schimmel in zelfgebouwde kasten
- sikkie68
- Imker sinds: mei 2015
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica bastaard
- Contacteer:
schimmel in zelfgebouwde kasten
Hoi allen , ik heb mijn spaarkasten zelfgemaakt, van multiplex, dit heb ik van grote bouwprojecten in den haag mee mogen nemen .. anders werd het weggegooit.. Goed spul , juiste verlijming..enz.. maar ik heb de binnenkanten van deze hele kast (waar de afstandshouders aan vast zitten) 2 bk en 2 hk bij nader inzien, met verkeerd soort triplex gemaakt. het gaat bladderen door mierenzuur verdamping. Ik heb nl 1 bk van deze kast gebruikt bij de mierenzuur verdamping afgelopen september.
Nou heb ik deze zij kanten erafgehaald en ga ze vervangen voor goed materiaal.
Toen deze zijschotten er afhaalde zat er schimmel groei achter. ik vermoet dat het toch in het hout zit !!
Ik heb IJSAZIJN in huis gehaald maar nu wil ik weten HOEVEEL % Azijnzuur oplossing moet ik hebben om de schimmel te KILLEN ????????
Alvorens ik de boel met lijnolie doe en weer in elkaar zet..
gaarne jullie ervaring/ expertise
mvg sikkie Den Haag
Nou heb ik deze zij kanten erafgehaald en ga ze vervangen voor goed materiaal.
Toen deze zijschotten er afhaalde zat er schimmel groei achter. ik vermoet dat het toch in het hout zit !!
Ik heb IJSAZIJN in huis gehaald maar nu wil ik weten HOEVEEL % Azijnzuur oplossing moet ik hebben om de schimmel te KILLEN ????????
Alvorens ik de boel met lijnolie doe en weer in elkaar zet..
gaarne jullie ervaring/ expertise
mvg sikkie Den Haag
<to
or not to
>, dat is de vraag!

- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Re: schimmel in zelfgebouwde kasten
Vervang het triplex voor watervast verlijmd multiplex en laat dat ijsazijn buiten je kast.... dat is tegen de wasmot dus NIET in een bijenkast gebruiken. Zorg dat alles naadloos aansluit en als je hebt kun je de holle ruimte zelfs met tempex opvullen. Zorg verder voor voldoende oppervlakte bodemventilatie. Succes. 

Laatst gewijzigd door buzzer op zo 06 dec 2015, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle begin is (bij) zonder honing.
-
- Contacteer:
Hallo Sikkie,
Ja dan zou ik toch even aan m'n sikkie moeten trekken hoe kom je hier uit.
Toen je een zuur gebruikte loste waarschijnlijk de lijm van de inferieure triplex op maar het kan ook aan vocht liggen.
Om nu weer een zuur te gebruiken lijkt mij niet zo voor de hand.
Ik zou het met een brander oppervlakkig verhitten zodat er net geen verbranding ontstaat.
En daarna met een schimmelmiddel behandelen???
Vroeger werd het hout van bijv. simplexkasten behandeld met koperaftenaat maar dit mag al lang niet meer gebruikt worden al vraag ik me af waarmee het licht groene tuinhout mee behandeld is waarschijnlijk ook daarmee maar met een toegestane dosis samen met een aangepaste behandeling?
Wie weet dit??
Ik vind dat je bijenkasten moet maken van een houtsoort die onbehandeld lang meegaat.
Dat is redcedar ook nog lekker licht of larix of weymouts kiefer ook licht maar die houtsoort kan ook niet goed tegen schimmel dus moet ook behandeld worden.
Alle drie mogen ze niet geverfd worden want dan heeft het geen zin misschien wel een beits in ieder geval moet het aan beide zijden kunnen drogen.
Redcedar als gevelbekleding van je huis kan heel goed maar het moet ook lucht hebben aan de binnenkant.
Als men het bijvoorbeeld aan de buitenkant verft met een dekkende beits dan kan het gaan rotten terwijl het onbeschermd en steeds kan drogen een mensenleeftijd zeker meegaat.
Als ik nog eens een nieuwe kast maak wordt het zeker redcedar alleen behandeld met een propolis(alcoholspiritus)oplossing.
Dirk.
Ja dan zou ik toch even aan m'n sikkie moeten trekken hoe kom je hier uit.
Toen je een zuur gebruikte loste waarschijnlijk de lijm van de inferieure triplex op maar het kan ook aan vocht liggen.
Om nu weer een zuur te gebruiken lijkt mij niet zo voor de hand.
Ik zou het met een brander oppervlakkig verhitten zodat er net geen verbranding ontstaat.
En daarna met een schimmelmiddel behandelen???
Vroeger werd het hout van bijv. simplexkasten behandeld met koperaftenaat maar dit mag al lang niet meer gebruikt worden al vraag ik me af waarmee het licht groene tuinhout mee behandeld is waarschijnlijk ook daarmee maar met een toegestane dosis samen met een aangepaste behandeling?
Wie weet dit??
Ik vind dat je bijenkasten moet maken van een houtsoort die onbehandeld lang meegaat.
Dat is redcedar ook nog lekker licht of larix of weymouts kiefer ook licht maar die houtsoort kan ook niet goed tegen schimmel dus moet ook behandeld worden.
Alle drie mogen ze niet geverfd worden want dan heeft het geen zin misschien wel een beits in ieder geval moet het aan beide zijden kunnen drogen.
Redcedar als gevelbekleding van je huis kan heel goed maar het moet ook lucht hebben aan de binnenkant.
Als men het bijvoorbeeld aan de buitenkant verft met een dekkende beits dan kan het gaan rotten terwijl het onbeschermd en steeds kan drogen een mensenleeftijd zeker meegaat.
Als ik nog eens een nieuwe kast maak wordt het zeker redcedar alleen behandeld met een propolis(alcoholspiritus)oplossing.
Dirk.
dertiende
- sikkie68
- Contacteer:
Hoi BUZZER en DIRK met sik
,
Ijs azijn is geen mierenzuur BUZZZIE
, maar 98% azijnzuur. azijnzuur bevat meerdere S- moleculen ( zwavel-moleculen)
en dat doodt vele schimmels maar de concentratie is mij onbekent. Desalnietteminus , wel belangrijk anders kan ik het wel schudden met mijn<
prachtige> kast of zou ik het ook met ijsazijndamp!! kunnen doen ?? ik ga de zijkanten zeker vervangen, die holle ruimte opvullen met voor mij ONBEKEND TEMPEX?????? is dat isolatie ofzo..hoor het wel BUZZErrrrr
Propolis!!!Dat heb ik nog niet Dirk het is mijn eerste volk en de dames halen wel veel maar nog niet voor mij!!!ik heb ergens wel een kleine hoeveelheid nog van cursus in Oegstgeest zou dat afdoende zijn?? Licht Branden en dan insmeren met.alcohol.propolis.. .. EN even op de hout soort keuze ,JAAAAH dat wil ik ook wel maar ik heb een uitkering en zit in schuldsanering. Ben een jaar telaat begonnen omdat mijn kasten zelf (moest) maken >>>>>geen cent te makken
. T is niet erg hoor want ik heb veeeeel geleerd. En ik heb ook nog geen kontainer met het Uwe redcedar gevonden. Mocht iemand gaan verbouwen weet ik dat via de gemeente berichten .. deze volg ik op de letter...en hang ik elke dag in die kliko..
Ik ga op zoek naar mijn mini- propolis voorraad, dank
mvgr sikkie den haag

Ijs azijn is geen mierenzuur BUZZZIE

Propolis!!!Dat heb ik nog niet Dirk het is mijn eerste volk en de dames halen wel veel maar nog niet voor mij!!!ik heb ergens wel een kleine hoeveelheid nog van cursus in Oegstgeest zou dat afdoende zijn?? Licht Branden en dan insmeren met.alcohol.propolis.. .. EN even op de hout soort keuze ,JAAAAH dat wil ik ook wel maar ik heb een uitkering en zit in schuldsanering. Ben een jaar telaat begonnen omdat mijn kasten zelf (moest) maken >>>>>geen cent te makken

Ik ga op zoek naar mijn mini- propolis voorraad, dank
mvgr sikkie den haag
Laatst gewijzigd door sikkie68 op za 05 dec 2015, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
<to
or not to
>, dat is de vraag!

- sikkie68
- Contacteer:
hallo , GEVONDEN BUZZER, PIEPSCHUIM DUSCH, ga ik doen! MILLEGRAATIE ....Slim
bzzzzzzzzz
mvg sikkie den haag

bzzzzzzzzz
mvg sikkie den haag
<to
or not to
>, dat is de vraag!

-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Wanneer dit je eerste volk is ga ik er van uit dat je het verkeerde soort multiplex gebruikt hebt en niet dat je de problemen in het gebruik van middelen welke toegestaan zijn om hierin te gebruiken moet zoeken .. Wanneer bij triplex/multiplex de lagen loslaten is vocht/condens de oorzaak welke in de bijenkasten ( meestal ) voldoende voorkomt .sikkie68 schreef:
Propolis!!!Dat heb ik nog niet Dirk het is mijn eerste volk en de dames halen wel veel maar nog niet voor mij!
Dat is te voorkomen door deze plaatjes hier voldoende tegen te beschermen .
Beter is zoals ...Buzzer ...ook schrijft watervast verlijmd multiplex gebruiken wel beseffend dat ook dat geen vocht doorlaat om je hout te ademen .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Hallo Sikkie,
In mijn zelfbouw kasten van (berken) multplex is ook schimmelgroei ontstaan. Combinatie van opvoeren in de weken dat het zo koud was in september en een vochtdichte laag bovenop, de bekende afdekplastic. In de praktijk droop het vocht binnenin de kast van de zijwanden (een plaat Multiplex van 18 mm dik) en waren de kasten in enkele weken tijd binnenin blauw van de schimmel. Op de kant van de raamdragers geen probleem, dit was multiplex van 18 mm met een laag vurenhout van 28 mm (en een vulstrip van 2 mm, dus ook een kleine loze ruimte, zal die inspecteren op schimmel). Heb eigenlijk acuut deze volken (4 kasten) omgezet naar kunststof zesramers, de volken hadden er al veel van geleden, moeren van de leg en ook schimmel op kantramen.
Probleem is 2 ledig, slechte isolatie (=goede koudegeleiding) van de enkellaags multiplex en geen vochtafvoer via de deksel. En vocht slaat neer waar het is maar op de koudste plaats, dus bovenaan tegen de zijwand.
Bakken spaarkast honingkamers staan sindsdien vlak opgesteld te drogen. Stap 1 is ze licht afbranden aan de binnenkant (doden van de schimmel en sporen), daarna binnenin 1x schilderen (vochtdicht maken. zodat condens eerder afloopt dan in het hout trekt). Daarnaast de deksel ventilerend maken met een hoge deksel met luchtafvoer en een isolerende maar vochtdoorlatende dekplaat van houtvezelplaat. Isolatie direct op de dekplaat in de winter. Als je wil kan ik je een tekening of foto sturen.
grtz
Erik.
In mijn zelfbouw kasten van (berken) multplex is ook schimmelgroei ontstaan. Combinatie van opvoeren in de weken dat het zo koud was in september en een vochtdichte laag bovenop, de bekende afdekplastic. In de praktijk droop het vocht binnenin de kast van de zijwanden (een plaat Multiplex van 18 mm dik) en waren de kasten in enkele weken tijd binnenin blauw van de schimmel. Op de kant van de raamdragers geen probleem, dit was multiplex van 18 mm met een laag vurenhout van 28 mm (en een vulstrip van 2 mm, dus ook een kleine loze ruimte, zal die inspecteren op schimmel). Heb eigenlijk acuut deze volken (4 kasten) omgezet naar kunststof zesramers, de volken hadden er al veel van geleden, moeren van de leg en ook schimmel op kantramen.
Probleem is 2 ledig, slechte isolatie (=goede koudegeleiding) van de enkellaags multiplex en geen vochtafvoer via de deksel. En vocht slaat neer waar het is maar op de koudste plaats, dus bovenaan tegen de zijwand.
Bakken spaarkast honingkamers staan sindsdien vlak opgesteld te drogen. Stap 1 is ze licht afbranden aan de binnenkant (doden van de schimmel en sporen), daarna binnenin 1x schilderen (vochtdicht maken. zodat condens eerder afloopt dan in het hout trekt). Daarnaast de deksel ventilerend maken met een hoge deksel met luchtafvoer en een isolerende maar vochtdoorlatende dekplaat van houtvezelplaat. Isolatie direct op de dekplaat in de winter. Als je wil kan ik je een tekening of foto sturen.
grtz
Erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op zo 06 dec 2015, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Bericht aangepast, ik bedoelde azijnzuur dus. Tempex is piepschuim.....
Alle begin is (bij) zonder honing.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Wat bedoel je met enkellaags multiplex ???ErikS schreef:enkellaags multiplex
Jaap v P
-
- Imker sinds: 2004
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast.
- Contacteer:
Aangepast, dat was een onhandige formulering....Jaap v.Popering schreef:Wat bedoel je met enkellaags multiplex ???ErikS schreef:enkellaags multiplex
Jaap v P

een plaat multiplex als tegenhanger van 2 platen multiplex met een luchtspleet.