Bijen niet op tros
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
- Contacteer:
Bijen niet op tros
Beste mede-imkers,
Van mijn 4 bijenvolken zitten er in ieder geval 2 mooi op tros en 1 niet. Dit volk heeft voor zover ik weet ook nog niet op tros gezeten deze "winter".
Het valt mij op dat dit volk ten opzichte van de andere volken veel meer uitvliegen de laatste maanden. Wellicht zit dit gewoon in het volk? Het zijn Buckfast F... (in ieder geval geen P/F0).
Het volk zit op 1 broedkamer (houten spaarkast) en heeft in ieder geval 12 kg suiker gekregen in de periode september/begin oktober en dat zat er toen ook in.
Heb in oktober 1 keer behandeld met hiveclean, wel wat meer gebruikt dan 20ml en dat heeft wel een aantal bijen het leven gekost. Had dit volk in september over genomen van een andere imker.
Kan dit normaal gedrag zijn van de bijen of zou hier meer aan de hand kunnen zijn? Ik zal eens een foto maken van het volk van boven en de varroalade, wellicht geeft dat wat meer info.
Ik denk dat ik er voor de zekerheid eerdaags een pak suikerdeeg op leg, zit echter te wachten tot ze op tros zitten, wellicht vliegen ze dan wat minder op.
Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet,
Martin
Van mijn 4 bijenvolken zitten er in ieder geval 2 mooi op tros en 1 niet. Dit volk heeft voor zover ik weet ook nog niet op tros gezeten deze "winter".
Het valt mij op dat dit volk ten opzichte van de andere volken veel meer uitvliegen de laatste maanden. Wellicht zit dit gewoon in het volk? Het zijn Buckfast F... (in ieder geval geen P/F0).
Het volk zit op 1 broedkamer (houten spaarkast) en heeft in ieder geval 12 kg suiker gekregen in de periode september/begin oktober en dat zat er toen ook in.
Heb in oktober 1 keer behandeld met hiveclean, wel wat meer gebruikt dan 20ml en dat heeft wel een aantal bijen het leven gekost. Had dit volk in september over genomen van een andere imker.
Kan dit normaal gedrag zijn van de bijen of zou hier meer aan de hand kunnen zijn? Ik zal eens een foto maken van het volk van boven en de varroalade, wellicht geeft dat wat meer info.
Ik denk dat ik er voor de zekerheid eerdaags een pak suikerdeeg op leg, zit echter te wachten tot ze op tros zitten, wellicht vliegen ze dan wat minder op.
Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet,
Martin
-
- Contacteer:
Re: Bijen niet op tros
Hierbij de foto's. Ik heb onlangs (vorige week zondag) nog wel 1 keer (normaal) behandeld met hiveclean, het was toen nog redelijk warm weer, had mijten geteld daardoor en wilde nog een behandeling doen. Maar voor die behandeling hebben ze ook niet op tros gezeten. Maar vandaar dus dat er nogal veel mijten op de lade liggen.
-
- Contacteer:
Het broednest zit volgens mij overigens rechts. Te zien is dat er veel bijen daar zitten. Ook voelt het daar op de dekplaat warmer aan. Het zat bij inwintering ook al rechts. Waarom er dat links en in het midden ook wasmul op de lade ligt?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Vandaag de volken besproeid - methode Hennie Kroese - totaal 38 V. van 9 imkers op twee verenigings standen. We hebben dit gezamenlijk gedaan. Wat opviel was dat de F1 carnica bijen die het uiterlijk hadden van buckfast ruim door de kast liepen. De F1 carnica die grotendeels grijs waren zaten min of meer op de tros. Wat betreft de warme dekplank (broed) liep dit door elkaar.
Bij de min of meer "op tros volken" waren wel strepen wasmul op de schuiflade zichtbaar en de "door de kast lopende" was de mul over de schuiflade verspreid. Bij geen enkel volk was er geen sprake van nijpend voedsel te kort.
Maart 2016 halen ze op hun "sloffen".
Bij de min of meer "op tros volken" waren wel strepen wasmul op de schuiflade zichtbaar en de "door de kast lopende" was de mul over de schuiflade verspreid. Bij geen enkel volk was er geen sprake van nijpend voedsel te kort.
Maart 2016 halen ze op hun "sloffen".

!Hans.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ook hier verschilt het: sommige volken zitten prima (stijf) op tros, sommige minder goed (let op!: kunnen ook onder beter in tros zitten!!).
Sommige laden laten idd mooie straatjes zien, sommige laden meer een verspreid beeld.
gr.
Sommige laden laten idd mooie straatjes zien, sommige laden meer een verspreid beeld.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Vandaag ongeveer 50 volken op diverse standen behandeld met oxaalzuurverdamping. Veel van de volken vlogen en zaten niet op de tros. Veel volken gezien waarin de bijen over de gehele kast verspreid zaten. Maar er waren ook volken, vaak veldopstellingen zonder beschutting, die niet vlogen en duidelijk in winterrust waren. Aan het wasmul was hier en daar ook wel een wintertros af te leiden.
Het is dus over het algemeen heel wisselend, van plaats tot plaats weer anders. Maar gezien onze bevindingen zullen er heel wat volken ook broed hebben gehad.
Het is dus over het algemeen heel wisselend, van plaats tot plaats weer anders. Maar gezien onze bevindingen zullen er heel wat volken ook broed hebben gehad.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Hoe leid je dat dan af?Maar gezien onze bevindingen zullen er heel wat volken ook broed hebben gehad.
JP
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
"Onze bevindingen":
Er wordt gevlogen, er is een beetje dracht, dus die volken zullen niet allemaal broedloos zijn. Maar we hebben geen volken doorgekeken, enkel hier een daar een dekplank gelicht. Als je zeker wilt weten of je volken broedloos zijn, zul je ze moeten inspecteren.
Er wordt gevlogen, er is een beetje dracht, dus die volken zullen niet allemaal broedloos zijn. Maar we hebben geen volken doorgekeken, enkel hier een daar een dekplank gelicht. Als je zeker wilt weten of je volken broedloos zijn, zul je ze moeten inspecteren.
-
- Contacteer:
Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties. Dan ben ik gerust gesteld. Ik hoop dat er aan de linkerzijde in de kast dan nog voldoende voer zit voor de bijen.
-
- Contacteer:
Ik heb contact met een beroepsimker in Duitsland die heeft een 10 tal volken(Dadant) open gemaakt en ze hadden allemaal broed van 1 tot 4 sjampot grootte.
Hij zegt dan heeft behandelen geen enkele zin.
Natuurlijk in het broed zitten de meeste mijten maar misschien duiken er dan 20 mijten/cel in de cellen onder de larf men weet het niet!
Hij heeft in de nazomer z'n volken zonder gesloten broed al met oxaalzuur besproeid dus heeft niet veel mijten in de volken maar meestal wordt er dan toch nog een keer in december gedruppeld.
Deze keer dus niet.
De verwachting is dat de volken niet meer broed vrij komen.
Die imker in Duitsland kon best eens gelijk hebben!!
Ik heb me er altijd over verwonderd dat volken in het voorjaar en in de loop van het seizoen heel verschillende varroamijtenpopulaties hadden en dat dat ook vaak per lijn verschillend was.
Misschien was het behandelen van volken met een klein beetje broed dan een factor.
Natuurlijk sommige lijnen broeden sterker en dan ontstaan er meer mijten maar ik denk toch dat het nog meer te maken heeft met nog broed aanwezig tijdens de december behandeling en dat is per lijn ook heel verschillend.
Ondanks dat je mijten op de bijen in ieder geval dood lijkt het niet zoveel uit te maken of je volken dan wel of niet behandeld.
Ik denk dat de zomerbehandeling daarom zo belangrijk is constant de varroadruk zo laag mogelijk houden.
Dan kan je na de eerste dracht de volken weer behandelen met mierenzuur of delen d.m.v. schudzwermen etc.
Dirk.
Hij zegt dan heeft behandelen geen enkele zin.
Natuurlijk in het broed zitten de meeste mijten maar misschien duiken er dan 20 mijten/cel in de cellen onder de larf men weet het niet!
Hij heeft in de nazomer z'n volken zonder gesloten broed al met oxaalzuur besproeid dus heeft niet veel mijten in de volken maar meestal wordt er dan toch nog een keer in december gedruppeld.
Deze keer dus niet.
De verwachting is dat de volken niet meer broed vrij komen.
Die imker in Duitsland kon best eens gelijk hebben!!
Ik heb me er altijd over verwonderd dat volken in het voorjaar en in de loop van het seizoen heel verschillende varroamijtenpopulaties hadden en dat dat ook vaak per lijn verschillend was.
Misschien was het behandelen van volken met een klein beetje broed dan een factor.
Natuurlijk sommige lijnen broeden sterker en dan ontstaan er meer mijten maar ik denk toch dat het nog meer te maken heeft met nog broed aanwezig tijdens de december behandeling en dat is per lijn ook heel verschillend.
Ondanks dat je mijten op de bijen in ieder geval dood lijkt het niet zoveel uit te maken of je volken dan wel of niet behandeld.
Ik denk dat de zomerbehandeling daarom zo belangrijk is constant de varroadruk zo laag mogelijk houden.
Dan kan je na de eerste dracht de volken weer behandelen met mierenzuur of delen d.m.v. schudzwermen etc.
Dirk.
dertiende