Waspersen vandaag

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Waspersen vandaag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Door Joselito heb ik mij toch laten overhalen. Ik heb het persje van mijn maat geleend en de was staat te smelten. De gehele opstelling staat klaar in de keuken (ik heb gelukkig geen gillende keukenmeid :D ). Ik ga nu examens verbeteren (ja Vlaanderen zijn het twee keer per jaar examens) en eens als de was gesmolten is, ga ik eraan beginnen. Lekker afwisselen met je andere werkskes, is het een plezante bezigheid (hoop) ik en je verdient er nog iets aan....

gr.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Waspersen vandaag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Het is weer even wenen. Een uurtje geperst, maar nog geen goede resultaten. Volgens mij is de koeling niet ok. Ik ga morgen met ijswater proberen en de installatie mee de tijd geven.
Een ander nadeel van het persje is dat bovenkant volgens mij iets te klein is en daardoor de wasrandjes aan de zijkant te dik zijn en de wasplaten te vast zitten. Het is een nieuw model en nog maar twee keer gebruikt. Morgen nog eens proberen.
JP
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

bedoel je persen of gieten?
Bij Nederlanders of Vlamingen zijn er nogal eens verschillende betekenissen voor hetzelfde woord :)
Laatst gewijzigd door joselito op zo 13 dec 2015, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Eerst gieten dan persen :D
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Persoonlijk giet ik de wafels met een watergekoelde pan. De koeling is aangesloten op een regenwaterpomp.
De vloeibare was houd ik warm (au bain marie) op een temperatuur van 75° (weckthermometer)
Na het gieten wordt de wafel direct op maat gesneden en dan op elkaar gelegd. Doordat de binnenkast van de pan bestaat uit siliconen zijn de wafels niet nat en moeten dus niet drogen. Per drie kilo worden ze dan verpakt. Gegoten wafels hebben wel het nadeel dat ze breekbaar zijn als ze koud zijn.
Dus voor het insmelten leg ik een pak op de ketel van de centrale verwarming. De volgende dag zijn de wafels soepel en goed handelbaar.
Plaats reactie