welke methode gebruik je om het aantal varroa in een volk vast te stellen? Is inderdaad een keuze of je het volk wil belasten met een ingreep, kosten/baten. Mijn plan is een volk dat relatief hoog in de varroa besmetting zit hiervoor te gebruiken. Is de besmettingsgraad laag dan uitbreiden en ruimte geven.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Hans van der Post. » wo 11 nov 2015, 11:34

Het is een goede methode om veel met de bijen bezig te zijn. :be2: En ja als je precies doet wat in het Technisch blad – BIE 14.02 staat
zal het zeker varroa tot een laag nivo brengen. Je bent al vroeg klaar met deze methode en vraag mijn af of er geen herbesmetting plaats vind.
•Verder moet je het houden van bijen goed beheersen!
•Ruimte( bijenstand) en kastmateriaal moet volop aanwezig zijn!
•Je vakantie moet je verplaatsen.
Kan niet goed inschatten wat het doet met de honingoogst die bij mij net in de tijd valt waar veel technisch handelingen moeten worden gedaan.
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » wo 11 nov 2015, 12:02

Hallo Hans, De methode lijkt bewerkelijk maar is het niet in de praktijk. 2 kasten zijn na 2 handelingen al klaar, 3e kast vraagt een extra handeling. De "broedschuur" heeft voordelen als je koninginnen teelt doet, anders bruikbaar als extra volk. Maar het materiaal moet er zijn en ergens staan. Herbesmetting heb ik niets van gemerkt, is ook niet logisch als je alle volken zo behandeld (en de behandeling succesvol is). Vervliegen vanaf de buren is altijd een probleem.

En Hans, is het niet zo dat elke goede imker en voor elke methode het houden van bijen goed beheerst moet worden ;-). Denk dat we het eens zijn, geen methode voor beginners.
Ruimte en materiaal is een punt (zeker omdat ik met verschillende formaten kast werk, erfenis....). Maar oplosbaar. Een voordeel is wel dat de broedramen uitlopen en uitselecteren daarna makkelijker gaat.
Er is een tijdschema en dat moet gevolgd worden....... Vakantie.... aan de andere kant is een periode van hoofddracht altijd lastig met vakanties. Hoe los jij dat op?

De oogst was heel goed, in principe maak je de volken broedloos en dat geeft veel ruimte en werkkracht die vrijkomen. Ik heb dit jaar honingkamerbakken geleend bij een bevriende imker. Bij mij heeft overigens ook de "broedschuur" een grote oogst binnengehaald en die staat nu als zelfstandig volk winterklaar te zijn. Een andere broedschuur (op simplex formaat) is nu ook een mooi zelfstandig volk.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Hans van der Post. » wo 11 nov 2015, 14:01

Citaat ErikS:
Er is een tijdschema en dat moet gevolgd worden....... Vakantie.... aan de andere kant is een periode van hoofddracht altijd lastig met vakanties. Hoe los jij dat op?
Mijn volken hebben half juni een jonge leggende moer. Aan het einde van de voorjaars dracht (half mei) maak ik kunstzwermen - behandel met oxaalzuur - en drie weken later de hoofd volken. De zomerdracht begint hier tegenwoordig half juni en loopt door tot half juli. Zet twee simplex Hk op kan dus gewoon met vakantie. Mochten de volken meer halen nu dat is dan "jammer", er minder suiker nodig als de bijen de honing in de broedruimte opslaan.
!Hans.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » wo 11 nov 2015, 15:01

ErikS schreef:Het is een methode die de ontwikkeling van de varroa mijt belemmerd, door de voorplantingscyclus te onderbreken. Is inderdaad niet actief bestreden maar het effect is de goede richting in, minder varroa in het bijenvolk.
Het levensduur van een varroa mijt is 5 á 6 maanden, ongeag of de mijt zich voortplanten. Een broedlose periode stopt het voortplanten van varroa tijdelijk. Een varroa infestatie verdubbeld zich al om de 4 á 5 weken.

Dus, als je de varroa voorplantingcyclus voor zeg maar 2 weken onderbreken, dan heb je alleen maar een korte uitstel geregelen, en de varroa populatie zal in dié tijd (vooral in het eerste deel van de voorjaar/zomer/najaar periode) niet beduidend verminderd worden.

Varroa mijten blijven ook niet hun hele lopende (d.i. foretische) leven lang op één bij zitten. Ze stappen regelmatig over naar andere bijen, en verspreiden zo de virussen van een bij naar een ander. Minder dan een derde van de mijten verliest hun greep tijdens het overstappen en valt naar beneden. Het is niet bepaald voordelig om méér foretische mijten in de kast te hebben (bijvoorbeeld bij een broedlose periode).
Van de 2 beste een aflegger maken met maar één raam open broed, dit raam na sluiten van het broed verwijderen met alle inzittende varroa. Hiermee is de aflegger bijna varroa-vrij...
Hoezo bijna varroa-vrij? Niet alle mijten stappen van de bijen naar beschikbare (ongeïnfesteerde) open broedcellen. Een mijt is ten minste 5 á 11 dagen lopend (foretisch) voordat ie weer een broedcel ingaan. Als je de broedraam na maar één week weghaalt, dan blijven ten minste nog de helfte van de lopende mijten in de kast over (waarschijnlijk veel meer dan de helft).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten